Zeneipari körökön kívül is nagy port vert fel, hogy Taylor Swift korábbi kiadója, az őt sztárrá tevő – illetve másfelől nézve általa naggyá lett – Big Machine Label Groupot az énekesnő által gyűlölt Scooter Braun cége vásárolta fel. (Az ügy zeneipari hátteréről itt írtunk részletesen.) Taylor Swift első hat lemezének master jogai így az általa „manipulatív bully”-ként leírt zeneipari guruhoz kerültek.
Ezzel együtt is meglepő volt a pletyka, amit aztán maga Taylor Swift erősített meg: azt tervezi, hogy a szóban forgó lemezeket újraveszi. Mint mondta, a régi szerződése értelmében 2020 novemberétől lesz joga ezt megtenni, legalábbis az első öt albummal, és nagyon várja már, hogy nekikezdhessen. Az új felvételeknek a master jogai a Universalhoz tartozó Republic kiadóval kötött szerződése értelmében nála maradnak.
Mint azt a Guardian írja, ha valóban megteszi ezt, az nem lesz teljesen precedens nélküli lépés. A Def Leppard a Universallal a digitális jogdíjakról folytatott vitája 2012-ben odáig fajult, hogy a legendás zenekar megtiltotta a kiadójának, hogy a felvételeiket a fizikai kiadványokon kívül máshol felhasználják, és ők a régi slágereiket újravették a letöltő és stream szolgáltatások számára. (Ezek jogdíjaiból 70%-ban részesültek.) Korábban a Squeeze azért készítette el régi slágereinek a lehető leghűbb új változatát (az album címe Spot The Difference, vagyis Találd meg a különbséget volt), hogy inkább ezeket használják filmekben, reklámokban, és természetesen ők jobban profitáljanak belőlük, mint amit a Universallal kötött szerződésük megengedett.
Ugyanakkor a Guardian szerzője kétli, hogy Taylor Swift valóban meglépi azt, amivel most fenyegetőzik. Kétséges például, hogy kiadója belemegy-e abba, hogy a régi dalait rögzítse egy új abum helyett. Ráadásul az egész projekt egy félreértésre alapul. „Egy dal több mint hangjegyek és szavak összessége: az idő egy megállított pillanata” – írja Michael Hann. Akármennyire jól sikerül egy új változat, a rajongók akkor is a régihez fognak kötődni, amikhez már rengeteg emlék, érzés tapad. Ráadásul még ha hangjegyről hangjegyre fel is veszi mondjuk 16 éves korában megjelent debütáló albumát, „a lemez báját adó kislányos jelleget” bizonyosan nem fogja tudni 14 évvel később reprodukálni.
Categories: Hírek
Leave a Reply