Dal+Szerző Playlist #64: Előadók a Dalszerző Expón

A Dal+Szerző Playlist az Artisjus magyar zenéket bemutató kétheti sorozata.

Az eheti playlistek meghallgathatók itt:

Spotify– Deezer– YouTube

Az előző Playlistben egy-egy dallal bemutattunk 12 dalszerzőt, producert, akik február 18-án és 19-én a Dalszerző Expón tartanak majd előadást, workshopot. Kihagytunk azonban hármat, akiknek életművét most alaposabban is körüljárjuk – bár mindhármuknak ennél jóval nagyobb teret is szentelhetnénk. A Dalszerző Expo honlapja itt található.

Dés László

Dés László a magyar zenei élet egyszerre több műfajban is rendkívül sikeres, kritikailag is elismert, sőt, túlzás nélkül legendás szerzője-előadója. Honlapján a több mint negyven kiadványból álló diszkográfiát négy kategóriára bontva találjuk meg: jazz – dalok – musical – filmzene. Kilencéves korától zongorázott, a konzervatóriumban klarinéton, a Zeneművészei Főiskola jazz tanszakán szaxofonon tanult. A jazzből indult, részt vett a jazzt a rocktól elválasztó falak ledöntésében fontos szerepet játszó Supergroup zenekarban, vendégként játszott az LGT-ben, majd jöttek a filmzenék, popdalok, musicalek. Számos díjat nyert, köztük Kossuth- és Artisjus-díjat is. A Dalszerző Expón A vágy villamosa címmel tart előadást: a Tennessee Williams drámájából készült balett zenéjén mutatja be, “hogyan lehet zenével megmutatni azt, amit szavakkal nem lehet elmondani”.

Honlap

Udvaros Dorottya: Hóesés

Dés László a jazz felől érkezett a könnyűzenébe. A Recordernek adott, 2013-as életműinterjújában azt mondja: “Igazi dalszerzővé az Udvaros Dorottya-szólólemez (Átutazó, 1985) avatott, mert az már mégiscsak egy teljes album és vannak rajta olyan felvételek, amiket máig játszok.” (A Deezeren nem található meg.)

Zene: Dés László. Szöveg: Bereményi Géza. ISWC kód: T-007.095.707-1

Demjén Ferenc: Szerelem első vérig

“Ez volt a nagy áttörés: ‘Nini, a Dés ilyet is tud, nagy klasszikus slágert írni!'” – mondta az említett interjúban erről a dalról. A hatalmas sikert aratott, Dobray György és Horváth Péter rendezte 1985-ös film betétdala a korszak egyik meghatározó slágere lett. (A Deezeren csak koncertfelvétel található belőle.)

Zene: Dés László. Szöveg: Demjén Ferenc. ISWC kód: T-007.095.767-3

Presser Gábor: Nagy utazás

Ez pedig a kilencvenes évek egyik emblematikus dala, az 1993-as, Koltai Róbert rendezte Sose halunk meg című filmből. Talán kevésbé ismert történet, hogy a dal eredetileg egy kevésbé sikeres produkcióhoz készült. Mint Dés László a Hvg interjújában mondta: “Több bukásban is részt vettem, és bizton állíthatom, ezekből lehet a legtöbbet tanulni. A siker hamar félrevezetheti az alkotót, és hát minden munkában benne van a siker, de a bukás lehetősége is. Biztosra sohasem lehet menni! A Pantaleón és a hölgyvendégek a Vígszínházban harminc előadás után elsüllyedt. A Brazília címen írt dalt sikerült belőle kimenteni, feleleveníteni Koltai Róbert Sose halunk meg című filmjéhez Bereményi Géza új szövegével. Ez lett a Nagy utazás.” (A stream szolgáltatóknál a Presser Gábor-féle előadás nem található meg, csak az, ami a musicalváltozathoz készült lemezen hallható.)

Zene: Dés László. Szöveg: Bereményi Géza. ISWC kód: T-007.095.740-2

A Pál Utcai Fiúk: Mi vagyunk a grund

A legsikeresebb Dés László-musical A dzsungel könyve, de A Pál utcai fiúknak is van esélye arra, hogy felzárkózzon mellé. Az előadás zenéjét tartalmazó album 2018-ban platinalemez lett; az alkotók a 150. előadás után vették át az elismerést. A dalról Dés László ezt mondta a 24.hu-nak: “Ha himnusszá kezd válni, az nem véletlen, hiszen himnikus dal. A hazáról szól. Molnár Ferencnél a grund a haza metaforája. Nincs az a véres Shakespeare-dráma, ami olyan szörnyen kiábrándultan érne véget, mint a Pál utcaiak története. Miután [Geszti] Péterrel megírtuk a darabbeli helyére a Mi vagyunk a Grundot, ezt a fogadalmi dalt, úgy éreztük, hogy a legvégére is oda kell tennünk – integráló dalként. Marton László is így gondolta. Ennek erős metaforikus jelentése van, amit érez a közönség. Ha a végén nem ismételjük meg, hogy „itt leszünk, megvédjük a grundot, a miénk”, akkor lehet, hogy ez a darab megbukik. Deprimáló lett volna, ha úgy ér véget, hogy hiába küzdöttek a grundért. Az emberek nem szeretnek lógó orral távozni a színházból, és másnap, harmadnap is szembesülni a kudarccal. Nem hamisítottuk meg a történetet, csak a végén ad valami erőt ez a dal, átsegít minket a teljes reménytelenségen.”

Zene: Dés László, szöveg: Molnár Ferenc, a szöveget átdolgozta: Geszti Péter. ISWC kód: T-007.270.909-1

Dés László: Túlélem

Furcsa, de csak 2018-ban jelent meg az első olyan Dés László-lemez, Az Éjféli Járat, amelyen a szerző végig saját dalait énekli – és minden szöveget más és más írt. “Régi ambícióm volt, hogy készítek egy énekes albumot, miután már több mint tíz éve azt tapasztalom koncerteken, hogy az emberek szeretik, ha én magam tolmácsolom a dalaimat. Ez természetesen inkább előadói gesztus, mintsem énekesi. Egy-egy dal már meg is jelent válogatáslemezeken, de más, vonzó és fontos munkák miatt eddig nem volt időm egy teljes lemezt rögzíteni belőlük” – mondta a születéséről a Fideliónak. A Túlélem című dalról azt nyilatkozta a Hvg-nek: “A Gesztivel közösen írt Túlélem például arról szól, hogy akárhogy is próbálnak minket elintézni, túléljük, ha máshogy nem, a dalainkban élünk tovább.”

A dal regisztrációja egyelőre még folyamatban van.

Dimenzió: Merengő

Dés László első, lemezmegjelenésig is eljutott jazz zenekara a Dimenzió néven működött; ez aztán feloszlott, majd újjáalakult. Az Avec Plaisir című, 1986-os lemezről azt mondta a Recordernek: “több évig tartott, mire megtaláltam azt a hangot, amit a sajátomnak mondhatok. Az nem olyan evidens, hogy ez gyorsan megvan. Ezen dolgozni kell, sok munka van benne. Én a második Dimenzió-lemez, az 1986-os Avec Plaisir idején találtam rá, akkoriban született meg. Lehet hallani, hogy máshogyan fújok, sikerült megformálni, kialakítani és ezt csiszoltam tovább a Trio Stendhallal.” (A Deezeren nem található meg.)

A dal regisztrációja egyelőre még folyamatban van.

Trio Stendhal: Utazás az éjszakába

Az említett Trio Stendhal különleges összetételű zenekar volt, amely ugyan a jazzben alakított ki sajátos hangot (gyakran kamarazeneként szokás jellemezni), sikere azonban jóval túlmutatott a műfaj határain. “A Trio Stendhal szabálytalan felállású zenekar volt az ütőhangszeres Horváth Kornéllal, az akusztikus gitáros Snétberger Ferenccel és a szaxofonon játszó Dés Lászlóval. Ebből a szerény felállásból idővel nehéz volt kicsikarni többet vagy mást. Hat év alatt kimerítettük a lehetőségeket. Annak ellenére, hogy egyre nagyobb sikerünk lett, és még évekig játszhattunk volna, kezdtünk zsákutcába kerülni” – foglalta össze a zenekar történetét Dés László a Hvg-nek.

