A brit producerek 71%-a szokott ingyen dolgozni

Meglepő eredményt hozott a brit Music Producers Guild felmérése: a megkérdezett producerek, hangmérnökök 88%-a mondta azt, hogy az elmúlt három évben kértek tőle ingyen munkát, és 71%-uk legalább egyszer igent is mondott a kérésre. Ezeknek a munkáknak csak a fele számított őszinte, baráti szívességnek; a válaszadók 20%-a érezte úgy, hogy egy már meglévő ügyfele nyomást gyakorolt rá, hogy valamit fizetség nélkül elvállaljon.

A teljesített munkák többsége (77%-a) olyan művészek kérése volt, akik mögött nem állt kiadó. Független kiadóktól érkezett a munkák 34%-a, és ennek fele, 17%-a major kiadóktól (!). (Ez összesen több mint 100%, hiszen volt, aki többféle kérést is teljesített.) Az esetek 42%-ában a producerek, hangmérnökök annak tudatában dolgoztak ingyen, hogy ha a megrendelőnek tetszik az eredmény, akkor utólag fog érte fizetni. Ugyanakkor ez nem mindig jön be. Egy válaszadó arra panaszkodott, hogy egy major kiadóhoz szerződött zenész számára készített ingyen demókat, és végül a megjelent dalokon más producer dolgozott, aki átvett tőle megoldásokat – anélkül, hogy ezért ő egy vasat is látott volna.

Az ingyen elvégzett munkák átlagos értéke 4000 font volt (másfél millió forint), a legnagyobb ki nem fizetett összeg, amiről beszámoltak a felmérésben, 40 ezer, vagyis 15 millió forint. A válaszadók 41%-a azt mondta, egy évben legfeljebb egy hete megy el ingyenes munkával, harmaduk viszont egy hónapot is eltölt ilyenekkel – 5% pedig az ideje nagyobb részét. Elterjedt gyakorlat, hogy nagyobb stúdiók egy hónap ingyen munkát várnak el a hangmérnököktől, mielőtt felveszik őket.

„Tudtam, hogy az ingyen végzett munka komoly probléma az iparágunkban, de azt eddig nem realizáltam, hogy milyen nagy mértékben elterjedt” – kommentálta az eredményeket a Music Producers Guild vezetője. „Persze van olyan, hogy az ember szívességet tesz egy barátjának, az viszont teljesen elfogadhatatlan, hogy lemezkiadók és kereskedelmi alapokon működő stúdiók így kihasználják a szakembereket. Nincs olyan, hogy felkérünk valakit arra, hogy újítsa fel a fürdőszobát, aztán majd eldöntjük, hogy van-e kedvünk fizetni érte.” A szervezet mélyebben is elemezni fogja az eredményeket, hogy kiderüljön, mit lehet tenni a helyzet javításáért.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .