Hosszú ideig azt mutatták a felmérések, hogy miközben a sajtóban gyakran olvashattunk „a stream megölte a rádiót” típusú túlzásokat, valójában az utóbbi „elavult” formátum elég jól tartotta magát. Szakértők rendszeresen írták azt is, hogy amíg az autóban nem lesz életképes alternatívája a rádiónak, addig biztosan nem kell nagyon félnie.
Egy újabb kutatás azonban azt mutatja, hogy megtörtént az áttörés: a Strategy Analytics felmérése szerint Európában, az Egyesült Államokban és Kínában is gyorsan csökken az autós rádióhallgatás, egyes piacokon már le is hagyta a digitális média (stream és műholdas rádió) az AM/FM rádiót. Ugyanakkor a jelentés megjegyzi, hogy egyes fontos fogyasztói szegmensekre ez nem igaz. Mindenesetre már nem csak az early adopterek, hanem az átlagos autóvásárlók is egyre inkább az olyan modelleket keresik, amelyekben vagy az autó rendszerére csatlakozó okostelefonról, vagy a beépített központi rendszer segítségével hallgathatnak streamet. (A kétféle megoldás között még zajlik a verseny.) A felmérés Európán belül a brit, német, francia és olasz piacot vizsgálta.
A Music 3.0 blog szerzője emellé a kutatás mellé helyezett egy másik, kicsit régebbi felmérést, amely szerint a Z generáció (vagyis az 1995 után születettek) számára a rádió egyre kevésbé releváns, a még fiatalabbak, a tizenévesek körében pedig messze megelőzi a YouTube, a Spotify és a Pandora. Nem is csoda, írja a szerző, hiszen „ha egyszer hozzászoktál az on-demand hallgatáshoz, a lineáris rádió ósdinak és frusztrálónak fog tűnni”.
Ami Magyarországot illeti: a ProArt felmérése szerint 2016 és 2018 között zajlott le a váltás, aminek nyomán már többen hallgatnak zenét a YouTube-on, mint rádióban. Az idei Music Hungary konferencia alaposan körbejárta a rádiók elöregedő közönségének, így csökkenő slágerképző potenciáljának problémáját – igaz, ott elhangzott, hogy nálunk az autó még egy olyan terület, ahol tartja magát a rádióhallgatás.
Categories: Hírek
Leave a Reply