Max Martin titkai: crescendo, rockriffek szintin, érzelmek és együttműködések

Bár még ma is szokás úgy kezdeni a róla szóló cikkeket, hogy „talán sose hallottál róla, de számos kedvenc dalodat ő írta”, azért Max Martinról már meglehetősen széles körben ismert, hogy a kilencvenes évek vége óta ő a legsikeresebb dalszerző, kizárólag a Lennon-McCartney párosnak van több listavezető slágere. Ő maga nagyon ritkán beszél a nyilvánosság előtt – amikor 2017-ben egy nagy interjúban kivételt tett, akkor több műhelytitkát is elmondta, bőséges összefoglalónkat lásd itt -, de sokan próbálják megfejteni a titkát. Legutóbb a BBC kérdezett meg több szakértőt abból az alkalomból, hogy nemrég bemutatták az & Juliet című musicalt, amiben általa írt dalok szólnak. (A történet egyébként a Rómeó és Júlia továbbgondolása: mi lett volna, ha Júlia nem öli meg magát?)

A cikkben hosszan beszél a musical zenei rendezője, Bill Sherman, aki „szétszedte és újra összerakta” a számokat a színpadi adaptációhoz, mégpedig Max Martinnal együttműködve, aki „a popdalírás Yodájának” nevez. Mint mondja, nincs egyetlen, röviden összefoglalható titok, de néhány dolgot azért megfigyelt. „A Szezám utca zenei rendezője is vagyok, így jól tudom, milyen dalok fogják meg a gyerekeket: legyenek benne fülbemászó dallamok és sok-sok ismétlődés. Majdnem ugyanezt lehet elmondani Max Martin dalairól is. A verze egy hook, aztán a refrén egy másik hook. Mindig a dallamokról beszél, azt keresi, hogy mi teszi ezeket varázslatossá.” Sherman szerint gyakran úgy beszélnek Max Martinról, mint aki „amolyan matematikai módszerrel” írja a dalait, valójában sokkal többet beszél az érzésekről, például ha egy dallam „nem érződik jónak”. A zenei rendező hozzátette, hogy az érzelmek, érzések szubjektívnak tűnnek, de úgy látszik, Max Martin több mint két évtizeden át képes volt sikeres maradni úgy, hogy a benyomásaira hagyatkozott.

Gyakran építi fel úgy a dalait, hogy kicsivel kisebb léptékű az indítás, az első verze és az első refrén, aztán innen jöhet a crescendo. Gyakran használ „hömpölygő vonósokat”, és sokszor épít az ellentmondásokra is: „a dalok rendkívül harsányak és poposak, ugyanakkor ott vannak bennük a moll akkordok, amik feszültséget teremtenek.” Sherman szerint egyébként megfigyelhető változás is: míg a korábbi slágerek, mondjuk amiket a Backstreet Boysnak vagy Britney Spearsnek írt, nagyon komplex harmóniákat alkalmaznak, idővel „sokat egyszerűsödtek a dalai”.

A BBC megszólaltatta Sophia Somajo svéd énekes-dalszerzőt is, aki Britney Spears és Christina Aguilera dalain dolgozott együtt Max Martinnal. Szerinte az egyik titok a hatásainak a sokfélesége. „Sok mai dalszerző az éppen aktuális slágereket hallgatja, és ezeket próbálja másolni, vagy a saját verzióját megcsinálni ugyanebből. Nála viszont ha kiveszel egy szintimotívumot mondjuk egy Pink- vagy egy NSync-dalból, és azt eljátszod gitáron, akkor egy Black Sabbath-riffet kapsz”. Megjegyzi, hogy ma már ez nem csak Max Martinra jellemző, de neki köszönhető a megoldás elterjedése. (Viszonylag ismert egyébként, hogy a slágerszerző az It’s Alive nevű glam metal zenekar énekeseként indult, akik nem voltak sikeresek, de a svéd szerzők világhódítását elindító, tragikusan fiatalon elhunyt Denniz Pop meglátta benne a popdalszerzőt. Max Martin pályájáról bővebben itt lehet magyarul olvasni.)

Sophia Somajo is beszélt az érzelmek fontosságáról egy másik aspektusból. Ha Max Martin úgy érzi, hogy egy dal jelenlegi formájában – legyen akármilyen trendi – még nem képes valódi érzelmek átadására, akkor „a rövid távú siker” érdekében nem hoz áldozatokat: „mindig hosszú távon gondolkodik”.

A cikkben megszólalók egyöntetűen azt mondják, hogy Max Martin annak köszönheti, hogy ilyen sokáig a csúcson tudott maradni – sokkal tovább, mint a popzene korábbi csúcsszerzői és -producerei -, hogy rendkívül jó az együttműködésekben. „Nagyon szerény ember, csak az érdekli, hogy mi a legjobb megoldás, nem az, hogy ki állt azzal elő. Ha olyasvalakivel találkozol, akinek ilyen sikerek vannak a háta mögött, arra számítasz, hogy ő akar majd mindent irányítani, de Max ennek éppen az ellenkezője” – mondja Sherman. Somajo szerint szinte olyan, mint egy pszichológus, olyan jól elő tudja hozni társaiból a legjobbat, amire képesek.



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.