Megjött a négy YouTube toplista – fontosabb lehet, mint a rádiós slágerlista

A ProArt zeneipari jelentéséhez készült kérdőív fontos eredményt hozott: a YouTube immár fontosabb csatorna, mint a rádió. A megkérdezettek 28-28%-a számára a YouTube, illetve a rádió a zenehallgatás elsődleges forrása, viszont második helyen jóval többen jelölték meg a videómegosztót: 35%, szemben a rádió 15%-ával. Vagyis a megkérdezettek 63%-a számára a YouTube az egyik legfontosabb zenei platform, míg a rádiónál ez csak 43%. Összesítve ugyanennyit kapott (bár többször szerepel második helyen) a “saját zene számítógépen, telefonon” válasz.

Minden más csatorna: online rádió, stream, fizikai hanghordozó jóval elmarad ezektől. Mint az alábbi ábrán látható, a 2016-os hasonló felméréshez képest a rádió sokat veszített a szerepéből: akkor elsődleges csatornaként jóval előzte a YouTube-ot, és az első-második említéseket összesítve a két platform egyenrangú volt.

Ezzel a zenésztársadalom is tisztában van: a “mi kell a sikeres zenei pályához?” kérdésre a felmérésben 61% nevezte elengedhetetlennek a YouTube jelenlétet, és további 34% a fontos kategóriába sorolta. Érdekes, hogy itt a klub- és fesztiválfellépések, a Facebook kommunikáció és a médiaszereplés után a rádiós játszás mindössze az ötödik helyen szerepelt (39% elengedhetetlen, 45% fontos).

Mindezek fényében különösen fontos, hogy a YouTube végre nálunk is elérhetővé tette a helyi slágerlistákat. A négy különböző chart közül a “Felkapott” (angolul trending) ismerős lehet, bár ez a legnehezebben megfogható: a naponta többször is frissülő listán csak újabb videók szerepelnek, amiket sokan néznek, amikre “sokan reagálnak”. A hivatalos magyarázat szerint a kalkulációban szerepet játszik a nézettség mellett annak növekedési üteme, az, hogy honnan jönnek a megtekintések, és hogy milyen régi a videó. Olyan, kissé megfoghatatlan célokat sorol itt a Google, mint hogy egy videó minél szélesebb közönségnek szóljon, ne legyen átverős klikkvadászat, és “megragadja, mi történik a YouTube-on és a világban”. Ahogy egy tavalyi cikk fogalmaz: senki nem tudja, hogyan működik a YouTube Trending.

A másik három lista jóval egyszerűbb: ezek hetente frissülnek, és egyszerűen a nézettségen alapulnak. A Népszerű zeneszámok listában egy-egy dal összes verzióját összegzik (hivatalos és szövegvideó, felhasználók által feltöltött videók, koncertfelvételek, remixek), a hivatalos klipek népszerűségét a Legnépszerűbb zenei videók mutatja, a Legnépszerűbb előadók pedig az egy előadóhoz tartozó összes dal összesített nézettségére alapul.

E cikk megjelenésekor a magyar előadók igen jól állnak mindegyik listán: a top 10-ben hét-hét magyar van a Felkapott listán, a legnépszerűbb zeneszámok és előadók között egyaránt, míg a videók esetén mind a tíz legnézettebb klip magyar.



Kategóriák:Hírek

Címkék:, ,

Hozzászólás

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti: