“A zene értéke független a stream szolgáltatók üzleti döntéseitől” – a Warner és a Spotify indiai csatája

A Spotify indiai elindulását idén január 31-re várták, noha erről hivatalos bejelentés nem volt, csak a helyi felhasználási feltételekben jelent meg a dátum, aztán el is távolították. Az indulás pedig elmaradt. Természetesen komoly lépés lenne ez a szolgáltató számára, hiszen egy 1,3 milliárd lakosú ország piacára való belépésről van szó, ahol már 150 millió a stream szolgáltatók felhasználóinak száma.

A Music Business Worldwide most közölte, hogy mi lehet a halasztás oka: a Warner Music Group nem tudott megegyezni a feltételekről a svéd céggel, és bírósági keresetet nyújtott be ellene. A vitás kérdés, legalábbis a Warner szerint (a Spotify egyelőre nem kommentálta az ügyet) az, hogy a stream szolgáltató úgy döntött, hogy az on-demand stream a (magyar jogi szakszóval) kisjogos felhasználás körébe tartozik. Ez azt jelenti, hogy a Spotify szerint nem szükséges közvetlenül megállapodniuk a jogtulajdonossal, hanem az ország vonatkozó jogdíjtarifája szerint kell fizetniük a Warner zeneműkiadóhoz tartozó szerzők számára. A Warner azért fordult az indiai bírósághoz, hogy ezt megakadályozza. (A MBW, illetve a Warner nem részletezi, hogy az indiai szerzői jogi szabályozásban ez pontosan hogyan néz ki.)

A Warner hivatalos közleménye szerint továbbra is az a céljuk, hogy egy minden fél számára megfelelő megállapodást hozzanak tető alá, és szerintük mindez csak egy apró akadály a “hosszú távú és sikeres, globális partnerségi viszony kiterjesztésében”. A Music Business Worldwide szerzője szerint ez a megfogalmazás megpóbálja kisebbíteni az amúgy “agresszív jogi lépésnek” is tekinthető kereset jelentőségét.

A lap az események hátterével is bőségesen foglalkozik. Idéz egy névtelen indiai forrást, aki szerint “szinte pánikhangulat uralkodik” az ország zeneiparában, hiszen ha a Spotify-nak sikerülne elérnie, hogy kisjogos felhasználásnak tekintsék az on-demand streamet, az “az egész piac számára nagyon veszélyes precedens lenne”.

Az említett 150 millió indiai streamelő jellemzően helyi zenéket hallgat. Emiatt aztán a MBW szerint a Warner piaci súlya itt alacsonyabb, mint nyugaton. Akár még az sem elképzelhetetlen, hogy a Spotify elindítja a szolgáltatását úgy, hogy a zeneműkiadó katalógusa még nem szerepel náluk. A másik két majorrel már igen jól állnak a tárgyalások, és nem véletlen, hogy pont a Warnerrel akadtak gondok – írja a Music Business Worldwide.

A cég vezérigazgatója, Steve Cooper szerint ugyanis “a zene értéke független attól, hogy egyes stream platformok milyen döntéseket hoznak a szolgáltatásaik árazásáról és a felhasználószerző stratégiáikról.” Az adott helyzetben az feltehetően azt jelenti, hogy a Spotify a nemzetközileg megszokott díjszabásnál alacsonyabb árat kérne az indiai felhasználóktól, hogy piacot szerezhessen, azonban a Warner nem gondolja azt, hogy ettől még nekik kevesebb jogdíj járna az indiai felhasználások után. Tekintve, hogy India mérete ellenére a Warner számára nem igazán nagy piac, ezt a csatát éppen ezért érdemes pont itt lejátszani – írja a zeneipari lap.



Kategóriák:Hírek

Címkék:, ,

Hozzászólás

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti: