A „pénzcsapok elzárása” már évek óta az egyik fő irány a jogsértő oldalak elleni küzdelemben (lásd például 2015-ös cikkünket). Lényegében arról van szó, hogy megpróbálják elvágni az ilyen oldalakat a bevételi forrásukat jelentő reklámoktól, legalábbis elérni, hogy a magukra valamit is adó brandek ne hirdessenek ezeken. Egy komoly cég reklámja ráadásul nemcsak bevételt jelent, hanem a jogsértő oldalt is „jó színben” tünteti fel – ez különösen fontos a mára vezető „kalózkodási” formának számító stream ripping esetén, ugyanis ennél a felhasználók el nem hanyagolható része nem gondolja, hogy jogsértő volna, amit csinál. (Mint arról itt írtunk, 2018-ban a becslések szerint 13%-kal nőtt a stream ripping oldalak látogatóinak száma.)
A módszer tehát nem új, az viszont igen, hogy most nemzetközi szintre emelkedik: az ENSZ szervezete, a Szellemi Tulajdon Világszervezete (WIPO) elindította a Buliding Respect For Intellectual Property, röviden BRIP nevű adatbázist. Ebbe a tagországok megfelelő szervezetei – Magyarországon például a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala – tölthetik fel a jogsértéssel gyanúsított oldalak listáját. Mint a WIPO oldalán található dokumentumban olvasható, a lista az egyes nemzeti hivatalok felelőssége, amelyeknek biztosítaniuk kell a felkerülő oldalak működtetői számára azt, hogy kifogással élhessenek, és ha tisztázzák magukat, az oldalt el kell távolítani a listáról.

A listához másfelől a hirdetők, illetve a hirdetéseket elhelyező ügynökségek férhetnek hozzá. Mint a dokumentum írja – emeli ki a Hypebot cikke – a BRIP sikere egyrészt a nemzeti hivatalok, másfelől pedig a hirdetési szektor hozzáállásán fog múlni; magyarán azon, hogy a brandek tényleg nem hirdetnek a beazonosított jogsértő oldalakon. Mint a WIPO oldalán olvasható, a szervezet párbeszédet folytat az online hirdetési szektorral, mind egyes brandekkel, mind tagállami és regionális iparági szervezetekkel. Támaszkodnak arra, hogy a hirdetők számára fontos az online világban a „brand biztonság”, vagyis az, hogy ne legyen káros hatással egy brandre az, hogy hirdetése milyen környezetben jelenik meg (mint azt még a YouTube is megérezte).
Categories: Hírek
Leave a Reply