Halálos fenyegetések közepette zajlik tovább Taylor Swift és volt kiadója vitája

Mint arról korábban részletesen írtunk, Taylor Swift hatalmas, nyilvános botrányt csinált abból, hogy egykori kiadóját, a független Big Machine Label Groupot megvásárolta „ősellensége”, Scooter Braun Ithaca Holdings nevű cége. Nyáron még azt is bejelentette, hogy újra felveszi első hat lemezét, amelynek maszter jogai a Big Machine-nél maradtak.

A nyilvánosság elé vitt ellenségeskedés új fejezete az volt, hogy Taylor Swift azt állította: a Big Machine megtiltotta, hogy az American Music Awards gáláján, ahol az évtized művészének nevezték ki, előadja régi számait, és azt is, hogy egy készülő Netflix-dokumentumfilmben ezek a dalok megszólaljanak. Azt írta: a kiadó ahhoz kötötte az engedélyt, hogy Swift megígéri: nem fogja újravenni a régi lemezeit, és nem fog nyilvánosan többet beszélni Braunról.

Ezután Scooter Braun nyár óta először szólalt meg az ügyben. Először egy konferencián beszélt arról, hogy kifejezetten nem szeretné a közösségi oldalakon folytatni a vitáját az énekesnővel. Ám aztán mégis az Instagramon fordult hozzá, miután – mint írta -, arra ment haza, hogy otthonában hívták fel a feleségét a feldühödött rajongók, és „a gyerekeinket fenyegették. Gondolom, nem ez volt a szándékod, de fontos, hogy megértsed: a szavaidnak hatalmas súlya van, és a nyilvános üzeneteidet egyesek különféle módokon értelmezhetik.”

Braun azt állítja, hogy többször próbálkoztak tárgyalásokat kezdeményezni Swifttel, hogy elsimítsák a vitákat, de soha nem jött össze. „Sokan mondták, hogy azért, mert az egész számodra nem az igazságról vagy a konfliktusok megoldásáról szól, hanem arról, hogy a nyilvánosság előtt a te narratívád érvényesüljön. Remélem, nem ez a helyzet” – írta.

A tágabb zeneipari kontextusról korábban már írtunk, említve többek között azt, hogy az év legnagyobb zeneipari vitája ismét az érdeklődés fókuszába emelte a maszter jogok birtoklásának kérdését, és – mint egy elemző írta – „önkéntelen reklámot nyújt a kiadói szolgáltatásoknak”. A konkrét ügyben voltaképpen arról van szó, hogy a maszter jogok birtokosaként a Big Machine mit engedélyezhet és mit tilthat meg. Mint arra sokan rávilágítottak, a dalok – amelyek szerzője Taylor Swift, gyakran szerrzőtársakkal – előadását nem tilthatják meg. Más kérdés, hogy viszont a televíziós közvetítés, illetve a később újranézhető netes archiválás ügyében már a kiadónak is van szava. A díjkiosztón ehhez végül hozzájárultak (a Netflix-ügyben egyelőre nincsenek új hírek).

Ez a probléma összefügg a lemezek újravételének kérdésével. A Hollywood Reporter alapos cikke szerint ugyanis a kiadó joggal félhetett attól, hogy miután Swift előadja a legnagyobb slágereit a díjkiosztón, arra kéri 85 millió Twitter-követőjét (akik, láttuk, sok mindenre képesek érte), hogy ezek archívált verzióját hallgassák inkább az eredeti, a Big Machine által megjelentett változatok helyett. Vagyis a stream korában a lemezek újra felvételének problémája sokkal közvetlenebbül fenyegeti a kiadókat. Korábban is előfordult ilyesmi, de egy újravett felvétel marketingje és terjesztése olyan költséges volt, hogy csak nagyon kevesek próbálkoztak ezzel egyáltalán. Ma már a terjesztés megoldott, a közösségi médiában pedig jóval könnyebben eljutattható az üzenet a rajongóknak, hogy „inkább ezt hallgassátok”.

A Hollywood Reporternek nyilatkozó jogász szerint a major kiadós szerződésekben megszokott kikötés volt az újrafelvételek ötéves tiltása, de valószínűleg ezt ezek után újra fogják gondolni, és nem kizárható, hogy a jövőben komolyabb korlátozásokra lehet számítani. Erre egyébkén jó indok van: a kiadó komoly összeget fektet a lemezbe, így elvárhatja, hogy az előadó ne akadályozza meg, hogy ennek láthassa a pénzügyi eredményét.

További aspektusa az ügynek, hogy Taylor Swift azt is nyilvánosságra hozta, hogy a Big Machine felvásárlásához a pénzügyi fedezetet a Carlyle Group magántőke-befektetési alap biztosította (amelyet egyébként a Demokrata Párt több prominens politikusa is támad). Ez egyrészt jelzi a Wall Street megerősödött bizalmát a zeneipar iránt – másfelől viszont a befektetői kedvet lehűtheti, ha azt látják, hogy egy pénzügyi művelettel egy ilyen nyilvános vitába sodródhat bele akaratán kívül egy-egy cég, akár olyan komoly mozgósító erővel rendelkező sztárok ellenében, mint Taylor Swift.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.