A Facebook idén tavasszal jelentette be, hogy az összes major kiadóval és a nagy zeneműkiadókkal is megállapodott, és ennek első fontos eredménye nyáron jelent meg az óriáscég egy alkalmazásában: az Instagramon belüli történetekhez (stories) lehet zenei aláfestést választani; a háttérben szóló dal előadója, címe matrica formájában megjelenik. A zenével kapcsolatos újdonságokat bejelentő közlemény szerint ugyanez a lehetőség magán a Facebookon is megjelenik.
Ennek a jelentőségét nem szabad alábecsülni. A Music Ally kiemeli, hogy nemrég Mark Zuckerberg arról beszélt, hogy feltűnő trend, hogy „az emberek egyre inkább a privát üzenetküldés és a történetek által tartják a kapcsolatot egymással. A nyilvános posztok mindig fontosak lesznek, de egyre többen akarnak privát módon megosztani dolgokat, aminek része a kisebb közönségnek szóló üzenetek és az efemer történetek előretörése is. Az emberek inkább önmagukat adják, amikor tudják, hogy csak egy kisebb csoport látja őket, és a tartalom egy idő után eltűnik. Az alkalmazásainkban megfigyelhető növekedés túlnyomó része ilyen megosztásoknak köszönhető.”
Mark Zuckerberg nyilvánvalóvá tette, hogy a Facebook különféle termékei követni fogják ezt a felhasználói trendet, bár bevallotta, hogy az Instagramon és WhatsAppon ez jobban megy, mint magán a Facebookon. De arról is beszélt, hogy a hírfolyam helyett a történetek fognak előtérbe kerülni majd ott is. Nyilvánvaló, hogy ennek komoly hatása lesz majd a Facebookos marketingre. Nagyjából hasonló jelentőségű, mint amikor 2018 elején bejelentették, hogy a hírfolyamon belül határozottan háttérbe szorítják a brandek, hivatalos oldalak posztjait. (Erről, és hogy hogyan lehet „túlélni a Facebook atombombáját”, itt írtunk részletesen.)
További újdonság az – egyelőre nem mindenhol elérhető – Lip Sync Live, vagyis az a lehetőség, hogy egy élő videóban egy kiválasztott zeneszámra tátogjon, táncoljon valaki; egyes esetekben akár úgy, hogy a dalszöveg megjelenik. (Ez utóbbi egyelőre csak bizonyos daloknál lehetséges.) A korábban megjelent funkciót már hivatalos profilokról is lehet használni. A Facebook hivatalos közleménye több példát hoz arra, hogy zenészek új dalukat a saját zenéjükre tátogva promotálták. A Music Ally szerint azonban hasznosabb felhasználása lehet ennek a lehetőségnek, ha más alkotókat. például vloggereket vesz rá erre a zenész (netán fizet ezért), vagyis az influencer marketing egy új lehetséges területéről van szó.
A kész zenére „tátogás” közismerten a Musical.ly app nagy újítása volt. Az ezt fejlesztő sanghaji céget az egyik pekingi tech óriás, a ByteDance vásárolta fel 2017-ben, és idén nyáron a saját hasonló, TikTok nevű appjába integrálta. Az új app rendkívül népszerű, nemrég például az derült ki, hogy októberben többen töltötték le, mint a Facebook, az Instagram és a YouTube alkalmazásokat. A Facebook most különösebb reklámkampány nélkül elindította ennek különálló appban, egyelőre csak az Egyesült Államokban elérhető versenytársát, Lasso néven. A 15 másodperces videók posztolására és nézegetésére alkalmas, elsősorban tiniknek szóló app több millió dalt kínál. Mint a TechCrunch írja, minden tartalom nyilvános, ami potenciálisan problémát jelenthet a kiskorú felhasználók esetén. A lap szerint a TikTokkal versenyezni ezen a területen jelenleg még a Facebook számára is komoly kihívást jelenthet.
A harmadik, zenével kapcsolatos újítás a Facebookon az, hogy a személyes profilokon megjelenik majd egy külön rész, ahol a kedvenc dalaikat posztolhatják a felhasználók, és ismerőseik ezt tovább oszthatják, vagy átléphetnek a művész profiljára. Kattintásra a dalokból csak egy részletet fog lejátszani a Facebook, a zenész fotóival és az albumborítóval kísérve. „Életünk fontos pillanataiban ott van a zene, felerősíti az érzelmeket és élénkebbé teszi az emlékeket” – írja a közlemény.
Categories: Hírek
Leave a Reply