Egy előrejelzés szerint 2020-ban havi egymilliárdra nőhet a podcasthallgatók száma – írtuk nemrég a területet bemutató cikkünkben. Egy másik elemzés szerint 2021-re a podcastok reklámbevétele túllépheti az egymilliárd dollárt – és ez nem az egyetlen bevételi forrás, különféle előfizetési formákkal is sokan kísérleteznek. A zene szempontjából azonban komoly gond, hogy a jogosítás terén sok a bizonytalanság.
Ezen próbál segíteni a PodcastMusic.com oldal, ami egy online piactér, hasonló a YouTube-ra jogosított zenéket kínáló szolgáltatásokhoz. A podcastkészítők az egyszeri vásárlás és az előfizetés között választhatnak. Jellemzően stockzenék és kisebb mennyiségben hangeffektek találhatók itt, a több mint 700 ezer szám között többféle szempont szerint lehet keresni; például műfajok szerint (több mint 80 ezer rock, 35 ezer hiphop-szám szerepel a választékban). A zenék túlnyomó többsége instrumentális.
Ez a katalógus lehet hamarosan jóval nagyobb: bejelentették, hogy az amerikai online jogdíjakat kezelő SoundExchange együttműködési megállapodást köt a PodcastMusickal. Ez nem jelenti azt, hogy bármilyen megjelent zene bekerül a katalógusba: a jogtulajdonosok döntése kell majd ehhez. A jogosítás továbbra is egyszerű marad – írja a közlemény -, vagyis „egyetlen kattintással” megvásárolható lesz majd az összes jog, ami egy podcastban történő felhasználáshoz szükséges. A szolgáltatás 2020-ban indul, részleteket még nem tudni, tehát például azt, hogy milyen típusú és összegű jogdíjakkal dolgozik majd az online piactér.
Arra egyébként már most is lehetőség van, hogy a katalógusba bekerülni kívánó jogtulajdonosok felvegyék a kapcsolatot a PodcastMusickal. Itt lehet megadni az adatokat és bemutatni a céget, azt írják, hogy munkatársuk jelentkezik majd.
Kapcsolódó hír, hogy a podcastok elterjedésére nagy összegben fogadó, több céget is felvásároló Spotify most tette elérhetővé a korábban béta verzióban működő Spotify For Podcasters platformját, ahol különféle adatokat szolgáltatnak a podcastkészítőknek. Mint a bemutatkozó szövegben írják, a Spotify a második legnépszerűbb platform a podcastok területén, és ezek hallgatói 2019 eleje óta majdnem megduplázódtak.
Categories: Hírek