Húszéves a Livin’ La Vida Loca, az első világsláger, amit csak Pro Toolsszal rakott össze Desmond Child

Az 1999 márciusában megjelent, a világ számos országában (köztük nálunk is) a slágerlisták élére jutó Livin’ La Vida Locáról manapság leginkább akkor esik szó, amikor a latin pop mostani robbanásának előzményeit keresik. A Billboard visszaemlékező cikkéből viszont kiderül, hogy egy másik szempontból is igen fontos volt: ez volt az első olyan listavezető dal, amit kizárólag számítógépen, nevezetesen a Pro Tools szoftverrel rakott össze a producere, Desmond Child.

Külső körülmények is hozzájárultak ehhez: Child 1994-ben Miamiba költözött, ahol a házi stúdiója (amit Gentleman’s Club névre keresztelt) kisebb volt, mint a korábbi, amit Santa Monicában tartott fenn. Azzal, hogy a számítógépen rakta össze a dalokat, helyet spórolhatott; bár „mindenki azt mondta, hogy őrült vagyok” – mondta a Billboardnak. A Pro Tools elődje, a Sound Tools 1989-ben jelent meg, a Pro Tools maga 1991-ben, de még a kilencvenes évek közepén is olyan állapotban volt, hogy folyamatosan fejleszteni kellett. Child a munka közben észlelt hibákat, lefagyásokat folyamatosan jelezte a Digidesign szotfvercégnek, akik újabb és újabb fejlesztésekkel álltak elő.

Annak ellenére, hogy a szoftver a „Slow Tools” becenevet is megkapta Childéktól, a Gentleman’s Club volt az első stúdió, ahol a hangfelvételek szerkesztését teljes egészében a Pro Toolsszal végezték. Két dolog is meggyőzte őket arról, hogy nekik van igazuk, és nem azoknak, akik szerint őrültség mindent a számítógépre bízni. Egyrészt két, a brit top 5-be jutó sláger is készült így (Billie Myers: Kiss the Rain, Robbie Williams: Old Before I Die). Másrészt tesztelték, hogy felismeri-e valaki, hogy egy dobfelvétel Pro Toolsszal készült, vagy pedig Miami legendás stúdiójában, a Criteriában analóg módon. „Senki nem tudta megkülönböztetni a kettőt. Egymásra néztünk, és azt mondtuk: ez az. Átléptünk egy határt a hangfelvételek történetében”.

A Billboard egyenesen frankensteini szörnyhöz hasonlítja a dalt, amit darabonként rakott össze Child és a társproducer Robi Rosa. Az nem igaz, hogy ez korábban nem lett volna lehetséges, viszont a szalagok vagdosása és ragasztgatása rendkívül sok időt vett igénybe. Így például a fúvósok eredetileg csak a dal végén szerepeltek volna, de – mint azt a hangmérnök a lapnak elmondta – onnan egyszerűen kiemelték, és megszórták vele a refréneket, hiszen „egyszerűen be lehetett rakni őket bárhova”.

Nyilván nemcsak a Livin’ La Vida Loca sikere járult hozá ahhoz, hogy néhány éven belül a legtöbb stúdió átállt a Pro Tools használatára, hanem például a lemezipar nem sokkal később bekövetkezett jelentős zuhanása is, hiszen így nemcsak könnyebb, de gazdaságosabb is lett a lemezfelvétel. Child szerint egy barátja, aki country-sztárokkal dolgozott, „azt mondta, hogy kizárt, hogy Nashville-ben ez működni fog – aztán két év múlva mindenki ezt használta”.

A cikk szót ejt azért magáról a dalról is: a latin gyökereit újra felfedező Desmond Child látott egy videót, amin Ricky Martin százezrek előtt lépett fel, „és azt mondtam: neki olyan latin zenére van szüksége, ami a stadionokban működik. Úgyhogy behoztam a latin zenébe mindazt, amit a Kiss-szel, Bon Jovival, Aerosmithszel való munkáimból tanultam.” Ugyanezt korábban a Dal+Szerzőnek adott egyik interjújában részletesebben is kifejtette: „Mindazt a himnikus, rockos, történetmesélős tapasztalatot, amit addig a Kiss, Bon Jovi, Aerosmith stb. dalain dolgozva szereztem, vele behoztam a latin zenébe. The Cup of Life, Livin’ la Vida Loca, She Bangs, Shake Your Bon-Bon: ezek a dalok hozták el a századvégi nagy latin robbanást. Itt van most például a Despacito: az ilyen sikerek feltételeit mi teremtettük akkor meg.”

Az Artisjus-életműdíjas Desmond Childdal több interjút készítettünk, beszámoltunk magyar szerzőknek tartott workshopjáról és mesterkurzusáról stb. – cikkeink összegyűjtve itt találhatók meg.



Categories: Hírek

Tags: , , ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .