A Vevo 2009 óta működött azon az elven, hogy „prémium tartalom mellé könnyebb prémium hirdetőket szerezni”, vagyis a náluk megjelenő hivatalos videoklipek mellett olyan cégek is szívesen reklámoznak, amelyek a felhasználók által feltöltött videók mellett nem szívesen jelennek meg. Ezek a klipek mind a YouTube-on, mind a Vevo saját honlapján és appjában elérhetők voltak, ám bejelentették, hogy az utóbbiakat kivezetik – egyszerűen nem vonzott annyi látogatót egyik sem, hogy érdemes lenne fenntartani. Ezek nálunk amúgy sem voltak elérhetőek; viszont az az interjú, amit a hír apropóján készített a Music Ally, igen tanulságos. 65 ezer csatornájával és ezek tavalyi összesített 286 milliárdos nézettségével a Vevo bizonyára jó forrása a működő YouTube-trükköknek.
JP Evangelista, a Vevo tartalomért, programösszeállításért és marketingért felelős alelnöke a zeneipari lapnak elmondta, hogy a manapság „minden mással” versengő – tehát például az MTV fénykorában meglévő, meghatározó szerepüket elvesztő – videóknak egyre fontosabb a kezdő képsora. Ha a nyitás nem elég ütős, akkor az első 20 másodpercben a nézők akár 30%-a is elkattinthat. Ez pedig azt eredményezi, hogy az algoritmikus ajánlókban kis valószínűséggel fog megjelenni a videó. Márpedig a YouTube-on eltöltött idő 80%-ában az ilyen ajánlók által feldobott videókat néznek a felhasználók; bár ez az adat nemcsak a zenei, hanem mindenféle videókra vonatkozik. Evangelista egyenesen azt mondja, hogy míg korábban a feliratkozók száma volt a legfontosabb mérőszám, addig mára a nézők megtartása még ennél is fontosabbá vált.
Ugyanakkor az algoritmikus ajánlók kárára a YouTube elkezdett ráerősíteni egy másik szempontra: szeretnék növelni a playlisteken eltöltött időt. A Vevo – és a kiadók – már alkalmazkodnak is ehhez, és elkezdték úgy gyártani a videókat, hogy a playlistkészítés szabályainak megfeleljenek. Az egyik legfontosabb trükk Evangelista szerint az, hogy párosával kell kihozni az új videókat. Az érdeklődő felhasználó megnéz mondjuk egy élő videót, azután a szorosan ehhez tartozó, vele egyszerre felkerült interjút (így vezetik be például a feltörekvő előadókat) – és ezzel máris bekerült a Vevo playlistjére, és ahelyett, hogy másfelé kalandozna a YouTube-on, nagyobb eséllyel merül el a régebbi katalógusban.
Kapcsolódik ehhez a Billboard cikke, ami az SXSW egy kerekasztal-beszélgetéséről szól, ami azt járta körül, hogyan lehet videókkal befutni. Ez a cím egy kicsit túlzás, de az például fontos tanulsága a lap beszámolójának, hogy úgy lehet a rajongók folyamatos „tartaloméhségét” kielégíteni, ha „mindent lefilmezel”. Egy-egy kliphez tartozhat „így készült” videó, bakiparádé, rövid kedvcsinálók. A kerekasztal résztvevői szerint egy-egy klip élettartalma lerövidült: jó esetben is két hónap, és ezután hatalmasat esik a nézettség. Kivéve persze a Despacito szintű kivételeket. A magyar közönségnél egyébként ez nem így van: háromhavonta közölt toplistáinkon rendszerint 8-11 új videó szokott szerepelni, vagyis 9-12 népszerű videó hosszabb ideig is bent tud maradni a top 20-ban.
A YouTube algoritmusának visszafejtéséről itt írtunk részletesen. A videómegosztón hasznos stratégiákat itt ismertettük.
Categories: Hírek
Leave a Reply