A bevétel méltányos megosztására épül a magyar startup VIDDO videós platformja

A VIDDO lényege: pay-per-view, kurátorokkal

A VIDDO olyan online videómegosztó platform, ami sajátos pay-per-view rendszerrel kíván választ adni az online videók világának problémáira. A pay-per-view azt jelenti, hogy egy-egy videó megnézéséért a nézők az alkotó által meghatározott összeget fizetnek (a nagyobb tételben vásárolt kreditjeikből). Viszont ha a felhasználó megoszt egy videót, és így „kurátorként” hozzájárul annak terjedéséhez, népszerűvé (virálissá) válásához, akkor az ebből eredő nézettség után ő maga is krediteket kap. A videók reklámmentesek, de ettől még lehet találkozni a VIDDO-n reklámokkal: ezek megnézéséért plusz krediteket lehet kapni.

A magyar fejlesztésű VIDDO célja ezzel a rendszerrel, hogy az online videók világának két csapdáját is elkerülje. A két fő modell közül az egyik a reklámok elviseléséért cserébe ingyenesen nézhető videóké – ez viszont közismerten a legtöbb alkotónak nem hoz olyan bevételt, ami fenntarthatóvá tenné a tartalomelőállítást, illetve a reklámblokkolók terjedése is gond. A másik modell, az előfizetések esetén viszont már megfigyelhető az amerikai piacon a „subscription fatigue”, vagyis a „belefáradás” abba, hogy a nézők egyre több szolgáltatásra kénytelenek előfizetni, ha pl. az összes kedvenc sorozatukat legálisan akarják nézni, illetve zavarja őket, hogy rengeteg tartalom viszont nem érdekli őket, amiért fizetniük kell (pontosabban azért a lehetőségért, hogy hozzáférhessenek) . „Ez a több kutatás által visszaigazolt belefáradás a pay-per-view alapú modellek erősödését vetíti előre” – írta a Dal+Szerző kérdésére Tamás László, a VIDDO alapítója és operatív vezetője. Végül pedig az, hogy a nézők kurátorrá válva krediteket szerezhetnek, elejét veszi annak, hogy a tartalmakat máshová feltöltsék, ahol sem a jogtulajdonosnak, sem nekik nem hoz bevételt.

Milyen alkotókra számít számít a VIDDO?

A VIDDO-ra ingyen lehet regisztrálni, azonban a videók megnézéséhez már szükség van a kreditek vásárlására is. A minimális vásárolható összeg 270 kredit, az ára 3 dollár (870 forint); több kredit vásárlása esetén az egy darabra jutó összeg csökken; jó közelítéssel 1 kredit = 1 dollárcent, vagyis kb. 3 forint. A Dal+Szerző felvetésére, miszerint közismerten komoly akadály, ha a reménybeli felhasználókat akár csak arra kell rávenni, hogy egy új alkalmazásba regisztráljanak, pláne arra, hogy fizessenek is a használatáért (még ha csak 3 dollárt is), Tamás Lászó azt válaszolta, hogy „a tartalom lesz az, ami a felhasználókat átlendíti majd a paywalltól való idegenkedésen”.

Ilyen tartalmakat sokfelől várnak. Különösen nagy az érdeklődés az adománygyűjtő szervezetek részéről, amelyek „egy videón keresztül érzelmi kapcsolatot tudnak létrehozni a potenciális támogatókkal, akiket nem a platform, hanem az érzelmi azonosulás és a támogatási lehetőség motivál. Már több nagy szervezettel és alapítvánnyal kezdtük meg az együttműködést” – írta a Dal+Szerzőnek Tamás László. „Ezen felül sok potenciális producerrel és net-sztárral állunk már kapcsolatban. Mindannyian érzik, hogy a VIDDO újfajta értékesítési és önmegvalósítási lehetőséget jelent számukra. Sok ötletünk van azzal kapcsolatban, hogy melyek az igazán „VIDDO-s” tartalmak, és igyekszünk meggyőzni azokat, akiknek már van követői bázisuk egyéb közösségimédia-felületeken, hogy ilyen „hozzáadott értékű” tartalmakkal indítsák el VIDDO-csatornájukat.” Ezeket a tartalmakat az adománygyűjtők és más tartalomelőállítók „a korábban megszokott csatornákon, felületeken” beharangozhatják, és „a követők egy részét izgatni fogja, hogy kedvence a VIDDO-n milyen újdonságot tud mutatni.”

„Természetesen vannak belső célszámaink arról, hogy milyen konverzióra számítunk. Hosszú folyamat ez, amelynek az elején tartunk” – írta a VIDDO alapítója, operatív vezetője. Hozzátette, hogy „a VIDDO globális termék. A fizetési hajlandóság az érettebb piacokon (az USA-ban, Európa nyugati felén) jóval magasabb, mint nálunk. Alapelvünk: „segítsd, támogasd, fizesd meg a tartalom tulajdonosát”. Biztosak vagyunk abban, hogy ez a szlogen ezeken a piacokon jóval magasabb rezonanciára talál, mint Magyarországon.”

VIDDO zenészeknek

Rákérdeztünk arra is, hogy ha egy zenészt érdekel a VIDDO, milyen fajta tartalmak megosztására ajánlják elsősorban a platformot. „A befutott, sokak által követett művészek – már magyar viszonyok között is – komoly összegeket kapnak a YouTube-tól megnézett klipjeik után. A kevésbé befutott művészek pedig elsősorban marketingcélokra használják a YouTube-ra ingyenesen feltöltött klipeket. Mivel a zene esetében a felhasználói szokások inkább olyanok, hogy kedvenc zenéinket többször meghallgatjuk, ezen a területen inkább az előfizetéses modelleknek (lásd Spotify) van létjogosultsága.

A zenében a VIDDO véleményünk szerint az igazán exkluzív tartalmak helye lehet. Egy egyszeri koncert, egy különleges vendég, valami speciális tartalom, ami többet nyújt egy szokásos klipnél – ezek jól értelmezhető VIDDO-tartalmak. Ezután pedig meg kell őket osztani a közösségi hálón. Ezen kívül a VIDDO-n van a helye a tehetséggondozásnak is: fiatal, feltörekvő zenészek vagy az őket támogató alapítványok egy-egy speciális, csak itt látható videón keresztül tudnak forrásokat gyűjteni” – válaszolta Tamás László.

A fizetés módja, megosztása, a PRO csatorna díjai

A videók után elkért kreditek mennyiségét az alkotó határozhatja meg, ugyanakkor van egy minimum, amit a videó hossza határoz meg (percenként másfél kredit). A bevételből részesedés kétféle lehet:

  • ha a felhasználó maga talált rá a videóra, esetleg kívülről jön (az alkotó más csatornáiról), akkor 75% az alkotóé, 25% a VIDDO-é
  • ha a felhasználó egy VIDDO-kurátor megosztása révén nézte meg a videót, akkor 50% az alkotóé, 25% a kurátoré, 25% a VIDDO-é.

A krediteket az alkotók pénzre válthatják. Ennek a feltételei a következők: először a regisztráció után 2 hónappal lehet kivenni pénzt, havonta egyszer, minimum 10 ezer kreditet, vagyis 100 dollárt.

Mindehhez PRO csatornát kell indítani a platformon belül. Ennek ára egyszeri 10 dollár, de a VIDDO PRO oldalon egyelőre 2,5 dollárért is megtehetjük ezt. A feltöltés díja videópercenként 1 kredit, a tárolás havidíja videónként 5 kredit (vagyis kb. 3 és 15 forint).

A VIDDO-val kapcsolatos további kérdésekre a VIDDO Academy oldalon lehet megtalálni a választ. A platform fejlesztés egyébként 2017-ben kezdődött, 2019 februárjában indult a publikus tesztüzem, majd márciusban az üzemszerű működés.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .