A briteknél nagyot zuhant az album, a csúcson még mindig fontosak a fizikai eladások

A brit kiadók szervezete, a BPI, és a szórakoztatóipar egészét összefogó Entertainment Retailers’ Association (ERA) is közzétette 2018-as adatait, amik különösen érdekesek az albumok jövőjét tekintve. A legfőbb szám: a rögzített zenei fogyasztás nagykereskedelmi értéke előző évihez képest 8,9%-kal, 1,33 milliárd fontra (475 milliárd forintra) emelkedett. Az immár negyedik éve tartó növekedés ezúttal is a streamnek köszönhető: az előfizetésekből származó bevételek 37,7%-kal emelkedtek az előző évihez képest.

A Music Business Worldwide arra hívja fel a figyelmet, hogy az albumeladások viszont olyan mértékben estek vissza, amire 2012 óta nem volt példa: a nagykereskedelmi érték 13,2 millió fonttal csökkent. A legjobban a letöltések estek vissza (26.3%-kal), de ennél alig volt kisebb a CD zuhanása (23.1%). A vinyl eladások ugyan növekedtek, de a korábbinál visszafogottabb mértékben, csak 1,6%-kal; az összesített (a streamből átszámolt adatokat is beszámító) fogyasztás 3%-át teszi ki a formátum.

Másfelől viszont az év legkelendőbb albumai esetén még mindig nagyon fontos a fizikai formátum. A kimagaslóan legjobban teljesítő album,
A legnagyobb showman filmzenéje 1,6 millió példányban “kelt el” (ebben benne van a streamnől “album unitra” átszámított fogyasztás, de csak az előfizetős), és ennek 51%-a fizikai. A második helyen George Ezra 70%-ban, a harmadikon Ed Sheeran 41%-ban a fizikai eladásoknak köszönheti a sikerét. A Now That’s What I Called Music sorozat három része is a top 10-ben van, 83-93%-nyi fizikai részesedéssel, illetve még két filmzene: a Mamma Mia! Sose hagyjuk abba és a Csillag születik zenéje. Egyedül a hiphop az, ahol a fizikai eladások kifejezetten alacsonyak: Drake (7%) és Post Malone (8%) képviseli ezt a top 10-ben. Az ERA vezetője így foglalta össze a tanulságot: “a hiphop kivételével igazán naggyá csak azok az albumok lesznek, amelyek hozzák a CD-eladásokat is, nemcsak a streamet.”

Éppen ezért különösen aggasztó, hogy a nagy múltú (első, Oxford Street-i boltját 1921-ben megnyitó) HMV december végén csődgondnokság alá került. Immár másodszor: 2013-ban már megtörtént ez, akkor végül megmenekült a cég, bár például Írországban be kellett zárnia a boltjait. Ez nemcsak a HMV ikonikus volta miatt fontos – írja a Guardian szerzője. Vannak, akik szerint nem olyan nagy a baj, a vevők legfeljebb átszoknak a független lemezboltokba, de egyrészt számos brit városban a HMV működteti az egyetlen lemezboltot, másrészt ahhoz, hogy a “zene birtoklása mint idea” megmaradjon a köztudatban, szükség van a látványos, a város szívében működő boltokra is – hogy a zene láthatóan jelen legyen itt is, ne csak a “dehumanizált online térben”.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading