Egyelőre egyetlen piacon, az Egyesült Államokban, és csak bizonyos kiadókkal és művészekkel együttműködve teszteli a Spotify azt, hogy a mobilos app megnyitásánál néha teljes képernyős hirdetés hívja fel a figyelmet egy-egy új albumra. Mint a felhasználóknak szóló blogposztból kiderül, csak olyan előadók új megjelenését hirdetik majd, akiket az adott felhasználó követ vagy gyakran hallgat. Vagyis a Spotify tanult abból az esetből, amikor 2018-ban komoly kampánnyal tolták meg Drake új lemezét, és ez az előfizetők közül többeknek nem tetszett, lévén ők részben pont azért fizetnek, hogy ne kelljen reklámokkal találkozniuk – írja a Music Ally.
Hangsúlyozzák azt is, hogy a prémium felhasználók leiratkozhatnak az ilyen értesítésekről, de a blogposzt alapvetően nem reklámként, hanem a „felfedezést” szolgáló új eszközként próbálja meg eladni az újítást. „Tudjuk, hogy nem mindig könnyű követni a kedvenceid új megjelenéseit. Pedig az új zenék felfedezésének egyszerűnek kell lennie, és mi azon vagyunk, hogy még inkább azzá tegyük” – kezdődik az írás; később pedig ezt olvashatjuk: „többféle zenésztől fogsz mostantól értesítéseket kapni, vagyis kevésbé valószínű, hogy lemaradsz egy kedvenced új megjelenéséről.”
A Music Ally említett cikke a kiadók, menedzsmentek oldaláról is szolgál információkkal. A pontos ár nem nyilvános, de azt lehet tudni, hogy a hirdető csak azután fizet, ha a felhasználó tényleg a hirdetésre kattint (cost-per-click vagy pay-per-click), és előre meghatározható lesz a keretösszeg, aminek az elfogyásáig megjelennek a szponzorált ajánlók az előadó rajongóinak. Csak albumokat lehet így hirdetni (legalábbis egyelőre). A lap azt is írja, hogy kérdéses, hogy a kisebb költségvetéssel bíró, független kiadók vagy menedzsmentek számára hogyan fog beválni a dolog; mindenesetre árulkodó, hogy a sajtóközleményben nem egy major kiadótól, hanem egy független terjesztőtől választottak egy lelkes idézetet, mely szerint „ez lesz az egyik legfontosabb marketingeszközünk”.
A Music Business Worldwide arra hívja fel a figyelmet, hogy a lépés nem kellett (volna), hogy váratlanul érje a zeneipart, hiszen a Spotify alapítója, Daniel Ek korábban már beszélt arról, hogy „hiszünk abban, hogy lehetséges, hogy a kiadók közvetlenül a mi platformunkon promotálhassák a zenét a rajongóknak, anélkül, hogy a felhasználókat ez túlságosan felbosszantaná. Ha megtaláljuk ennek a módját, akkor a kiadók a digitális reklámköltéseik egy részét a Google-től, Facebooktól, Instagramtól áthozhatják hozzánk.” Hiszen ez utóbbi platformoktól magáig a zenéig több kattintással lehet eljutni, és ennél jóval hatékonyabb lehet a marketing „natív környezetben”.
A MBW arról is ír, hogy a Spotify-on komoly nyomás van a részvényesek oldaláról, hogy növelje a reklámbevételeket, amelyek a bevételeknek mindössze 9,9%-át teszik ki; valamint hogy növelje a haszonkulcsot, vagyis a bevételek nagyobb része maradjon nála (értsd: kisebb része kerüljön a jogtulajdonosokhoz). A major kiadók egyébként éppen újratárgyalják a jogosítási szerződéseiket a svéd céggel, és a lap szerint nem kizárható, hogy a megállapodásokban szó lesz a kiadók által az újfajta hirdetési módszerrel felhasználható keretről.

Categories: Hírek
Leave a Reply