Zene: Dés László. ISWC kód: T0070957093

A vágy villamosa

A balett, ami a DEX-en tartott előadás szűkebb témája lesz, különleges, hiszen “a mi balettverziónk olyan, amilyen még soha, sehol a világon nem készült A vágy villamosából. Mi nem hozott zenéből dolgoztunk, hanem minden taktus kifejezetten erre a műre íródott” – mondta Dés László a 24.hu-nak. (A többes számba a zeneszerző mellett Venekei Marianna koreográfust kell beleérteni.) A Fideliónak így jellemezte a darabra jellemző különleges kihívást: “Az a cél lebegett a szemem előtt, hogy a zene minden taktusa a történetmesélést szolgálja. Ez egy erősen pszichologizáló darab. Azt a folyamatot kell nekünk megmutatni zenével és tánccal, ahogy az eleve zavarodottan New Yorkba érkező Blanche megőrül. Ha ebben nincs egy nagyon erős szimbiózis a zeneszerző és a koreográfus között, akkor megette a fene. Itt döntő jelentősége van a zenének, éppen ezért használtam több műfajt: szimfonikus kortárs zenét, bigbandet, kamarajazzt, kamara kortárs zenét – amit a történet éppen megkívánt.” (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)

Zene: Dés László. ISWC kód: T0071562678

Szakos Krisztián

Napjaink egyik meghatározó dalszerző-producere Sárvárról indult, ahol – mint később mondta – “igazából zenei lehetőség, az zéró volt. Én pont abban az időszakban voltam kamasz, amikor indult a komputeres zene, autodidakta módon több barátommal együtt elkezdtük magunkat fejleszteni.” Morphina néven alapított zenekart, de az áttörés Ákossal közös munkájával jött – ahogy a Dal+Szerző magazin 9. számában megjelent nagyinterjúban mondta, a “Bonanza Banzai volt az első olyan zene, ami teljesen falhoz vágott”. A Keresem az utamhoz kiírt remixversenyt megnyerte, de ebből még önmagában nem lett közös munka. “Interneten küldözgettem neki a szerzeményeimet, negyven percig tartott, amíg a betácsázós modemmel átért egy három megabájtos mp3 fájl, lehetett izgulni, hogy ne fagyjon le semmi. El is kaptam valamit Ákosban, mert négy közös dalunk is megjelenhetett az Új törvény című lemezen.” Ákos zenekarának is tagja lett, majd jöttek más munkák: Caramel, Rúzsa Magdolna, Kállay Saunders András, Magna Cum Laude; két euróvíziós fellépés szerzőként és producerként. Az elektronikus zene felől érkezett Szakos Krisztián ma már inkább az elektronikát és hangszereket egyaránt használó popzenéről ismert. Mostanában inkább a stúdióban dolgozik; mint egy interjúban mondta: “az Ákossal eltöltött évek alatt sokat állhattam színpadon, és igazán nagy közönségnek játszhattam. Viszont az ezzel járó felhajtást már tíz évvel ezelőtt sem szerettem.”

Honlap

Ákos: A fénybe nézz

Szakos Krisztián a Dal+Szerzőnek így mesélt erről a dalról: “az egyik legnagyobb közös sikerünk. Mi akkor már vagy tíz éve ismertük egymást, mikor a dal megszületett bennem. Épp a legjobb pillanatában kaptam el Ákost: üresnek érezte magát, a padlón volt és úgy gondoltam, hogy jókor kön ez. Meg is írta belőle a talpra állás dalát. Ennél a dalnál nagyon éreztem, hogy rátaláltam valamire; hogy ez most jobb, mint amiket eddig csináltam. Belelibabőröztem, vibrált a különbség. És az is beigazolódott, hogy amikor ilyet érzek, akkor azok szoktak lenni később a nagy nóták. De nem kifejezetten slágert akartam csinálni, csak a lehetőségekhez képest valami extra jött ki.”

Zene: Szakos Krisztián. Szöveg: Kovács Ákos. ISWC kód: T-007.232.853-0

Kozma Orsi: Túl szép

Kozma Orsi “volt az első meghatározó produceri élményem. Élesben kezdtem kitanulni a szakmát: mindig úgy dolgoztunk, hogy mindennek tétje volt. Nagy felelősség egy jó énekesnővel dolgozni, így a kreatívkodás mellett megtanultam a precíziós oldalát is a szakmának” – mondta Szakos Kriszitán. Kozma Orsi egy másik interjúban pedig ezt mondta: “találkoztam Krisztiánnal, és elkezdtünk beszélgetni. Hamar rájöttünk, mennyire hasonló az ízlésünk, a zenei világunk, hogy egyformán gondolkodunk a világról, az emberekről, a zenei életről. Aztán belevágtunk. Az Egy szó című első szóló poplemezem szépen, csendben, 2005-ben jelent meg, amelynek Krisztián volt a szerzője, mi ketten pedig a producerei. Ez még elég öncélú, önmegvalósító volt, ahol igazából a bennünk ragadt mondanivaló, az éppen aktuális világfájdalmunk kiordítása kapott zenei szárnyakra. Aztán 2007-ben megváltam a Cotton Club Singerstől. Az igazi szerep című, második lemezem már a Magneoton kiadó gondozásában jelent meg, túlnyomórészt ismét Szakos-szerzeményekkel.” Ezen hallható a Túl szép, Kozma Orsi legnagyobb rádiós sikere (a top 40-ben 15 héten át szerepelt, a 22. helyig jutott).

Zene, szöveg: Szakos Krisztián. ISWC kód: T-007.130.655-2

Caramel: Lélekdonor

A DEX-en szintén előadó – az előző Playlistben is szereplő – Caramel Lélekdonorjának produceri munkájáról ez olvasható a Dal+Szerző interjújában: “ez volt az a pillanat, mikor eldöntöttem, hogy ezt kell csinálnom. Úgy érzem, van hozzá érzékem, hogy meghalljam bizonyos zenei kontextusból, hogy az mivé akar válni. A szerzőnek, aki megkomponálta a művet, ezt nem feltétlenül kell belehallania. Rájöttem, hogy az a zenei rendezés alapvető pillére, hogy az adott alapanyagból az adott előadóhoz leginkább hozzáillőt alkosson a producer.” A címadó dal Caramel szerzeménye, ennek hangszerelésébe “mindent beleadtunk: volt nagyzenekar is, végre kiélhettem a vágyaimat.”

Zene, szöveg: Molnár Ferenc. T-007.074.626-7

Kállay Saunders András: Running

Szakos Krisztián egyik dala, ami az Eurovíziós Dalfesztiválra eljutott, és – részletesen rovatunkban itt bemutatott – előadóját a tehetségkutatókon megismert énekesből valódi sztárrá tette. Egy interjúban a legnagyobb sikerei között egyikként ezt nevezte meg: “sok millióan hallhatták azt a dalt, amit mi Andrissal a VI. kerületi kis stúdiómban megírtunk.”

Zene: Kállay András, Szakos Krisztián. Szöveg: Tabár Zoltán. ISWC kód: T0072081334

Rúzsa Magdolna: Aduász

Egy másik hosszan tartó munkakapcsolat az, ami Szakos Krisztiánt a Playlist rovatban itt bemutatott Rúzsa Magdolnával köti össze. Az első DEX-en az Érj hozzám című daláról beszélt részletesen – a felvétel itt látható -, idén pedig az Aduász kerül majd sorra.

Zene: Szakos Krisztián, Rúzsa Magdolna. Szöveg: Rúzsa Magdolna. ISWC kód: T0073071541

Supernem: Weekend

Meglepő együttműködés volt 2018-ban, amikor Szakos Krisztián a rovatunkban itt bemutatott Supernem pop-punk zenekarral dolgozott a Weekend című lemezen. Mint ebből a Supernem-interjúból kiderül, az ötlet a Gold Record vezetőjétől, Molnár Gábortól jött. “Nem is ismertük, csak névről, látásból. Hosszú beszélgetések előzték meg, mielőtt ténylegesen foglalkozni kezdtünk az elkészült demókkal, dalkezdeményekkel. Szenzációs érzéke van, hogy melyik dal érdemes a figyelemre, melyik refrén téma, melyik dallamív az, amiből jó dalt lehet csinálni. Olyat, ami sok emberhez eljut, de nem feltétlenül ez volt a kikötés” – mondta róla Papp Szabolcs.

