Mark Mulligan, a nemzetközi sajtóban – és blogunkon is – sokszor idézett zeneipari elemző így foglalta össze az elmúlt időszak zeneipari fejleményeinek eredményét: a niche az új mainstream. Ennek a diagnózisnak néhány eleme más ismerős lehet, hiszen sok szó esett az elmúlt években arról, hogy egyre kevesebb az igazi sztár (netán nincs is), mármint az olyan, aki különféle demográfiai csoportokban egyaránt ismert, és egyre több az olyan előadó, aki csak bizonyos „buborékokban” igen népszerű, miközben más közönségek számára akár teljesen ismeretlen is maradhat.
Ennek az oka az, hogy az ún. lineáris média, ahol egyetlen forrásból a nagyközönség széles rétegeihez jut el az információ, vagyis elsősorban a tévé és a (hagyományos) rádió egyre kevesebb embert ér el, főképpen a fiatalok közül. Közben a marketingben egyre inkább a nagyon pontosan célzott üzenetek terjednek, amik jóval költséghatékonyabbak (nem kell azért fizetni, hogy az üzenet eljusson rengeteg olyan emberhez, tévénézőhöz, rádióhallgatóhoz, akiket biztosan nem érdekel) – viszont nyilván a közönség fragmentálásához vezetnek. Igaz ez nemcsak a marketingre, hanem a több országban a zenefogyasztásban vezető szerepet játszó streamre is, ahol ráadásul már nem is a marketingért fizető kiadók, hanem a szolgáltatók (kurátorok és/vagy algoritmusok) döntik el, hogy kinek mit ajánlanak.
Az elemzés igazán érdekes része az, hogy mi következik ebből, hiszen Mulligan túllép azon, hogy „nincsenek már sztárok” stb. Egyrészt azt írja, hogy a „kulturális pillanatok” helyét a „kulturális mozgalmak” vették át (cultural moments – cultural movements). Egy világsláger igen széles közönséghez jut el nagyjából egyszerre – ez a „kulturális pillanat”; ma ehelyett inkább olyan „mozgalmakat” látunk, amik igen hatalmasra tudnak nőni anélkül, hogy a saját közönségükön kívül feltűnnének.
Ez azt jelenti Mulligan szerint, hogy a mai sztárok nem „egyszerre”, az előbb jellemzett „pillanatban” születnek, hanem úgy, hogy sok helyi niche közönség összeadódik, míg végül globálissá nő. Persze még nem teljesen történt meg az átállás, és ma is lehetséges az, hogy a fiatalok niche sztárja egyszer csak széles körben ismert lesz: ez történt például Billie Eilish énekesnővel. De „egyre több globális sikertörténetet fogunk látni, amik teljesen elkerülik a mainstreamet.”
Sokan sajnálkozva veszik tudomásul ezeket a változásokat, Mulligan azonban pozitív fejleménynek látja. Elsősorban azért, mert a kulturális mozgalmak rajongói igen elkötelezettek, akiknek „minden kell, amit egy művész kínál, a streamtől a merchen át a koncertjegyekig”. Csak ez tudja ellensúlyozni a streamnek azt a tendenciáját, hogy a zenehallgatást a művészi életművektől, albumoktól az egyes dalok irányába tolja.

Categories: Hírek
Leave a Reply