A Dal+Szerző Playlist az Artisjus magyar zenéket bemutató kétheti sorozata.
Az eheti playlistek meghallgathatók itt:
2017-ben rendezték meg először a magyarországi független kiadók vásárát, az Independent Label Fairt. Idén szeptember 21-én az Eiffel térre költözik át, illetve az Electronic Beats fesztiválhoz is kapcsolódik a legkülönfélébb műfajokat és formátumokat (a kazettától a vinylig, persze a CD-t is beleértve) megmutató vásár, ahol negyvennél is több kiadó lesz jelen, illetve szakmai beszélgetések is lesznek. (A kiadók listája a Facebookon itt látható.) Valamint koncertek is; a fellépők közül mutatunk be négyet, illusztrálva egyrészt a független kiadók sokszínűségét, másrészt azt, hogy ebben a világban gyakran teljesen természetes a kapcsolódás a nemzetközi színterekhez.
Independent Label Fair a Facebookon
Shaibo
Az art popos, jazzes, soulos-funkos zenekar korábban többször szerepelt rovatunkban: bemutattuk pályájuk kezdetét, amikor induló előadóként támogatta őket a Hangfoglaló Program, majd debütáló nagylemezük, a Naked Feet szerepelt a Dal+Szerző magazin lemezajánlójában. A zenekart Szigeti Zsófi alapította a zeneiskolákban megismert társaival, és az oktatáshoz kapcsolódik a Shaibo átalakulása is, hiszen az énekesnő Amszterdamba költözött, hogy az ottani zeneakadémián tanuljon. A korábbi felállásból Nyitrai Péter megmaradt basszusgitáros-alkotótárs, és emellett „szeretném, ha minél több zenész fordulna meg a Shaibóban, egyfajta szabad térként szeretnénk működni” – mondta a terveiről. A zenekar jelenlegi helyzetét ez a nagyinterjú járja körül. (A cikket az ő fotójával illusztráltuk.)
A Naked Feet című – több 2018-as év végi listán is szereplő – nagylemez klipes dala.
Zene: Nyitrai Péter, Szigeti Zsófia, Klausz Ádám, Cseh Péter. Szöveg: Szigeti Zsófia, Cseh Péter. ISWC kód: T-007.325.321-0
Az új felállás első megjelenése, amihez Miki357 készített klipet egy régi kézikamerával.
A dal regisztrációja még folyamatban van.
Christoper Waver
A név Huszár Kristófot takarja, aki a magát a dream pop és a triphop keverékeként (avagy „pastel dream experimental triphop” leírással) meghatározó Agavoid trió basszusgitáros-producere. Szólóprojektjével indította a PLUTO Sound kiadót, ami azóta más, sokféle műfajból érkező zenekaroknak is otthont ad. Kiadványaira jellemző az erős tudományos-fantasztikus ihletettség. Mint mondta: „mikor alkotok, nem gondolkozom azon, hogy ez mire hasonlít, vagy mihez szeretném, hogy hasonlítson, inkább a belső megérzések számítanak, hogy a zenék belülről fejezzenek ki engem, és ne külső hatások alapján. Valójában pedig inspirálni tud akár egy elmerobbantó cikk valami tudományos témában, séta a természetben, vagy egy péntek esti beszélgetés is.” Korábban itt szerepelt rovatunkban.
Az első nagylemez rögtön több év végi listára is felkerült (lásd a 2016-os kritikuskedvenc lemezekről szóló Playlistünket). Az ambient, house és a funk műfajokat keverő zenéje mellett szokatlan koncepciójával és az album ehhez illő, átfogó megformáltságával hívta fel magára a figyelmet. A Christopher Waver című album arról szól, hogy a lakhatatlanná vált Földet elhagyó emberiség egy új bolygó terraformálásával küzd, és ebben a zene segít nekik.
Zene: Huszár Kristóf. ISWC kód: T-007.264.872-6
Az LP történetét a Chronon EP folytatja néhány ezer évvel későbbről: az önálló életre ébredő bolygó hanyatlásnak indul, egy önfeláldozó időutazó tudós próbálja megmenteni, és közben visszaszerezni a múltból az emberiség életéből száműzött zenét. (Részletesen itt olvasható.)
Zene: Huszár Kristóf. ISWC kód: T-007.280.883-3
Christopher Waver élő fellépésein saját számait újragondolt, a stúdióverziónál táncosabb verziókban játssza. Részben ezeket örökíti meg, részben ezt az irányt gondolja tovább idei Club Edits című EP-je.
Zene: Huszár Kristóf. ISWC kód: T-007.320.880-6
Imre Kiss
Kiss Imre a Felvidékről származik, néhány évet Londonban is élt, aztán Budapestre költözött. 2013-ban debütált az éppen akkoriban a nemzetközi elektronikus zenei sajtó figyelmét felkeltő, a magyar underground elektronikus színtéren meghatározó Farbwechsel kiadónál. Több kiadványa is megjelent a „lo-fi house” irányzat egyik legismertebb kiadójánál, a londoni Lobster Thereminnél, ezekről rendszeresen írtak kritikákat a nemzetközi lapok. Nemcsak a számait játsszák világszerte, hanem rengeteg külföldi blog, rádió kér tőle mixeket; ezeket Soundcloud oldalán lehet megtalálni, köztük a tavaly a Ninja Tune kultikus kiadó rádióműsora számára készített mixét is.
A debütáló Midnight Waves nagylemez „bátor és nosztalgikus” zenéje „Imre páratlan képességéről árulkodik, hogy éteri hangokból életteli tájképeket alkosson meg”, számaiban „évek érzelmi tapasztalata halmozódik fel” – írta a Farbwechsel által megjelentetett kazettát vinylen újrakiadó Lobster Theremin hivatalos ismertetője. Az ambient és a techno eszközeit használó lemez Stolen Moment című számához erős videó készült: „A klipben két prostitúcióra kényszerített lányt látunk, miközben a tévé hírfeliratai görbe tükröt tartanak a társadalomnak és a világnak, ahol élünk” – mondta róla Kiss Imre.
A dal regisztrációja még folyamatban van.
Az első, a Lobster Thereminnél megjelent EP, a Raw Energy címe kissé talán túlzás; a címadó szám mindenesetre jóval közelebb áll a tánczenéhez, mint Kiss Imre korábbi munkái.
A dal regisztrációja még folyamatban van.
Az eddigi utolsó EP, a LT Mörk nevű alkiadójánál kijött, sokszínű Strangers e számát ideális DJ-szett indítónak nevezi a leírás. Tulajdonképpen nem más, mint egyetlen elnyújtott, egyszerre szép és feszült fokozás, ami a tetőpont előtt visszafordul – kivéve persze, ha rákever a DJ egy másik számot.
A dal regisztrációja még folyamatban van.
Imre Kiss & Norwell: Alpha Hertz
Kiss Imre – hasonlóan sok elektronikus zenészhez – számos együttműködésben vesz részt, így például alapítója a Crisis Sound Systemnek, és a szintén nemzetközileg elismert Norwell-lel saját, CRISIS elnevezésű kiadójánál közös EP-t hozott ki. Az erről kiválasztott szám a klasszikus electro stílusból indul ki.
A dal regisztrációja még folyamatban.
Trottel
A Rupaszov Tamás vezette Trottel zenekar 1985-ben alakult, a punkból indult, de nemcsak a felállás változott rengetegszer, hanem a stílus is, amit hivatalos önéletrajzukban amőbaszerűként jellemeznek: a pszichedelikus rock illetve a folyamatzene, valamint a világzene hatása is érezhető a különféle projekteken. Az Európa-szerte rengeteget koncertező zenekar lemezeit eleinte külföldi kiadók jelentették meg, majd a kilencvenes évek elején létrejött a Trottel Records, amely a zenekar saját kiadványainak gondozása mellett a punk, a hardcore és az alternatív rock, másfelől a világ- és népzene területén jelentős munkát végez új és archív kiadványaival. Jelmondatuk: „érdekes zene kíváncsi embereknek”. A kiadó működtetésének tanulságairól itt olvasható egy friss interjú.
A Trottel első korszakának egyik csúcsműve (amin ráadásul nemcsak húszperces számok szerepelnek) az eredetileg Németországban, az X-Mist kiadó által megjelentetett, 1991-es The Final Salute In The Name Of Human Misery című album. Az erről választott szám egyszerre mutatja, hogy a zenekar a punk felől érkezett, és azt is, hogy továbblépett a műfaj korlátain.
Zene és szöveg: Rupaszov Tamás. ISWC kód: T-007.066.635-1
A Trottel Records részletes katalógusa „a legkísérletezőbb lemezüknek” nevezi a Troxx Tracks című 1997-es albumot. A Troxx néven is futó felállásban két gitár, két basszusgitár hallható, no meg trombita.
Zene és szöveg: Rupaszov Tamás. ISWC kód: T-007.046.446-8
Trottel Stereodream Experience: Soundscapes
A Trottel nemcsak felállásait és műfaját, de neveit is változtatta; a Trottel Stereodream (és ennek különféle változatai) mutatta, hogy erősen pszichedelikus, folyamatzenés irányba léptek, amiben párhuzamosan a világzenei hatások is megjelentek. A választott szám a One Step Ahead című lemezen hallható; a YouTube-on a pszichedelikus zene egyik klasszikusa, az Ozric Tentacles előzenekaraként előadott élő változat van fent. (A koncert DVD-n is megjelent.)
Zene és szöveg: Rupaszov Tamás. ISWC kód: T-007.046.337-4
Trottel Stereodream Experience: The Rhythm
Az A Trottel Stereodream Experience című album hasonló kiindulásból jut máshova; itt nem is szerepel elektromos gitár, viszont – többek között az ekkor a zenekarba beszálló Todd Williamsnek köszönhetően – fekete zenei hatások jelennek meg. (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)
Zene és szöveg: Rupaszov Tamás. ISWC kód: T-007.046.435-5
Rupaszov Tamás folyamatos kísérletezésére jellemző, hogy 2018-ban egy újabb projektet indított, amiben ő basszusgitáron, Orosz Csaba elektromos dobon játszik. Ez a formáció játszik majd az Independent Label Fairen. (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)
A dal regisztrációja még folyamatban van.
A Playlist végighallgatható a Deezeren, a Spotify-on:
és a YouTube-on:
Categories: Playlist
Leave a Reply