Még több szerző kell egy slágerhez – de jönnek vissza az énekes-dalszerzők

Januárban nagy feltűnést keltett (mi is írtunk róla), hogy a BuzzAngle piackutató kiszámolta: az amerikai stream top 10-ben egy-egy slágerre átlagban 9,1 szerző jutott. Most a Music Week hozta nyilvánosságra a brit slágerlistára vonatkozó hasonló adatokat. Az éves listán az egy-egy dalra jutó szerzők átlagos száma 5,34 volt – 2017-ben 4,84, 2016-ban pedig 4,53 volt ugyanez a szám. A top 30-ra szűkítve még magasabb a szerzők átlagos száma: 6,7.

Néhány dal kiugróan sok szerzővel bír: Drake Nice For What című száma 22-vel, Travis Scott Sicko Mode-ja egyenesen 30-cal. (Mint arról korábban írtunk, ennek oka részben az, hogy a felhasznált hangminták eredeti szerzői is bekerülnek az új dal szerzői közé – de Travis Scott slágerének amúgy is hat producere volt).

Ugyanakkor a brit zeneipari szaklap véleménycikkének szerzője szerint a szóló énekes-dalszerzők új generációja talán „lelassíthatja a közös dalszerzés forradalmát”. Az igaz, hogy az éves listára mindössze három dal került fel, aminek egyetlen szerzője van (Ed Sheeran: Perfect, Dennis Lloyd: Nevermind, Freya Ridings: Lost Without You), de látszik, hogy jön egy új generáció mellettük is, akik maguk írjak a dalaikat, vagy egy társszerzőjük van. A cikk szerzője George Ezra, Tom Walker és Billie Eilish nevét említi – utóbbi a legújabb popszenzáció, aki bátyjával, otthonában írja és veszi fel a dalait.

A Music Week szerint az egyedül vagy kettesben írt dalok közös jellemzője, hogy kevésbé illeszkednek az éppen aktuális popzenei trendekhez – és sikerük oka pontosan ez. Az is megfigyelhető, hogy a rádióban sikeresebbek, mint a stream szolgáltatók (talán öntudatlanul, de homogenizáló hatású) playlistjein, hiszen „a rádiók még mernek kockáztatni egy-egy művész érdekében”. A szerző szerint van némi ellentmondás abban, hogy a kiadók vágya az, hogy ne pusztán egyes slágereket, hanem előadókat futtassanak be, ám a rengeteg szerző között gyakran éppen az egyes zenészek csak rájuk jellemző művészi víziója vész el. „Soha nem volt olyan fontos az iparágban, hogy kitűnjél a tömegből, mint ma- akkor meg miért választanád azt, hogy elvegyülsz a tömegben?”

Egy harminc és egy egyetlen szerzős dal a cikkből (a második szerzője-előadója, Freya Ridings látható a cikkhez kapcsolódó képen is):



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .