A művészek oldalainak elérése zuhant a legnagyobbat a Facebookon: több mint 70%-ot

A blogunkon gyakran szemlézett Music Ally oldalra írt vendégcikket az I AM POP alapítója, Tim Heineke, amiben felhívja a figyelmet egy néhány hónappal korábban megjelent felmérésre. A Buffer és a BuzzSumo a 20 ezer brand legnagyobb 43 millió Facebook-posztját elemezve mutatta be, hogyan alakult a hivatalos oldalak (Page) elérése a közösségi oldalon. Mint emlékezetes, 2018 januárjában „dobta le az atombombát” a Facebook, vagyis akkor jelentették be, hogy az ismerősök személyes posztjait helyezik előtérbe, a nyilvános tartalmak, vagyis a brandek, hírességek, média stb. posztjainak a kárára.

Mint bizonyára mindenki érzékeli, tényleg hatalmasat zuhant az elérés: a 20 ezer legnagyobb brand oldalainak egy-egy posztja 2017 elején átlagosan kb. 4500 interakciót (lájk, komment, megosztás) ért el, 2018 közepére ez 1582-re esett vissza. Mivel a brandek napi posztjainak száma nőtt, ezért az összesített elérés nem zuhant ekkorát, de így is több mint 50%-os volt.

A zenészek számára különösen fájó az az ábra, ami azt mutatja be, hogy mekkorát estek vissza a különböző kategóriákhoz tartozó hivatalos oldalak elérései, ugyanis a művész (Artist) oldalak szenvedték el a legkomolyabb csapást: 70,6%-kal csökkent az elérésük. A videojátékok, a divat és az üzletláncok oldalai jártak relatíve a legjobban, bár ezek visszaesése is 50% körüli volt.

Forrás: Buffer

A Buffer szakértői szerint több ok is van mindennek a hátterében, vagyis az algoritmus megváltoztatása csak az egyik. Ott van még az is, hogy egyre több és több vállalkozás, brand készít magának saját hivatalos profilt; például globálisan már a kisvállalkozások 41%-ának van saját oldala. Ráadásul a brandek elkezdtek komolyan költeni arra, hogy minőségi tartalmakat, például igényes reklámvideókat készítsenek a Facebookra, amik tényleg megfogják a közönséget – így a facebookozók figyelméért folytatott versenyben még rosszabb helyzetbe kerültek azok, akik nem tudnak erre sokat költeni. Végül pedig a Facebook a korábbinál jobban előnyben részesíti a reklámokat a brandek sima posztjaihoz képest.

A cikk még számos érdekességet tartalmaz azok számára, akiket érdekel a Facebook-marketing. Érdemes például figyelembe venni, hogy milyen okokból osztanak meg tartalmakat a felhasználók: mások szórakoztatása, azonosulás és önmaguk „prezentálása”, személyes kapcsolatok kialakítása, önmaguk kiteljesítése, különböző ügyek melletti kiállás. Azt ajánlják, hogy vizsgáljuk meg saját posztjainkat abból a szempontból, hogy felhasználóként vajon megosztanánk-e azokat. Továbbá az adatok azt mutatják, hogy a napi öt poszt eredményezi a legnagyobb összesített elérést. Egy-egy poszt önmagában akkor éri el a legtöbb interakciót, ha nem mindennap jelenik meg új tartalom az oldalon, viszont így lesz az összesített elérés a legalacsonyabb.

A Music Ally cikkének szerzője viszont általában a hírfolyam jelentőségének csökkenéséről – vagy akár „haldoklásáról” – ír, amit szerinte Mark Zuckerberg is elfogadott (bár a Facebook-alapító hivatkozott írása ezt nem mondja ki, viszont a személyes interakciókat helyezi „víziójának” középpontjába). A megoldás szerinte a chatbotok alkalmazása – ami nem meglepő, hiszen az I AM POP chatbotokat fejleszt (a 2018-as BuSH-on tartottak is egy workshopot). Persze egyelőre jóval kevesebben vannak, akik mondjuk a Messengeren várják kedvenc zenészeik üzeneteit, ugyanakkor a cikk szerint a több mint 90%-os interakciós arány azt jelenti, hogy „egy üzenet, amit 5000, a Messengeren feliratkozó követődnek küldesz, gyakran nagyobb elérést generál, mint egy poszt egy egymillió lájkkal büszkélkedő oldalon”. A chatbotokról részletesebben ebben a cikkben írtunk.



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .