Két fontos fejlemény is történt a Facebookkal és az annak tulajdonában lévő Instagrammal kapcsolatban mostanában, bár Magyarországon (egyelőre) egyik sem elérhető.
Most jelentették be, hogy a Facebook és az Eventbrite együttműködésének keretében a Facebook-események oldalán lehet majd jegyeket árulni; a vásárlónak nem kell kilépnie az oldalról vagy appból, hogy az őt érdeklő eseményre jegyet vásároljon. Vagyis csökken a „friction”, a cél eléréséhez vezető kattintások száma, így nőhetnek az eladások – az Eventbrite azt írja, hogy 2017-es adataik szerint 20%-kal.
A lehetőség mindenki számára elérhető, akinek hivatalos oldala van a Facebookon; a közlemény kiemeli, hogy nagy előny lehet ez azoknak a kisvállalkozásoknak, amelyeknek nem a rendezvényszervezés a fő profiljuk, így komoly segítség nekik, hogy az eladásokat, a könyvelést és a szkennelhető mobilos vagy nyomtatható jegy elkészítését is az Eventbrite végzi.
Viszont a rendezvénynek (nem feltétlenül koncertnek) a következő országok valamelyikében kell lennie: Ausztrália, Ausztria, Belgium, Kanada, Franciaország, Németország, Írország, Olaszország, Hollandia, Új-Zéland, Spanyolország, Nagy-Britannia, Amerikai Egyesült Államok. Arról egyelőre nincs hír, hogy a lehetőséget kiterjesztenék más országokra is, és ha igen, mikor.
A másik hír az, hogy az Instagram – egyelőre meghívásos bétateszteléssel – lehetőséget ad arra, hogy saját boltot hozzanak létre a márkák a felületen belül, és a megvásárolható termékeket a megosztott fotókon megjelölhetik. Erre már van lehetőség, és eddig is havi 130 millió felhasználó kattintott így a termékekre. Az Instagramon működő bolt szintén a vásárláshoz szükséges kattintások számát csökkenti, ez olyan komoly tényező, hogy a Deutsche Bank elemzése szerint már 2021-ben 10 milliárd dollár plusz bevételt hozhat az Instagram tulajdonosának, a Facebooknak.
Ez a fejlesztés látszólag kevésbé kötődik a zenéhez (a béta tesztelésben elsősorban divatmárkák vesznek részt), ám a Music Business Worldwide nagy cikke szerint komoly lehetőséget jelenthet a zeneipar számára, ha a merch termékeket az Instagramon kezdik el árulni. A Nielsen felmérése szerint ugyanis az Instagram felhasználói többet hallgatnak zenét, mint a teljes népesség átlaga, és évi 269 dollár költenek zenére – az átlag 152 dollárral szemben. (Ezek amerikai felhasználókra vonatkozó adatok.) A másik oldalon az előadók vizuális kommunikációjának, brandépítésének elsődleges helye az Instagram. Ugyan korábban is voltak kísérletek arra, hogy online merch boltokat integráljanak különféle platformokba, de a Spotify-on ezt meglehetősen eldugva, nem jól gondozva tették; viszonylagos sikert egyedül a YouTube mutatott fel – viszont a fenti adat azt mutatja, hogy ha valahol, akkor az Instagramon lehetne ezt jól megvalósítani.
Ugyanakkor – írja az MBW igen alapos elemzése – ehhez a zeneipar hozzáállásának is meg kellene változnia. Ahhoz képest, hogy minden major kiadónak van legalább egy merch vállalkozása, a középpontban még mindig a hangfelvételek állnak. Ehhez képest a merch eladás egy másfajta szemlélet: a zenefogyasztás helyett a rajongás monetizálása; a streamek rövid távú maximalizálása helyett a hosszú távú elköteleződés előtérbe helyezése. A cikk említi azt is, hogy míg az Amazon valószínűleg verhetetlen a „megveszem, amire szükségem van” típusú online vásárlásban, az „impulzusvásárlás” („amikor találkozol valamivel, amiről nem is tudtad, hogy kell, de most már rettenetesen vágysz rá”) területén van keresnivalója az Instagramnak is.
Categories: Hírek
Leave a Reply