A klasszikus zene volt 2018 nagy nyertese: egyszerre nőtt a stream és a CD-eladás

A klasszikus zene 2018-as eredményeiről külön közleményt adott ki a brit zeneipari szervezet, a BPI. Azért is érdemes külön foglalkozni a gyakran háttérbe szoruló klasszikus zenével, mert több szempontból az iparági trendeket felülmúló, vagy éppen azokkal szembemenő növekedést könyvelhetett el.

A klasszikus zenei CD-eladások Nagy-Britanniában az általános visszaesés közepette is nőni tudtak, mégpedig 6,9%-kal; a stream pedig 42%-kal emelkedett (az iparági átlag 33%-nál jobban). A klasszikus zenében még mindig a CD a vezető formátum: majdnem 60% a részesedése; a stream pedig a zenefogyasztás negyedét képviseli itt (2017-ben csak az ötöde volt). Egyedül a digitális albumeladások estek vissza, igaz, ezek is kevésbé, mint a zeneipar egészében. Így a klasszikus zene fogyasztása (eladások + átszámolt stream) 10,2%-kal nőtt 2017-hez képest, ami a brit zeneipar összesített 5,7%-os növekedésének majdnem kétszerese.

Az év legkelendőbb klasszikus zenei albuma Andrea Bocelli Si című lemeze volt – 14 év után az első, amelyen korábban meg nem jelent műveket énekelt az olasz tenor. A popzenéből is érkeztek mellé partnerek: Ed Sheeran – ő társszerző is volt az alább hallható dalban -, valamint Dua Lipa és Josh Groban. Az album első helyre került a brit albumlistán, ami utoljára klasszikus zenei műnek 1998-ban sikerült: akkor James Horner a Titanichoz írt filmzenéje vezetett. A filmzenék egyébként kiemelten jól szerepelnek a klasszikus zenei kategóriában: a 30 legkelendőbb klasszikus album között 7 ilyen volt. Ezek egyébként a más klasszikus zenei művekhez képest jóval erősebbek a stream oldalakon. A BPI közleménye kiemeli azt is, hogy a jól bevált filmzenék és a régóta ismert sztárok (Andrea Bocellin kívül például Yo-Yo Ma) mellett új, 2018-ban népszerűvé lett, fiatal zenészek is jó eladásokkal büszkélkedhetnek.

A jelentés ugyanakkor azt is írja, hogy ha a klasszikus zene “strukturális kihívásait”, például a kereshetőséget javítanák, akkor még vonzóbb lehetne a stream előfizetés az elkötelezett vásárlóknak. Közismert, hogy a standard stream szolgáltatóknál nem oldható meg, hogy egy klasszikus zenei művet a szerzője, az előadó zenekar, a szólista, a karmester stb. alapján is meg lehessen találni. Erre a problémára – valamint a hangminőségre – a kifejezetten a klasszikus zenére szakosodott stream platformok próbálnak választ találni – az egyik legígéretesebb kezdeményezésről, az Idagióról itt írtunk részletesen.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading