A TikTok rövid videók készítésére megosztására építő app idén februárban átlépte az egymilliárd letöltést az androidos és Apple-telefonokon. Főleg tinédzserek, huszonévesek használják, és ugyan nem kizárólag zenéhez kapcsolódnak az itt megosztott videók, de el nem hanyagolható részük igen. A korábban hódító, slágerekre tátogó-táncoló videókra építő Musical.ly-t tavaly nyáron olvasztotta bele a fejlesztő kínai ByteDance cég. (A célközönségen kívül eső kíváncsiaknak a Verge itt magyarázta el, hogy mi ez az egész, mi a speciális TikTok-szleng és kik a legnépszerűbb felhasználók.)
A zenei vonatkozást jól illusztrálja, hogy Lil Nas X Old Town Road című száma itt lett sláger, miután az előadó sikeresen mémet csinált belőle: a videók poénja, hogy az emberek (vagy éppen macskák) a „yee yee juice” elfogyasztása után cowboyokká változnak. Az Old Town Road itt szerzett népszerűsége akkora lett, hogy a dal eljutott a Billboard Hot 100 lista élére – igaz, korábban nagy vitákat kavart, hogy a Billboard a country listáról eltávolította a country-rap számot.
A felhasznált zenék jogosítottak, azonban a Bloomberg név nélkül nyilatkozó forrásai szerint a jogosítási szerződések idén tavasszal lejárnak, és az app népszerűségét látva a kiadók több pénzt követelnének – egy forrás szerint több százmillió dollár garantált jogdíjat. (A jogdíj alapvetően a felhasználás után jár, de a jogosítási szerződések rendszerint kikötnek egy garantált minimum összeget, amit akkor is meg kell fizetni, ha a felhasználások utáni jogdíj azt nem érné el.) A ByteDance állítólag arra hajlana, hogy emelje a kifizetett összeget, de azt sokkalja, amit a kiadók követelnek, így a már tavaly megkezdődött tárgyalások megfeneklettek.
A TikTok a zenei üzleti fejlesztésért felelős vezetője úgy érvel, hogy az app nem egy stream szolgáltató, így a felhasznált zenék jogosítása is más elbírálás alá esik. „A TikTok célja a videók alkotása és nézése, vagyis egyszerűen nem egy zenehallgatási célú szolgáltatásról van szó, aminek szüksége volna a kiadók teljes katalógusára” – idézi a Bloombert Todd Schefflint, aki felhívta a figyelmet arra is, hogy hatékony promóciós eszköz lehet egy TikTok videó. Mint mondta, „a TikTok nap mint nap, szerte a világon újabb és újabb kiadókkal lép hosszú távú partneri kapcsolatra, ami más, mint a teljes katalógusok egyszerű jogosítása”.
A „több százmillió dolláros” összeget egyrészt a kiadók tavalyi összesített 19,1 milliárd dolláros bevételéhez érdemes mérni (a tizedesvessző utáni rész a százmillió dolláros nagyságrend), másrészt ahhoz, hogy a ByteDance – egy korábbi Bloomberg cikk szerint – a világ legértékesebb startupja, nyolc olyan appal, amelyek havi összesített felhasználóinak száma meghaladja az egymilliárdot. A céget 75 milliárd dollárra értékelik, alapítója, Zhang Yiming Kína 9., a világ 93. leggazdagabb embere.
A TikTok egyébként komoly kritikákat kapott, többek között azért, mert nem tett eleget a fiatalkorúak védelméért; az Egyesült Államokban ezért 5,7 millió dollár büntetést kellett fizetnie. A céggel kapcsolatos legfrissebb hír az, hogy egy kínai lap – a Music Ally által szemlézett – meg nem erősített értesülése szerint „Spotify-szerű stream appot” fejlesztenek egy százfős csapattal.
Categories: Hírek
Leave a Reply