2015-ben indult el a YouTube Music külön alkalmazásként, majd 2018-ban megújult – és végül most ért el Magyarországra. Asztali gépen használva a Music.YouTube.com címen, okostelefonon pedig egy külön appban érhető el.
Az, hogy az alkalmazás a zenét helyezi az előtérbe, nagyjából azt jelenti, hogy azokat a funkciókat kínálja és úgy rendezi el a tartalmakat, mint egy (audio) stream szolgáltatás, csak videókkal kiegészítve. Vagyis egy-egy előadó dalait, albumait is böngészhetjük; vannak playlistek az aktuális slágerekből, egyes műfajokból, illetve különféle hangulatokhoz, tevékenységekhez; van persze személyre szabott ajánló, ami például a földrajzi helyzetet is figyelembe veszi. (A kezdőképernyőn induláskor bejelölhetünk ehhez általunk kedvelt előadókat).
Nagy előnye a YouTube Musicnak a katalógus, amiben rengeteg olyan zene található meg, amiket a stream szolgáltatókhoz nem töltöttek fel, legyen az akár egy új dal, amit az előadója a közönséghez itt kívánt csak eljuttatni, akár egy olyan régebbi magyar zene, ami azért nincs meg streamen, mert már nem létezik a kiadó, ami annak idején megjelentette. Valamint élő felvételek, remixek is előjönnek egy-egy előadónál.
A Google az új verzió indításánál az okos keresőfunkciót emelte ki; a most megjelent magyar sajtóközlemény például azt említi, hogy az „Ásót visz a Laci” szöveggel is megkapjuk az I Should Be So Lucky-t. Kipróbáltuk, és a dalszövegrészletek alapján sok magyar dalt megtalált a rendszer. Az „álmodtam, vagy igaz talán” szövegre például a Gyöngyhajú lány több változata is előjött (bár Kanye Westet nem találta meg a Google).
A YouTube Music ingyen is használható, ekkor persze reklámok szakítják meg a zenefolyamot. A YouTube Music Premium előfizetés előnye nemcsak a reklámmentesség, hanem az offline hallgatás (beállítható, hogy mekkora méretet foglaljon a letöltött összeállítás), illetve ami nagyon fontos a zenehallgatásnál: csak így lehet elérni, hogy a háttérben is fusson az alkalmazás, vagyis ne álljon le a zene, ha másik appra váltunk a telefonon, vagy lezárjuk a képernyőt.
A YouTube Music Premium ára egy hónap ingyenes próbaidő után megegyezik a stream szolgáltatók standard hazai díjazásával, vagyis havi 1490 forint. A YouTube Premium általános előfizetés is most érkezett meg Magyarországra, amivel a fenti előnyök (reklámmentesség, offline letöltés, futás a háttérben) a teljes videómegosztóra vonatkoznak, és emellett a YouTube Originals prémium tartalmakhoz is hozzáférést enged. Ennek ára 1790 forint, és ezzel természetesen a YouTube Music is prémium módban használható. Azok, akik a Google Play Music stream szolgáltatás előfizetői voltak, külön díj befizetése nélkül prémium felhasználók lesznek a YouTube Musicon; és bár régóta ígérik, hogy összevonják őket, a két szolgáltatás egyelőre párhuzamosan működik. Mindkét előfizetéshez tartozik családi csomag is, legfeljebb hat családtag számára: ez a YouTube Music esetén 2290, a YouTube Premium esetén 2690 forint.
A zenészek számára az előfizetés természetesen magasabb jogdíjakat jelent, mint amikor a reklámbevételekből kapnak 55%-ot. Ezért vélte a zeneipar elégedetlenségét csillapító taktikának Lyor Cohen, a YouTube zenei vezetője, hogy több hirdetéssel „füstölik ki”, vagyis próbálják átterelni az előfizetésre azokat, akik sok zenét hallgatnak a YouTube-on. Az persze nagy kérdés, hogy a magyar felhasználókat mennyire tudja elcsábítani az előfizetés – akiknél egyébként a YouTube már átvette a vezető szerepet a rádióktól a zenehallgatás legfontosabb csatornájaként. A zenészek remélhető bevételnövekedéséről az Index Tech rovatában megjelent cikkben lehet bővebben olvasni.
Mostanáig nem volt adat arról, hogy a videómegosztó előfizetését hányan használják, csak sejthető volt, hogy az a jóslat, hogy az egyedülálló katalógusnak köszönhetően tömegével váltanak át a Spotify-felhasználók, nem jött be.
Nemrég a Bloomberg közölte azt, hogy több névtelen forrás szerint a YouTube Music előfizetőinek a száma átlépte a 15 milliót. Ez persze még messze van a Spotify több mint 100, az Apple Music több mint 50 millió előfizetőjétől (ráadásul a 15 millióban a próbaidős felhasználók is benne vannak), de még így is a YouTube legsikeresebb kísérlete arra, hogy fizetésre ösztönözze a felhasználókat, hiszen például a YouTube TV előfizetőinek száma csak az egymilliót lépte át. A YouTube a lap értesülését csak annyival kommentálta, hogy tavaly március óta egy év alatt 60%-kal nőtt az előfizetők száma.
Categories: Hírek
Leave a Reply