Így lehet jól látszódni a Bandcampen

A legtöbben a Bandcampet mint direct to fan platformot ismerik, ahol digitális és fizikai albumokat, merchöt lehet árulni, illetve szabadon választott mennyiségű zenét ingyenes streamre kínálni. (Vagy meghatározott számú hallgatásig lehet ingyen, és utána figyelmeztet a rendszer, hogy jó lenne fizetni, ha ennyire tetszik.) A Ripple Effect blogon megjelent poszt egyrészt a Bandcamp közösségi aspektusára hívja fel a figyelmet, másrészt ahhoz ad tanácsokat, hogy ezt jól kihasználva láthatóbb legyen az ide feltöltött kiadványunk.

Előre kell bocsátani, hogy mindezek elsősorban a niche műfajok elkötelezett közönségére vonatkoznak, hiszen a Bandcamp nem is akar mainstream oldal lenni. Viszont egy adott rétegműfajon belül jóval könnyebb átlépni itt az országhatárokat.

A Bandcampen a bejelentkezett felhasználók gyűjteményeket alakíthatnak ki: ezekbe automatikusan bekerül minden album, EP, amiért pénzt fizettek az oldalon. Az ingyen meghallgatott és/vagy letöltött zenék viszont nem. (Ez az oldal filozófiájából következik.) A felhasználók követhetnek másokat, az oldal ajánl nekik hozzájuk hasonló ízlésű zenerajongókat, a gyűjteményeik átfedései alapján.

Aki komolyan vadászik a Bandcampen az új zenékre (tehát nem csak alkalmanként, meghatározott albumok miatt megy fel rá), az a Feedben követheti a történéseket. Itt látszanak az általa követett előadók, kiadók friss megjelenései, valamint az, hogy az általa követett felhasználók miket vásároltak meg. Ha akarja, akár meghatározott műfajok (vagy al-alműfajok) új megjelenéseit is követheti.

Ebből az következik, hogy érdemes az – akár kis összegű – vásárlásokat ösztönözni, még akkor is, ha nem (reális) cél a pénzkeresés, ugyanis minden vásárlás egyben megjelenés a vásárlót követők Feedjében. Nyilvánvaló, hogy ha valaki akár csak kétszer-háromszor találkozik itt egy kiadvánnyal, sokkal inkább úgy fogja érezni, hogy ezt érdemes meghallgatni, mintha csak egyszer jön vele szembe.

Ezért érdemes az ingyenes letöltés helyett a Name Your Price opciót választani, amit egyszerűen (0 beírásával) le lehet tölteni ingyen. Gyakran akad valaki, akik valamennyi pénzt juttat a zenésznek, és ezzel a kiadvány bekerül a gyűjteményébe, és őt követők feedjébe. Másfelől ha valaki nem akarja ingyen adni a zenéjét, akkor sem érdemes túl magasra állítani a minimális árat a poszt szerint (más eset, ha fizikai kiadványról van szó). A szerző 1-5 dollár közötti árat javasol. A Bandcamp nem az a platform, ahol a különálló dalok önálló megjelentetése jó stratégia: ezeket nem igazán vásárolják itt, így nincs esélyük megjelenni a feedben. Érdemes inkább egy néhány számos EP-re összegyűjteni a dalokat.

Nem elsősorban előadóknak, inkább kiadóknak jó a 2014-ben bevezetett előfizetéses modell. A poszt a Ripple Music kiadó példáját hozza fel: az előfizetőik havi 5 dollárért minden megjelenést automatikusan megkapnak, így ezek nagyon gyakran bukkannak fel a feedekben, ami a stoner doom szcénában, ahol aktívak, szinte megkerülhetetlenné teszi a lemezeiket. A poszt szerint a kiadó igen termékeny, havi 3-4 kiadványa is van. Azt nem részletezi az írás, hogy ez anyagilag hogy jön ki: az öt dollár elosztva négy kiadvány között nem túl sok, másfelől azt kell figyelembe venni, hogy vajon előfizetés nélkül ezek közül hányat vettek volna meg, és hogy milyen plusz láthatóságot hoz ez a modell.

Nagyon fontos, hogy a kiadványokhoz a megfelelő műfaji címkéket rendeljük hozzá, hiszen sok zenerajongó ezeket követve fedez fel új zenéket. Továbbá a számukra ismeretlen megjelenésekből először a borítóképet látják, vagyis érdemes arra áldozni, hogy ez kiemelkedjen.

Hely szerint is lehet keresni, az adott címkéhez tartozó legújabb vagy legkelendőbb kiadványok közül válogatva. Alább a legjobban fogyó, Hungary címkével ellátott bandcampes megjelenések. A legfrissebbeket itt lehet látni.

Bandcamp Hungary bestselling



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.