Zene és szöveg: Papp Szabolcs. ISWC kód: T0073123144

Faltay Csaba

Faltay Csaba zeneszerző, hangmérnök, producer; dolgozott többek között az Emil.Rulez!, a Kistehén, a Rémember zenekarokkal, filmek, színpadi produkciók, magyar és nemzetközi reklámok zenéjét szerezte. Feleségével, Tallér Zsófiával a Twelvetone zenetár (vagyis production music cég) vezetője. Tavalyi, nagy sikert aratott előadása után idén a határidőre történő zeneszerzés gyakorlatáról fog beszélni.

Honlap

Emil.Rulez!: Hello Tourist

Az Emil.Rulez! mellett nemcsak producer volt, de több dalnak egyben szerzője is. Sőt, hangmérnök is, bár mint a Kreatív interjújában mondta, kényszerből: “nem voltam megelégedve a lemezek hangfelvételeleivel”. Visszatekintve azt mondta, hogy “azóta tudom, hogy milyen hibákat követtem el. Jó tulajdonságomnak tartom, hogy képes vagyok kívülről is hallani a felvett zenét. Ez a fajta objektív hallás kell a producernek, és kreatív segítséget nyújt a zenészeknek.”

Zene: Faltay Csaba, Fekete Kovács Kornél, Hajós András, Hegyi György, Verasztó Gyula. Szöveg: Hajós András, Hegyi György. ISWC kód: T-007.025.934-5

Katan: Gyűrű dal

Az előző évtized egyik különleges zenei produkciója volt a Katan, Horváti Kata és Papp Ancsa énekesnőkkel az előtérben, de Faltay Csaba zeneszerzőként meghatározó tag volt, illetve billentyűs hangszereken is játszott. A tagságban ott volt Hajós András, Borbély Mihály és sokan mások, többek között Tallér Zsófia, akinek szerepéről az említett interjúban Faltay Csaba ezt mondta: “ha elakadok a trashmetáltól a nagyzenekari hangszerelésig egy technikai vagy egyéb problémánál, elég csak átmenni a másik szobába. Amikor a Katan című lemezt csináltam, akkor húsvét hétfőn kiderült, hogy másnapra kell még egy dal. A feleségem kottái között találtam egy házidolgozatot, amiben tetszett a hegedűtéma, átdolgoztam afrogitárra, és ebből lett a Gyűrű dal. De fordítva is igaz ez: Zsófi is „használja“ az én szakmai tudásomat, ha éppen szüksége van rá.”

A tradicionális alapművet átdolgozták: Faltay Csaba, Tallér Zsófia, Kisvári Ferenc, Horváti Kata. ISWC kód: T0071934150

XXI. Macbeth: Attack

Szintén ketten szerezték a KFKI Kamarabalett a Shakespeare-drámát nemcsak a balettbe átemelő, hanem egyben aktualizáló előadás zenéjét, ami lemezen is megjelent.

Zene: Tallér Zsófia, Faltay Csaba. ISWC kód: T-007.193.457-0

Binder Károly: Retropolis

A 2017-ben Artisjus életműdíjat kapott, Playlist rovatunkban itt bemutatott Binder Károly Retropolis című, 1998-as lemezén Faltay Csaba producerként, hangszerelőként, billentyűsként és sampleresként működött közre.

A mű regisztrációja még folyamatban van.

Mars Delight

A BBDO reklámügynökség nemzetközi kampányához írt zene csak egy példa Faltay Csaba alkalmazott zenéire; egyben ez a legutóbbi, ami Fish Music nevű, 1994 óta működő cége honlapján szerepel. “Általában nehéz nemzetközi szinten dolgozni, ehhez személyesen ott kellene lenni, bár az is igaz, hogy nemzetközi produkciókban kiírt zenei pályázatot is többször nyertem már” – mondta a Kreatívnak.

A mű regisztrációja még folyamatban van.

A Playlist meghallgatható a Spotify-ona Deezeren és a YouTube-on itt:



Kategóriák:Dalszerző Expo, Playlist

Címkék:, ,

Hozzászólás

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti: