Harald Hanisch Ausztria egyik legsikeresebb dalszerző-producere. A bécsi Zeneakadémia könnyűzenei intézetének tanára, ezen kívül is számos mesterkurzust tartott már. Az Osztrák Zeneszerzők Szövetségének alelnöke, a pop-rock szakosztály vezetője. A Dalszerző Expón február 19-én tart ún. listening sessiont. Az ilyen események és a kollaboráció fontosságáról, a popzene jelenlétéről a felsőoktatásban, az osztrák zenei piacról kérdeztük.
Aki még nem volt hasonló listening sessionön, mire számítson? Milyen dalokat vár, milyen visszajelzésekre lehet számítani?
Mindenféle dalt várunk. Figyelni szoktam a produceri oldalt, a hangszerelést, a hangzás naprakészségét, valamint persze a dalszerzési kérdéseket. Ha angol a szöveg, ahhoz is hozzá tudok szólni; magyarul sajnos nem értek. Sok függ attól, hogy milyen a dal: van, hogy olyannal találkozik az ember, ami már szinte egy kész sláger, és akkor megköszönöm, hogy meghallgathattam… (nevet) – de van, aki még csak az első lépéseket tette meg, és neki abban kell segíteni, hogy hogyan léphet a következő szintre. Mindig azt nézem, hogy hol tudok segíteni a továbblépésben. Nagyon kíváncsi vagyok, milyen dalokat hoznak majd a magyar szerzők.
Hozzá kell tennem, hogy ez az egész nemcsak arról szól, hogy én milyen tanácsokat adok, hanem legalább ennyire arról, hogy kik vannak még ott. Egy ilyen listening session nagyon jó szakmai ismerkedési lehetőség a résztvevőknek. Gyakran előfordul, hogy itt talál egymásra két szerző, vagy mondjuk egy énekes és egy producer, és közös munka, akár közös slágerek lesznek ebből a találkozásból. És ez az egész Dalszerző Expóra vonatkozik, illetve minden olyan eseményre, ahol sok szakmabeli találkozik.
Ezek szerint ön is a közös munka pártján van?
Mindenképpen. Saját tapasztalatomból is mondhatom, hogy ha van egy jó partnered, akkor szórakoztatóbb, könnyebb és gyorsabb egy jó dalt megírni. Olyan ez, mint a tenisz, ahol egymásnak adogatjátok a labdát. Egymás ötleteinek megbeszélése által sokkal gyorsabban lehet sokkal magasabbra jutni.
Milyen hagyománya van az ilyen listening sessionöknek Ausztriában?
Az az igazság, hogy én csináltam itt először ilyet. A bostoni Berklee College Of Musicon tanultam dalszerzést és hangszerelést, aztán Londonban szereztem mester fokozatot, egy ideig éltem New Yorkban is. Ezeken a helyeken már húsz éve is rendszeresen, akár hetente tartottak ilyen listening sessionöket. Levittél egy dalt, és mindig voltak ott művészek, akik megjegyzéseket fűztek hozzá, és lehetett egymástól tanulni. Azóta Ausztriában nagyon sok ilyet tartottam már, hiszen az Osztrák Zeneszerzők Szövetségének alelnökeként sokszor hívnak meg.
A bécsi Zeneakadémián mit tanít? Mióta van ott könnyűzenei képzés?
Dalszerzést, szövegírást, produceri munkát tanítok, és nagyon szeretem csinálni, élvezetes a diákokkal együtt dolgozni. 2002 óta működik a képzés, és sok végzett diákunk teljesít nagyon jól a zeneiparban.
Nálunk csak mostanában kezd megjelenni a könnyűzene a felsőoktatásban. Mit mondana, hogy miért érdemes a popzenét egyetemi szinten tanítani?
Nem feltétlenül szükséges egyetemen tanulni, de ha manapság be akarsz kerülni a popzenébe, akkor erősen ajánlott. Ma már nem úgy működik, mint a hatvanas években, amikor semmilyen hasonló képzés nem volt, és a Beatles tagjai is úgy tanulták a szakmát, hogy sokat hallgatták mások zenéit, aztán elkezdtek ők is dalokat írni. Ha ma be akarsz szállni a versenybe, mármint olyan szinten, hogy szeretnéd ebből fizetni a számláidat, akkor olyanokkal szemben kell megállnod a helyed, mint a BRIT School vagy az említett Berklee növendékei stb. Szóval nem árt, ha jól megtanulod a szakmát. Nagyon nehéz bekerülni nálunk a zeneakadémiára, nagyon komoly a felvételi vizsga, de ha egyszer bent vagy, akkor gyakorlatilag ingyen, jelképes tandíjért tanulhatsz. Szóval ha van esélyed egy ilyen képzésbe bekerülni, akkor ne hagyd ki. Persze vannak más utak is.
Annak ellenére, hogy szomszédok vagyunk, nem sokat tudunk az osztrák zenei életről, zeneiparról. Jellemezné röviden, mik a legfontosabb tudnivalók?
A stream nálunk is nagyot nőtt, két év alatt több kb. kétharmadával, így 2018 volt az első év, amikor a digitális bevételek (vagyis a stream és a letöltés együtt) meghaladták a CD-eladások utáni bevételeket. A fizikai hanghordozókon elsősorban az olyan műfajok népszerűek, mint a Schlager és a Volksmusik. Ide tartozik például Andreas Gabalier, aki tavaly a legtöbb lemezt adta el, hatalmas sztár Ausztriában. Németországban is népszerű, Münchenben például háromszor telt házas volt a stadionkoncertje. Az éves albumlistán Ed Sheeran volt, a harmadik a német Helene Fischer, aki egyébként felkerült a Forbes A tíz legtöbbet kereső nő a zenében listájára, Britney Spearst is megelőzve. A top 10-ben általában kb. fele-fele arányban szerepelnek osztrák zenészek és külföldiek, németek vagy mások. És egyébként minden évben ott van rajta a bécsi újévi koncert felvétele.
Mennyire jellemző, hogy egy osztrák előadó a német piacon is be tud futni?
Korábban elég nehéz volt ez, hiszen a német kiadók azt mondták, hogy van nekünk elég német előadónk. Manapság azért jobb a helyzet: Gabalier mellett sikeres Németországban például a Bilderbuch és a Wanda is, valamint Christina Stürmer.
Egyik legnagyobb szerzői sikerét pont Christina Stürmerrel aratta.
Igen, és az is egy munkakapcsolatnak volt köszönhető, Alexander Kahr producerrel dolgoztam, akinek a Universal kiadóval volt kapcsolata. Christina a Starmania című tévés tehetségkutatón tűnt fel, bár nem ő lett az első helyezett, hanem egy énekes, aki már régen nincs is a pályán. Mi csináltuk Christina bemutatkozó lemezét a Universalnak, ami egy őrült munka volt, nagyon szoros határidővel, hiszen három és fél hetünk volt egy teljes albumot összehozni, ami őrület. Napi húsz órákat dolgoztunk, több dalszerző csapattal, és végül az eredmény nagyon nagy sikert aratott.
Az Osztrák Zeneszerzők Egyesülete alelnöke. Ez a szervezet mivel foglalkozik?
Egyrészt jelen vagyunk a politikában, lobbizunk, többek között Brüsszelben is a szerzői jogi reformmal kapcsolatban. Másrészt sokféle módon igyekszünk segíteni a szerzőknek. Rendszeresen tartunk listening sessionüket; dalszerző versenyeket írunk ki, dalszerzői díjakat osztunk. Ha valaki át akarja nézetni a szerződését egy ügyvéddel, akkor álljunk annak a munkadíját. Két szakosztályunk van, klasszikus zene és populáris zene, én ez utóbbit vezetem.

Categories: Dalszerző Expo, Dalszerzőkről
Leave a Reply