A Dal+Szerző Playlist az Artisjus magyar zenéket bemutató kétheti sorozata.
Az eheti playlistek meghallgathatók itt:
Mint arról részletesen itt írtunk, a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) által nemrég kihirdetett pályázati eredmények között volt a Hangfoglaló Programnak egy különleges, a hivatalos közleményben „egyfajta kísérleti projektnek” nevezett pályázat: „a magyar nyelvű dalok születését és népszerűsítését” elősegítendő főként dalszerző kurzusokat és táborokat támogattak, de emellett podcastok, szerzői coaching és „dalszövegértelmező kurzus és gála” is szerepel a nyertes projektek között. A támogatottak listája itt látható; 18 pályázat kapott összesen majdnem 32 millió forintot, a legtöbb 1,5-2 millió forint közötti összeget.
Többnyire intézmények, egyesületek tartanak majd kurzusokat, szerveznek táborokat, de több is van, ami egy-egy szerzőhöz köthető. Közülük mutatunk be most hármat. Az NKA támogatta Molnár Tamás Kollab című interaktív dalszövegíró workshopjának megvalósítását is; ő többször szerepelt rovatunkban, itt mutattuk be a pályáját, szerepelt a #kösziadalt kampányban is, illetve Jetlag nevű duójával a 2018-as Nagy-Szín-Pad! fellépője volt.
Lombos Márton
Lombos Márton – avagy Lombos Úr, avagy Lombos El Marci – sztárok szövegírója, valamint ő maga is előadó: sajátos hangú pop-jazz dalokat énekel (vagy rappel), jellegzetes humorú szövegekkel. Állandó alkotótársával, Juhász Attilával 2010-ben nyerte meg a Jazzy Dalversenyt, ezután indult be előadói pályája (Juhász Attila kvartettje kíséri). Mint a 061 interjújában mondta, „nem pörgöm túl magam, van időm megfigyelni, ami körülöttem történik, átélem a körülöttem zajló eseményeket és hagyom, hogy hassanak rám. Ahhoz, hogy jó dalszövegeket tudjak írni, olyanokat, amelyeket nemcsak az adott előadó, de a közönség is átérez, észre kell venni a részleteket. Ezektől az apróságoktól lesz képekkel teli, plasztikus a világunk.” Egy másik interjúban pedig így nyilatkozott: „a kamutól és a kliséktől ráz a hideg”, majd hozzátette: „nagyon jó tapasztalataim vannak a pályatársaimmal! Rengeteg jó bandát, előadót ismerek, akikben tombol a mondanivaló, igyekeznek frappánsan, ötletesen fogalmazni, önazonosak, és el is tudják juttatni a közönségükhöz az üzenetüket”. Nem ismeretlen számára a tanítás: többek között az Öröm a zene iskolában is tanít. A Hangfoglaló Program kétmillió forinttal támogatta 5letszobrász című kurzussorozatát.
Lombos El Marci & Juhász Attila Jazz Quartet: Lombos Úr (Áfatartozás)
„Ez egy régi eseményeken alapuló dal, egy időben ugyanis igen rosszul álltam anyagilag, és hát ezt az időszakot is meg kellett örökíteni” – mondta Lombos Márton a SzeretlekMagyarország.hu interjújában, ahol arra a kérdésre, hogy „Milyen arányban valóságalapúak a dalaitok?” – ezt válaszolta: „Nem sok… egy olyan 98%.”
Zene: Juhász Attila. Szöveg: Lombos Márton. ISWC kód: T-007.157.882-9
Lombos El Marci & Juhász Attila Jazz Quartet: Popipari Paripa
„A Popipari Paripa elsőre vicces, másodszorra pedig elgondolkodtató, a zenei piac hanyatlását énekli meg” – jellemezte ezt a dalát (a 061 interjújában).
Zene: Juhász Attila, Rieger Attila. Szöveg: Lombos Márton, Rieger Attila. ISWC kód: T-007.209.056-2
Lombos Úr & Pixa: Kasza Tibi lájvban van
Nemcsak sokféle stílusú előadó számára ír szövegeket, hanem énekesként ő maga is kalandozik műfajok között: ezt a számot a slágergyáros – rovatunkban itt bemutatott – Pixával készítette. Mint mondta, ez is valós élményen alapul: „Pixával éppen azon agyaltunk, hogy miről kellene dalt írni, mire ő felnézett a telefonjából és egyszercsak annyit mondott: Kasza Tibi live-ban van. Rögtön rávágtam, hogy ez lesz a refrén!”
A dal regisztrációja még folyamatban van.
Lombos Márton a Warpigs énekeseként állt először nagyobb közönség elé (átmenetileg töltötte be ezt a posztot), és ugyan mai stílusa nagyon más, szövegíróként azért több rockzenekarnak is dolgozott, többek között a Hooligansnek is.
Zene: Tóth Tibor. Szöveg: Lombos Márton. ISWC Kód: T-007.054.652-9
A 061 interjújában arról is szó van, hogyan tud ilyen sokféle személyiség számára dalt írni. Mint mondja: „sem Gáspár Laci, sem Takács Nikolasz nem olyan típusú ember, mint én. De mindig van egy kapcsolódási pont. Nikolas például imádja az édesanyját, ezzel én is ugyanúgy vagyok. Így amikor Nikolas átküldte az Édesanyám című dal zenei alapját – cím nélkül -, szinte egyértelmű volt, miről fog szólni. Amikor az Apróság készült, Gáspár Laciék már várták Lacikát… jött az ötlet, hogy a babavárásról írom a szöveget. A pocakban élő csoda élményéről saját feleségem és a mi közös babavárásunk jutott az eszembe, ez alapján írtam meg a dalt, de mint kiderült, Laci szívében is hasonló érzelmek keringtek akkoriban.” Az Édesanyám a YouTube-on olvasható kommentek szerint meglett embereket is meg szokott ríkatni.
Zene: Kardos Norbert, Takács Nikolas. Szöveg: Lombos Márton. ISWC Kód: T-007.214.523-3
Az Öröm a zene iskolán kívül Lombos Márton máshol is szokott tanítani, például a Gitármánia táborban. Mint a SzeretlekMagyarország interjújából kiderül, a sztárok mellett akár ott megismert tehetséges, amatőr csapatoknak is ad szöveget. „A KacskaRingo frontembere, Csabi, inspirál engem. A Gitármánia táborban ugye minden évben zsűrizek, és nem véletlenül juttattam el őt már kétszer is a döntőig. Mint ahogy a Margaret Island-re se véletlenül szavaztam. Akikben ott van a lehetőség, és látom, hogy működik, amit csinálnak, azokat mindenképpen viszem előre.” (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)
Zene: Kardos Csaba. Szöveg: Lombos Márton. ISWC kód: T-007.253.837-4
Dinnyés József
A magyar könnyűzene egyik legendája, „daltulajdonos” a pol-beat mozgalomban tűnt fel, az 1967-es, első pol-beat fesztiválon 2. helyezést elért Karrier című dala országosan ismert lett. A Bob Dylannel való (felületes) hasonlóság miatt Bob Dinnyésként is emlegették. Akkor megjelent egy kislemeze, azonban aztán hiába járta rengetegszer körbe az országot saját dalaival és kortárs és régi magyar költők megzenésített verseivel, nagylemeze végül csak 1985-ben lett. „Majdnem 20 évet vártam arra a lemezre, mert már 1967-ben ígérték a nagylemezt, csak akkor behívtak katonának” – mondta ebben az életútinterjúban. A felgyülemlett rengeteg dalt végül a rendszerváltás után kezdte kiadni az Aranyalmás kiadóval. Dalaim 45 éve című gyűjteményére – ami DVD formátumban jelent meg – 500 év 300 magyar költőjének 1400 énekelt versét tette fel. Szintén nem ismeretlen számára a tanítás – még börtönökben is: „a Kádár-rendszer alatt az volt a rend, hogy az az elítélt, aki nem végezte még el a 8 általánost, az végezze el a börtönben, ott úgyis van ideje. Az egyik váci tanári karból többen jártak be a váci börtönbe tanítani, ők hívtak engem először, kezdetben tanítás után maradtam ott az elítéltekkel klubfoglalkozást tartani.” Több könyv is szól róla, számos kitüntetést kapott, köztük 2018-ban a Magyar Érdemrend Lovagkeresztet. A Hangfoglaló az Anyanyelv-ének című programjának megvalósítását támogatta majdnem 1,9 millió forinttal.
Ez az a bizonyos 1967-es dal, amely olyan jelenséget állít pellengérre a pol-beat jegyében, ami – mint azt sokan megjegyzik – azóta is jól ismert.
Zene: Dinnyés József. Szöveg: Veress Miklós. ISWC kód: T-007.003.166-1
Az 1985-ös, debütáló nagylemez nyitó dala.
Zene, szöveg: Dinnyés József. ISWC Kód: T-007.003.154-7
Hajnali Ének (Szergej Jeszenyinnek)
Az egyik legnépszerűbb Dinnyés József-dal Hell István versére; a nagy orosz költőt megidéző szöveghez illeszkedik a zene stílusa is.
Zene: Dinnyés József. Szöveg: Hell Nagy István. ISWC Kód: T-007.003.149-0
A 2018-as Dallamos közérzeteim című album minden számához olvasható a YouTube-on egy önjellemzés. Ebben a dalban például „a szerző a megalázottak hallgatásáról, némaságáról mond vallomást.”
Zene és szöveg: Dinnyés József. ISWC kód: T-007.034.561-7
Kovácsovics Fruzsina
A 2007-es Csillag születik tehetségkutatóban tűnt fel az akkor még tizenéves Kovácsovics Fruzsina, aki 2008-ban és 2009-ben kiadott egy-egy nagylemezt, majd „eltűnt” – óvónői képesítést szerzett, és az éneklés mellett óvodában dolgozik. „19 és 20 évesen azt gondoltam, hogy az én fő utam a felnőtteknek zenélés, hogy abban tudok kiteljesedni. Aztán láttam, hogy zeneileg nekem ez nem elég széles terep. Nagyon furcsa, hogy ezt mondom, de a gyerekzene sokkal, de sokkal több lehetőséget rejt magában” – mondta nemrég az M2 Petőfi TV portréműsorában. A gyerekeket bevonó műsoraiban kortárs költők verseit és saját szövegeit adja elő, rendkívül interaktív módon. „Szinte minden hétvégén vannak műsoraink szerte az országban. Mindig mondják is a kollégák hétfő reggel az óvodában, hogy milyen pihentek, én pedig akkor vagyok a legfáradtabb” – mondta egy interjúban. A Hangfoglaló ifjúsági alkotó tábor megvalósítását támogatta 1,9 millió forinttal.
A „felnőtteknek zenélés” korszakának egyik legsikeresebb dala: a Mahasz rádiós top 40 listán az 5. helyig jutott; a Fuss el végre című második, 2009-es albumon jelent meg.
Zene: Háry Péter, Kámán Andrea. Szöveg: Kámán Andrea. ISWC Kód: T-007.071.168-0
A reggae-s dalban – amibe jól hallhatóan bele van építve az, hogy a koncerteken megmozgatja a gyerekeket – Fluor Tomi jelenik meg vendégként, tőle talán meglepő szerepben. (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)
Zene: Csiszár Ferenc, Koch Ernő Mátyás- Szöveg: Gyökeres Krisztián, Karácson Tamás, Kovácsovics Eszter Fruzsina. ISWC Kód: T-007.164.638-2
„Ennek a dalnak története van. Nem is akármilyen!” – olvasható a videó leírásában: „Fruzsi az M2 Hetedhét Gyerekhíradó című műsorával karöltve rendhagyó dalkészítési ‘kalandba’ kezdett: azt kérte a gyerekektől, hogy küldjék be kedvenc szavaikat, amiket szívesen hallanának viszont a következő dalában, amely arról szól, hogy a mesék szárnyán beutazhatjuk és megismerhetjük az egész világot.” Ezek közül válogattak, majd a gyerekek által beküldött szavak „köré” írták meg a szöveget. (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)
A dal regisztrációja még folyamatban van.
A Playlist végighallgatható a Deezeren, a Spotify-on:
és a YouTube-on:
Categories: Playlist
Leave a Reply