A zeneipar kihasználhatja az impulzusvásárlásokat a Facebookon és az Instagramon

Két fontos fejlemény is történt a Facebookkal és az annak tulajdonában lévő Instagrammal kapcsolatban mostanában, bár Magyarországon (egyelőre) egyik sem elérhető.

Most jelentették be, hogy a Facebook és az Eventbrite együttműködésének keretében a Facebook-események oldalán lehet majd jegyeket árulni; a vásárlónak nem kell kilépnie az oldalról vagy appból, hogy az őt érdeklő eseményre jegyet vásároljon. Vagyis csökken a “friction”, a cél eléréséhez vezető kattintások száma, így nőhetnek az eladások – az Eventbrite azt írja, hogy 2017-es adataik szerint 20%-kal.

A lehetőség mindenki számára elérhető, akinek hivatalos oldala van a Facebookon; a közlemény kiemeli, hogy nagy előny lehet ez azoknak a kisvállalkozásoknak, amelyeknek nem a rendezvényszervezés a fő profiljuk, így komoly segítség nekik, hogy az eladásokat, a könyvelést és a szkennelhető mobilos vagy nyomtatható jegy elkészítését is az Eventbrite végzi.

Viszont a rendezvénynek (nem feltétlenül koncertnek) a következő országok valamelyikében kell lennie: Ausztrália, Ausztria, Belgium, Kanada, Franciaország, Németország, Írország, Olaszország, Hollandia, Új-Zéland, Spanyolország, Nagy-Britannia, Amerikai Egyesült Államok. Arról egyelőre nincs hír, hogy a lehetőséget kiterjesztenék más országokra is, és ha igen, mikor.

A másik hír az, hogy az Instagram – egyelőre meghívásos bétateszteléssel – lehetőséget ad arra, hogy saját boltot hozzanak létre a márkák a felületen belül, és a megvásárolható termékeket a megosztott fotókon megjelölhetik. Erre már van lehetőség, és eddig is havi 130 millió felhasználó kattintott így a termékekre. Az Instagramon működő bolt szintén a vásárláshoz szükséges kattintások számát csökkenti, ez olyan komoly tényező, hogy a Deutsche Bank elemzése szerint már 2021-ben 10 milliárd dollár plusz bevételt hozhat az Instagram tulajdonosának, a Facebooknak.

Ez a fejlesztés látszólag kevésbé kötődik a zenéhez (a béta tesztelésben elsősorban divatmárkák vesznek részt), ám a Music Business Worldwide nagy cikke szerint komoly lehetőséget jelenthet a zeneipar számára, ha a merch termékeket az Instagramon kezdik el árulni. A Nielsen felmérése szerint ugyanis az Instagram felhasználói többet hallgatnak zenét, mint a teljes népesség átlaga, és évi 269 dollár költenek zenére – az átlag 152 dollárral szemben. (Ezek amerikai felhasználókra vonatkozó adatok.) A másik oldalon az előadók vizuális kommunikációjának, brandépítésének elsődleges helye az Instagram. Ugyan korábban is voltak kísérletek arra, hogy online merch boltokat integráljanak különféle platformokba, de a Spotify-on ezt meglehetősen eldugva, nem jól gondozva tették; viszonylagos sikert egyedül a YouTube mutatott fel – viszont a fenti adat azt mutatja, hogy ha valahol, akkor az Instagramon lehetne ezt jól megvalósítani.

Ugyanakkor – írja az MBW igen alapos elemzése – ehhez a zeneipar hozzáállásának is meg kellene változnia. Ahhoz képest, hogy minden major kiadónak van legalább egy merch vállalkozása, a középpontban még mindig a hangfelvételek állnak. Ehhez képest a merch eladás egy másfajta szemlélet: a zenefogyasztás helyett a rajongás monetizálása; a streamek rövid távú maximalizálása helyett a hosszú távú elköteleződés előtérbe helyezése. A cikk említi azt is, hogy míg az Amazon valószínűleg verhetetlen a “megveszem, amire szükségem van” típusú online vásárlásban, az “impulzusvásárlás” (“amikor találkozol valamivel, amiről nem is tudtad, hogy kell, de most már rettenetesen vágysz rá”) területén van keresnivalója az Instagramnak is.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading