„Vészhelyzetet hirdet a zene” – tanácsok egy klímatudatosabb zeneiparért

Számos neves előadó (Radiohead, Tom Odell, Chrissie Hynde, Foals, Suede, Coldcut stb.) mellett a major kiadók, számos nagynevű független kiadó és rengeteg egyéb iparági szervezet írta alá a Music Declares Emergency kiáltványt. A honlapon olvasható célok egy része arról szól, hogy a zeneiparnak „kulturális és gazdasági erejét kihasználva” az élére kell állnia a mozgalomnak, amely „rendszerszerű változásokat követel a földi élet teljességének megőrzése érdekében”. A zenészeknek, iparági szereplőknek minden alkalmat ki kell használniuk, hogy a nyilvánosság figyelmét felhívják a fenyegető veszélyekre, és nyomást gyakoroljanak a kormányokra.

De nemcsak kifelé irányul a kezdeményezés, hanem a „klímaválságra adott átfogó, az egész iparágra kiterjedő válasz” megalkotása is a célja. A karbonsemleges zeneipar eléréséhez „kulturális és szervezeti változásokra” is szükség van. Ennek része a tapasztalatok megosztása is. A honlapon már most rengeteg tanács szerepel arra vonatkozóan, hogy hogyan tudják fenntarthatóbbá tenni működésüket a különféle zeneipari szereplők. „A politikai elkötelezettség mellett egyedi cselekvésekre is szükség van, még akkor is, ha lehet, hogy ezek önmagukban nem elegendőek rendszerszintű változás nélkül – de közelebb vihet ehhez a változáshoz, ha gyakorlatban megmutatjuk, milyen világban szeretnénk élni, és párbeszédet kezdünk erről.”

Külön praktikus tanácsok szólnak a zenészeknek, kiadóknak, klubtulajdonosoknak, fesztiváloknak, menedzsereknek és ügynököknek. Így például szerepel egy-egy link a Julie’s Bicycle szervezet által kidolgozott green riderre, és egy jelentésre a nemzetközi turnék környezeti hatásainak mérsékléséről. Arról is lehet olvasni, hogy hogyan lehet csökkenteni a CD-gyártás ökológiai lábnyomát (a műanyagot papírtokra cserélve); a merch „kizöldítéséről”, a jegyárba beépíthető, környezetvédő szervezeteknek juttatott adományról, a helyek étel- és italválasztékának környezettudatos átalakításáról stb.

A Billboard a kezdeményezésről szóló cikkében említi, hogy egy friss felmérés szerint a brit fesztiválozók majdnem kétharmada számára fontos szempont, hogy milyen környezeti hatásai vannak a rendezvénynek, amit látogat. A nyilatkozatot ugyan nem írta alá, de a Live Nation élőzenei óriáscég is elkötelezte magát a fenntarthatóbb működés mellett: 2021-re teljesen kivezeti a fesztiváljairól az egyszer használatos műanyagokat, és vállalta, hogy 2030-ig felére csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását.



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .