Frissítve: 2024. május
Van olyan zenei vagy irodalmi műved, amely elhangzott nyilvánosan, és a Felosztási naptárunk szerint már meg kellett volna kapnod érte a jogdíjat, mégsem találod a szerzői értesítődben? Ha igen, mostantól már a SZIR-ben jelezheted nekünk az általad észlelt hiányosságokat az elhangzás adatainak megadásával. Az így beküldött reklamációk gyorsabban feldolgozhatók és nyomon követhetők.
Még nincs SZIR-regisztrációd online Artisjus-ügyintézéshez? Így pótolhatod.
Milyen hiányzó elhangzásokat lehet bejelenteni az új felületen?
Jelenleg az alábbi elhangzások reklamációja intézhető online, az elhangzás adatainak beküldésével.
- Rádiós elhangzások
- Televíziós elhangzások
- Filmzenei elhangzások (TV, mozi)
- Reklámzenei elhangzások
- Hanghordozó-eladások (CD, DVD)
- Koncertelhangzások – Figyelem! Ha a koncertnek fellépője is voltál, akkor ezt az élőzenei elhangzást a szokásos helyen tudod továbbra is beküldeni az itt leírt módon.
Milyen reklamációt NEM lehet itt intézni?
A kifizetett összeggel kapcsolatos panaszokat ezen a felületen nem tudod jelezni nekünk. Itt csak a jogdíjfelosztásból teljesen kimaradt elhangzási adatokat lehet bejelenteni. Egyéb, jogdíjakkal kapcsolatos panaszaidat továbbra is a [email protected] címen tudjuk fogadni.
Hogyan küldheted be a reklamációt a SZIR-ben?
1. lépés: Mielőtt belekezdenél, kérjük, még egyszer ellenőrizd a kifizetési és elhangzási adataidat a SZIR-ed „Elhangzások”, „Értesítők” és „Azonosítatlan művek” oldalain. Biztosan hiányzik az elhangzás és a jogdíj? Az Azonosítatlan művek között sem szerepel? A felosztási naptár alapján már valóban meg kellett volna kapnod?

2. lépés: Ha már biztos vagy benne, hogy az eddigi felosztások egyike sem tartalmazta a hiányolt elhangzást, és az Azonosítatlan műveid listáján sem szerepel, a „Reklamációk” fülre kattintva kezdd el kitölteni az online adatlapot. Kérjük, törekedj a nem kötelező mezők kitöltésére is – minél több információt tudsz megadni nekünk, annál sikeresebben tudunk fellépni a jogdíjért. Az adatlap első oldalán a felhasználás típusát, évét és helyét (ország) lehet rögzíteni.

3. lépés: A következő oldalon a felhasználáshoz kapcsolódó konkrétumokat adhatod meg (pl. milyen csatornán milyen műsor keretében hangzott el a műved). Ennél a példánál egy rádiós reklamációt mutatunk: kérjük, válaszd ki a csatornát és add meg azt is, hogy konkrét műsorban vagy esetleg rotációban hangzott-e el a mű.

4. lépés: Most pedig kérjük, válaszd ki szerzeményeid közül az érintett mű címét, add meg az elhangzások (legalább hozzávetőleges) számát, valamint az elhangzás jellegét (általános vagy háttér, szignál) és dátumát. Még nincs bejelentve hozzánk a kérdéses mű? Jelentsd be azt is online a Művek menüpontban!

5. lépés: Az ezt követő oldalon dokumentumokat tudsz feltölteni, melyek igazolják, hogy a zenefelhasználás valóban megtörtént. Ez lehet akár videó, kép, plakát, újságcikk, szerződés, számla, screenshot (képernyőfotó) stb. Nem kötelező ilyet feltöltened, de ha a műved elhangzását a felhasználó vitatná, ezek segítik a sikeres reklamációt. A pluszjelre kattintás után akár URL-t, akár fájlt is megadhatsz!


Minden bejelentés végén egy összesítő oldalra jutsz, amely áttekintése után beküldheted a reklamációd. A feldolgozást követően e-mailben küldünk visszajelzést.

Általános kérdések és jogdíjkifizetések kapcsán továbbra is a [email protected] e-mail címen és a (1) 488 2666-os telefonszámon áll rendelkezésedre az Artisjus Szerzői Kapcsolatok Osztálya. Ha a már beküldött reklamációddal kapcsolatban lesz kérdésed, kérjük, hivatkozz a sor elején látható egyedi azonosítószámra.
A reklamációs határidő a felosztástól számított 5 év. Felhívjuk figyelmed, hogy az idő múlásával a felhasználás sikeres jogosításának esélye csökken, ezért érdemes a hiányzó elhangzásokat minél hamarabb jelezni felénk. Külföldi elhangzások tekintetében a helyi jogkezelő társaságok reklamációs szabályzata az irányadó. A reklamációt a helyi jogkezelő társaságok számára továbbítjuk, de annak elbírálása teljes mértékben az ő hatáskörükbe tartozik.
Leave a Reply