Évek óta keresik a módszert az élőzenei iparágban, amivel meg lehet akadályozni, hogy az ún. másodlagos piacon a jegyüzérek nyerészkedjenek nagyot a sztárok iránti keresleten – úgy, hogy abból az előadó és csapata nem kap semmit, a kevésbé módos rajongók pedig hoppon maradnak.
Ed Sheeran a Szigetre is eljutott Divide turnéján a szervező Kilimanjaro Live azt találta ki, hogy a rajongók, akik valamiért mégsem tudtak elmenni a koncertre, kijelölt fan-to-fan oldalakon adhatták csak el a jegyüket, annak eredeti értékéért plusz 10% „újraeladási jutalékért”. Ez utóbbi okozta a gondot: mint a Guardian cikkében olvasható, többen is panaszkodtak arra, hogy a koncert előtt még eredeti áron is lehetett jegyeket kapni, így 10%-kal drágábban esélyük sem volt megszabadulni a nem kívánt jegyektől. Egy, a lapnak nyilatkozó család, akik nyaralás miatt nem tudtak elmenni az Ed Sheeran-koncertre, négy jegy árát bukták el: 340 fontot (124 ezer forint).
A Kilimanjaro Live azt nyilatkozta a Guardiannek, hogy az „etikus újraeladás” célja a „nap mint nap olvasható horrortörténetek” elkerülésée volt – mármint amik egyrészt a jegyüzérek által megkopasztott, másrészt a pánikszerűen jegyeket szerezni próbálni rajongókról szólnak. Szerintük sikerült „komoly hatást elérniük”. Megértik ugyanakkor azok frusztrációját, akik „nem tudták eladni a jegyüket, és szerették volna alacsonyabbra venni az árat, hogy jobb esélyük legyen erre”, ezzel viszont az lett volna a probléma, hogy ha olcsóbb jegyek kerülnek a piacra, akkor azok érezték volna becsapva magukat, akik eredeti áron vettek belépőt. Azonban, írja a Guardian, arra nem adott magyarázatot a cég, hogy pontosan az eredeti eladási áron miért nem kínálhatták a fölöslegessé vált jegyeket, vagy miért nem lehetett azokat visszaváltani.
Mint a Guardian megjegyzi, a fogyasztóvédelmi hivatal idén egy olyan ajánlást adott ki, amely a koncertekre elmenni nem tudok számára vagy a teljes jegyár visszatérítését szorgalmazza, vagy legalább azt, hogy „jelentősen mérsékelni tudják a pénzügyi veszteségüket”.
A Music Ally kommentárjában azt írja, hogy a Kilimanjaro Live az iparágon belül komoly feltűnést keltett azzal, hogy nemcsak felszólalt a jegyüzérkedés ellen, hanem meg is próbált tenni valamit. A történtekből mindenképpen tanulni kell, például azt, hogy ha egyszerre több taktikát ötvöznek – vagyis az újraeladások korlátozását, illetve a jegyek fokozatos hozzáférhetővé tételét, ami miatt az utolsó napokon is maradtak eredeti árú belépők -, akkor ezek kombinációja nem várt következményekhez vezethet.
Categories: Hírek
Leave a Reply