Szeptemberben az Európai Parlament elfogadta a szerzői jogi irányelvet – erről itt írtunk; arról, hogy ezután mi következik, itt; a vele kapcsolatos tévhitekről itt -, azonban a YouTube továbbra is hevesen támadja, kiemelten az elhíresült 13. cikkelyt.
#saveyourinternet hashtaggel indítottak online kampányt, itt láthatók az ez alatt gyűlő hivatalos és nem hivatalos videók. A YouTube vezérigazgatója cikkében a 13. cikkely „nem szándékolt következményeiről” ír. Szerinte ha ez érvényben lett volna korábban, akkor például blokkolniuk kellett volna a Despacito videóját, mert a hozzá kapcsolódó jogok tulajdonosai közül sokkal ugyan van megállapodásuk, néhányat nem ismernek közülük, így a perelhetőséget elkerülendő inkább le kellett volna tiltaniuk. Lyor Cohen, a YouTube zenei vezetője – akit itt mutattunk be részletesen – arról írt, hogy a zeneipar, a művészek és szerzők kevesebb pénzt fognak látni a YouTube-tól, a feltörekvő előadóknak nehezebb lesz befutni. Ő is a perelhetőség elkerülése miatti blokkolásokra hivatkozik: „a zenék több mint ötven százalékánál van legalább valamilyen részben ismeretlen jogtulajdonos”, illetve jogvita.
A zeneipari szervezetek válaszukban „tényekkel alá nem támasztott félelemkeltéssel” vádolták meg a YouTube-ot, ami ráadásul az Európai Unió „demokratikus törvényhozási folyamatát” szeretné eltéríteni, hiszen az irányelv elfogadását „négyéves vita előzte meg”, aminek során az EU különböző testületei „ugyanarra a következtetésre jutottak: az értékrés avagy értéktranszfer valós probléma, ami súlyos piactorzító hatással jár.” Geoff Taylor, a brit BPI vezérigazgatója a YouTube PR-kampányára a „szőnyegbombázás-propaganda” kifejezést használta. A zeneipari szervezeteknek váratlan szövetségesei is adódnak, például egy 12 éve alkotó youtuber itt kelt védelmére a 13. cikkelynek. Többek között arra hívta fel a figyelmet, hogy a YouTube-vezetők cikkeikben soha nem idézik közvetlenül az irányelv szövegét, inkább „a lehetséges nem szándékolt következményekről spekulálnak”.
Közben arról is vita van, hogy a YouTube mennyivel járul hozzá a zeneipar megerősödéséhez. A cég azt állította, hogy az elmúlt egy évben 1,8 milliárd dollárt fizetett a jogtulajdonosoknak, a zeneipar képviselői szerint inkább ennek a felét – amire a YouTube azt válaszolta, hogy az IPFI adatai, amire támaszkodnak, nem mutatják a közös jogkezelőknek fizetett jogdíjakat, illetve a zenei partnerekkel kötött közvetlen reklámszerződések kifizetéseit.
A Music Business Worldwide szellemes cikket közölt a témában, a következő címmel: „Megöli-e a 13. cikkely a YouTube-ot? Olvasd el magad – csak 240 szó”.
Categories: Hírek
Leave a Reply