Így kerestek a magyar dalszerzők 2018-ban

A kifizetett jogdíjak alakulása

Az Artisjus 2018-ban összesen 8,6 milliárd forint jogdíjat osztott fel a szerzőknek és jogutódoknak. Ez az összeg az előző évinél 13,2%-kal magasabb, a korábbi években pedig így alakult:

Év Jogdíj – milliárd forint Alakulás az előző évhez képest
2016 7,4  
2017 7,6 +2,7%
2018 8,6 +13,2%

A magyar dalszerzőknek jutó jogdíjak megoszlása

Az Artisjus nemcsak a magyar, hanem a külföldi szerzőjű művek lejátszásait is számon tartja, kifizetéseit intézi. Azoknak a zenéknek a száma, amelyek után jogdíj keletkezett 2018-ban, és (részben vagy egészben) magyar szerzők írta, az összes 49,8%-a, a (teljes mértékben) külföldi szerzemények aránya tehát 50,2%. A kifizetett jogdíjak pedig kicsivel magasabb arányban jutottak magyar szerzőknek (50,2%). Ez a fele-fele megoszlás évek óta, kis ingadozásokkal megvan.

Tavaly 13 580 magyar szerző, jogutód részesült jogdíjban. Ez a szám egy év alatt nem változott jelentősen (2017-ban 13 776 volt), bár az előző évekhez képest alacsonyabb (2016: 15 563, 2015: 2015: 16 683 – de ennek a változásnak az oka részben a szabályozás EU-konform átalakulásában, az azonosítatlan jogdíjak megőrzésének 5 évről 3 évre csökkenésében kereshető).

Az Artisjus évek óta közli a jogdíjak megoszlását, az ún. jogdíjpiramist. 2018-ban azoknak a szerzőknek a száma, akik havonta legalább bruttó 50 ezer forint jogdíjat kerestek, 1268 volt. Ez magasabb az előző évinél (1149), viszont nagyjából megegyezik a 2016-os adattal (1279 szerző). Viszont soha nem volt még ilyen magas azoknak a száma, akik havi bruttó egymillió forintnál is több jogdíjat kaptak: 2018-ban 40 ilyen szerző volt. Másfelől a fél- és egymillió közötti jogdíjat keresők száma lecsökkent (2017-ben 71 volt).

A képre vagy ide kattintva nagyobb méretben látható a jogdíjpiramis

Új szerzők, új művek: jelentősen megerősödött a rockzene

2018-ban 1357 új szerző regisztrált az Artisjusnál, köztük 275 nő (20%). Ezek a számok, arányok évek óta nagyjából változatlanok.

Tavaly 17 413 új zeneművet regisztráltak a magyar szerzők.  Az új művek száma 2015-ben ugrott meg jelentősen (a 2014-es 15,9 ezerről 18,3 ezerre), 2017-ban visszaesett (16,7 ezer), tavaly ismét nőtt. Ha az Artisjusnál regisztrált összes 2018-as zeneművet egymás után lejátszanánk, az 50 napig tartana.

A művek – minden esetben a szerző által megadott – műfajában komoly átrendeződés figyelhető meg. Ezen a téren ugyanis a rock/metal nagyon megerősödött, és átvette a popzenétől a vezető szerepet: az új dalok 18%-át sorolták a rockhoz a szerzők (2017-ben ez 11% volt), míg a popzenéhez 17%-át (az előző évben 21%). Visszaesett az electro/dance (11% az előző évi 14%-hoz képest) és az alternatív is (7% a 9%-hoz képest). A „klasszikus” kategóriát az Artisjus 2018-ban kiegészítette: a „klasszikus/instrumentális” besorolást a szerzők 15%-a választotta új műve leírására. (2017-ben a klasszikus zene 8%-ot képviselt.)

A képre vagy ide kattintva nagyobb méretben nyílik meg az ábra

Szerzői együttműködések

A szerzők számát tekintve 2018-ban született egyértelmű rekorder volt az Animal Cannibals Tarolnak az emszík című, a magyar hiphopról körképet adó száma 36 szerzővel. A zenekar tíz, illetve húsz évvel ezelőtti hasonló számának sem volt ennyi szerzője (az 1998-as Mindenki 19 szerzős, a 2008-as Északon délen, 18).

Általában viszont nem jellemző a magyar zenére, hogy különösen magas volna az egy-egy dalra jutó szerzők száma. A rádiókban legtöbbet játszott 30 magyar dalban egy-egy számra átlagban 3,5 szerző jutott; a YouTube top 30-ban ez a szám még alacsonyabb, 3,1.

Pedig a nemzetközi trend már évek óta az, hogy egyre több szerző dolgozik a slágereken. A brit Music Week számítása szerint a 2016-os top 100 slágernek átlagban 4,5 szerzője volt, ami egy évtized alatt eggyel nőtt; a Music Business Worldwide pedig a 2018-as amerikai stream top 10-et vizsgálta, ahol 9,1 szerző jött ki slágerenként – de még a hangmintázás miatt 15-21 szerzős dalokat leszámítva is 5,6 az átlag.

Ennek az egyik fő oka az, hogy a nemzetközi popzenében már egy ideje igen elterjedt módszer az, hogy a legnépszerűbb előadók számára ún. dalszerző táborokban írnak dalokat az összeválogatott szerzők, producerek. Nálunk egyelőre csak egy-két ilyen van: az Artisjus és a svéd Songwriting Camps közös szervezésű nemzetközi dalszerző tábora, illetve a Zeneszöveg.hu által szervezett, az Artisjus által támogatott esemény. Ezeknek a célja nem tisztán üzleti, mint ahogy az a nemzetközi gyakorlatban ismert, bár születtek ezekben később sikeressé lett dalok is. A dalszerző táborok komoly szakma visszhangot kaptak, és emellett fiatal dalszerzőkre általában is jellemző, hogy nyitottabbak a közös dalírásra, ezért hosszabb távon várható, hogy a magyar könnyűzenében is emelkedni fog a sokszerzős dalok aránya. A dalszerző táborokról a Dal+Szerző magazin legutóbbi számában lehet részletesen olvasni, illetve blogunkon itt.



Kategóriák:Artisjus, Hírek

Címkék:, , ,

Hozzászólás

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti: