A stream szolgáltatók gyakorlatilag a megjelenésük óta nem emeltek árat, ráadásul a családi csomagok terjedésének, az előfizetőket csalogató akcióknak és a fejlődő piacokon alkalmazott árképzésnek köszönhetően az egy felhasználóra eső átlagos bevétel (ARPU) nemhogy az inflációt nem követi, hanem folyamatosan csökken. Ugyan a kiadók globális összbevétele évek óta nő, de mind a kisebb kiadók, a zenei „középosztály”, mind pedig a bevételből jóval kisebb arányban részesülő szerzők számára a stream terjedése nem hozott ilyen fellendülést. Mivel a szolgáltatók a bevétel kb. 70%-át fizetik ki a jogtulajdonosoknak (és így is veszteségesek), ezért az egyetlen megoldás a jogdíjak jelentős emelésére nem lehet más, mint az áremelés – hangoztatják többen.
A Music Business Worldwide cikkéneek címében éppen azt kérdezi, hogy eljött-e az áremelés ideje – a szöveg pedig legalábbis sejteti, hogy igen. Annak ellenére, hogy a Spotify – hamarosan távozó – pénzügyi vezeője szerint az emelésre vonatkozó kérdést hülyeségnek nevezte, valójában a svéd cég 2018 nyarán Norvégiában „tesztelte”, hogy milyen hatása van az előfizetési díj 10%-os emelésének. Az idézőjel azért indokolt, mert másfél év után sincs jele annak, hogy visszatérnének az eredeti árhoz. Hiszen, mint azt Daniel Ek október végén mondta, hogy nem volt negatív hatása az áremelésnek (például nem nőtt azok aránya, akik az ingyenes próbaidőszak után nem válnak előfizetővé), a bevételek növekedése pedig gyorsult. Úgy fogalmazott, hogy az előfizetések árának „kiigazítása” olyan tényezőktől függ, mint az infláció, az adózás vagy egy piac fejlettsége.
Egy másik jel, ami az áremelés időszerűségére mutat, a klasszikus zenére koncentráló Primephonic stream szolgáltató által rendelt közvélemény-kutatás. A megkérdezettek 52%-a mondta azt, hogy hajlandó lenne a jelenleginél többet fizetni egy olyan stream szolgáltatásért, amely „kielégíti a z igényeit”. Különösen így van ez az olyan rétegműfajoknál, mint a jazz vagy a klasszikus zene, amelyek rajongóit a jelenlegi elterjedt szolgáltatások nem elégítik ki; a klasszikus zene rajongóinak például kétharmada volna hajlandó a bevett 10 dolláros árnál többet fizetni havonta.
Categories: Hírek
Leave a Reply