Egyelőre nem használják az adatokat slágerek írására, de ez hamarosan megváltozhat

A Complex nagy cikket közölt az adatok a zeneiparban betöltött szerepéről. A jelenlegi helyzet leírásában sok újdonság nem szerepel, ám hasznos összefoglaló a tudnivalókról (blogunkon itt lehet részletesen olvasni a témáról).

Az adatok elemzése megmutatja, ha egy dal különösen megfogja a hallgatókat, így érdemes áldozni a promóciójára; azt, hogy kik azok a feltörekvő előadók, akiket érdemes leszerződtetni; azt, hogy a közönség mely szegmenseiben népszerű egy-egy előadó, és így a kampányokat a célcsoporthoz lehet igazítani, vagy például kollaborációkat kezdeményezni; azt, hogy hol hallgatják a legtöbben az előadót, ami a turnék tervezésében hasznos. Segít azonosítani a virális sikerek forrását, ami a hirtelen jött népszerűség minél jobb kihasználásában fontos – bár ez nem mindig egyszerű, ha például a virális siker olyan platformról indul (mint az Instagram), amely nem szolgáltat igazán jó adatokat. Meg lehet állapítani azt is, ha egy dal iránt valódi érdeklődés van (mondjuk abból, hogy a Wikipedia-keresések megugranak), vagy pedig sokan hall(gat)ják ugyan, de inkább passzívan.

„Fura lehet. hogy ezt mondom, de az adatelemzés nagyon is kreatív dolog. Az analitikát mindenki láthatja, de csak ha a megfelelő perspektívába helyezed, ha a megfelelő kérdéseket teszed fel, akkor fogod látni, hogy hogyan viselkedik, merre mozog a közönség, és hogy ebbe a mozgásba hogyan tudod elhelyezni a saját tartalmaidat” – mondja a cikkben egy menedzser.

Van azonban egy határ, amit a Complex írásában megszólaló adatelemzők – elemzőcégek alapítói, kiadók munkatársai, menedzserek – nem akarnak átlépni: ragaszkodnak ahhoz, hogy az adatelemzésnek csak azután szabad belépnie a folyamatba, hogy a dal (vagy más kreatív tartalom) már megszületett. „Különben oda jutunk, hogy mindenki Drake és Ariana Grande dalait fogja másolni” – mondja egy elemző.

„Ám ahogy egyre több és több forrásból jön egyre több adat, egyre ellenállhatatlanabb lesz a kísértés, hogy a folyamat minél korábbi pontján felhasználjuk ezeket” – írja a Complex szerzője. Egyik forrása bevallja, hogy már végzett „nagy mintás elemzéseket arról, hogy milyen műfajok tudnának jól működni együtt”, de ragaszkodik hozzá, hogy nem azért, hogy ez alapján a tuti receptet felhasználó kollaborációkat hozzon össze. „De nem lehetetlenség elképzelni, hogy egy tárgyalóban kitalálják, hogy melyik reggaeton és K-pop előadónak kellene együttműködnie, aztán ez meg is valósul” – írja a szerző.

Egy másik lehetséges, egy megkérdezett szerint talán már most alkalmazott, de ha nem, a következő néhány évben nagy valószínűséggel megérkező módszer a „dalok analitikus elemzése”. A Pandora által indított Music Genome Projecthez hasonlóan a dalokat alkotórészekre bontják, és megnézik, hogy melyiknek milyennek kell lennie ahhoz, hogy bizonyos fajta fogyasztó szeresse a dalt, felkerüljön népszerű playlistekre stb. – majd az eredményeket felhasználják az új dalok megírásánál.

A cikkben szereplő Chartmetric cég egyik elemző ábrája



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .