A briteknél nagyot zuhant az album, a csúcson még mindig fontosak a fizikai eladások

A brit kiadók szervezete, a BPI, és a szórakoztatóipar egészét összefogó Entertainment Retailers’ Association (ERA) is közzétette 2018-as adatait, amik különösen érdekesek az albumok jövőjét tekintve. A legfőbb szám: a rögzített zenei fogyasztás nagykereskedelmi értéke előző évihez képest 8,9%-kal, 1,33 milliárd fontra (475 milliárd forintra) emelkedett. Az immár negyedik éve tartó növekedés ezúttal is a streamnek köszönhető: az előfizetésekből származó bevételek 37,7%-kal emelkedtek az előző évihez képest.

A Music Business Worldwide arra hívja fel a figyelmet, hogy az albumeladások viszont olyan mértékben estek vissza, amire 2012 óta nem volt példa: a nagykereskedelmi érték 13,2 millió fonttal csökkent. A legjobban a letöltések estek vissza (26.3%-kal), de ennél alig volt kisebb a CD zuhanása (23.1%). A vinyl eladások ugyan növekedtek, de a korábbinál visszafogottabb mértékben, csak 1,6%-kal; az összesített (a streamből átszámolt adatokat is beszámító) fogyasztás 3%-át teszi ki a formátum.

Másfelől viszont az év legkelendőbb albumai esetén még mindig nagyon fontos a fizikai formátum. A kimagaslóan legjobban teljesítő album,
A legnagyobb showman filmzenéje 1,6 millió példányban “kelt el” (ebben benne van a streamnől “album unitra” átszámított fogyasztás, de csak az előfizetős), és ennek 51%-a fizikai. A második helyen George Ezra 70%-ban, a harmadikon Ed Sheeran 41%-ban a fizikai eladásoknak köszönheti a sikerét. A Now That’s What I Called Music sorozat három része is a top 10-ben van, 83-93%-nyi fizikai részesedéssel, illetve még két filmzene: a Mamma Mia! Sose hagyjuk abba és a Csillag születik zenéje. Egyedül a hiphop az, ahol a fizikai eladások kifejezetten alacsonyak: Drake (7%) és Post Malone (8%) képviseli ezt a top 10-ben. Az ERA vezetője így foglalta össze a tanulságot: “a hiphop kivételével igazán naggyá csak azok az albumok lesznek, amelyek hozzák a CD-eladásokat is, nemcsak a streamet.”

Éppen ezért különösen aggasztó, hogy a nagy múltú (első, Oxford Street-i boltját 1921-ben megnyitó) HMV december végén csődgondnokság alá került. Immár másodszor: 2013-ban már megtörtént ez, akkor végül megmenekült a cég, bár például Írországban be kellett zárnia a boltjait. Ez nemcsak a HMV ikonikus volta miatt fontos – írja a Guardian szerzője. Vannak, akik szerint nem olyan nagy a baj, a vevők legfeljebb átszoknak a független lemezboltokba, de egyrészt számos brit városban a HMV működteti az egyetlen lemezboltot, másrészt ahhoz, hogy a “zene birtoklása mint idea” megmaradjon a köztudatban, szükség van a látványos, a város szívében működő boltokra is – hogy a zene láthatóan jelen legyen itt is, ne csak a “dehumanizált online térben”.



Kategóriák:Hírek

Címkék:, ,

Hozzászólás

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti: