Jönnek az átfogó szórakoztató szupercsomagok – mit jelent ez a zene számára?

Nemrég a Financial Times írt arról, hogy az Apple azt tervezi, hogy az Apple TV+ nevű, november 1-én induló on-demand videószolgáltatást és az Apple Musicot egyetlen „szórakoztató szupercsomagba” (super-bundle) vonná össze. A lap értesülései szerint a tárgyalások még csak kezdeti stádiumban vannak, de a kiadók aggódnak, például azért, mert az Apple TV+ havi előfizetési díja az audio stream szolgáltatók díjának a fele, 4,99 dollár – ha ehhez még zene is járna, az nyilván sok fogyasztót terelne át a drágább és kevesebb (fajta) tartalmat kínáló audio streamtől a vélhetően kevesebb jogdíjat fizető, olcsóbb szolgáltatáshoz.

A Music Ally kommentárja tágabb összefüggésbe helyezi ezt az értesülést. Mint a zeneipari lap írja, a többféle formátumot összekapcsoló „szupercsomagok” (bundle) már amúgy jelen vannak a piacon: ilyen a Spotify és a Hulu partnersége, vagy éppen az e-book piacot és ingyenes házhozszállítást is, valamint videót és zenét kínáló Amazon Prime. Valószínű továbbá, hogy további hasonló próbálkozások is megjelennek, ha a fogyasztók számára vonzónak bizonyulnak. Ez önmagában nem is feltétlenül gond a zeneipar számára, sőt: olyanokat is vonzhat, akik amúgy egy önálló zenei szolgáltatásra soha nem fizetnének elő, de ha már megkapják a csomagban, akkor azért használnák.

Két komoly problémát jelentenek az ilyen „szupercsomagok” a kiadók számára a Music Ally szerint, vagyis ezek ára csak az egyik gond. A másik az, hogy az előfizetési díjakból befolyt összeget hogyan lehet felosztani a legkülönfélébb típusú tartalmak jogtulajdonosai között. Pláne, ha feltesszük – ami nagyon is lehetséges -, hogy egy csomagban nemcsak filmek, sorozatok és zene, hanem még hírek és játékok is találhatók. Míg ugyanis a videónézés és a zenehallgatás általában egymást kizáró tevékenységek, addig az igen gyakran előfordul, hogy valaki a hírek olvasása vagy videojátékozás közben zenét hallgatnak. Ez rendkívül megbonyolítja az az első látásra kézenfekvő és egyszerű megoldást, hogy az előfizetési díjakból a különféle jogtulajdonosok a tartalmakkal eltöltött idő arányában részesüljenek.

Ezzel tulajdonképpen a sokat emlegetett „figyelemgazdaság” – a különféle tartalmak versenye a fogyasztó figyelméért – egyetlen platformon belülre kerül, és a különféle, egymással egyidejű, de versengő „figyelmek” beárazásának szubjektív problémája hirtelen nagyon éles gazdasági kérdéssé válik – írja a Music Ally.

Az Apple TV+ egyik nézőcsalogató műsora



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.