Zsarolja a zeneszerzőket a Discovery Network, hogy mondjanak le a jogdíjaikról

Komoly botrány robbant ki a Discovery Network hálózat által a zeneszerzőkre kényszeríteni kívánt szerződésmódosítások miatt. A Variety cikkében megszólaló zeneszerzők szerint arra kívánják rávenni – vagy inkább kényszeríteni – őket, hogy 2020-tól kezdve mondjanak le az Egyesült Államokban sugárzott műsorok után járó jogdíjaikról, illetve minden, korábban már elkészült, az ő zenéjüket tartalmazó műsorok sugárzása után járó jogdíjról.

A lapnak a szerzők arról beszéltek, hogy a hálózat azzal fenyegette meg őket: ha az erről szóló megállapodást nem írják alá, akkor a már elkészült műsorokból is eltávolítják az általuk írt zenéket, és a Discovery által birtokolt könyvtárakban található library musickal cserélik le ezeket.

A Discovery nem kommentálta az értesüléseket, pusztán annyit közölt a Variety-vel, hogy „évi 8000 órányi új tévéműsorunk rendkívüli értéket teremt a nemzetközi zenei közösségnek. A szerzők és zenészek hozzájárulását díjazzuk és ennek megfelelően kompenzáljuk őket”.

A cikkben megszólaló szerzők azt mondják, hogy ha elfogadnák a hálózat feltételeit – kilépve a mintegy száz éve működő rendszerből -, akkor a bevételeik 80-90%-áról kellene lemondaniuk. Az egyes megbízásokért előre, egy összegben kifizetett összegek ugyanis nem biztosítják a megélhetésüket, ráadásul ezek az elmúlt húsz évben nagyjából a felükre estek vissza az egyik nyilatkozó szerző szerint. Ráadásul szerintük a Discovery illetékesei nem értik, milyen értéket teremtenek, hogy egyrészt egy zeneművet önmagában megírni sem két perc, másrészt ezenkívül még sok minden mást is csinálnak: hangszerelnek, kevernek, maszterelnek, vagyis „teljes körű szolgáltatást” nyújtanak, ami nélkül az elkészült műsorok értéke jóval alacsonyabb volna.

Túl azon, hogy a Discovery csatornáival mi történik, a szerzők attól is félnek, hogy ha elfogadják a feltételeket, akkor az olyan precedenst teremt, amit aztán más tévéadók is követnének. Mint arról részletesen itt írtunk, a Netflix már elkezdte alkalmazni a gyakorlatot, hogy a zeneszerzőknek egyszeri nagyobb összeget ajánl, ha a későbbi jogdíjakról lemondanak. Ez persze nem ugyanaz, hiszen mint a stream szolgáltató a CIAM budapesti konferenciáján beszélő képviselője hangsúlyozta, ha valaki nem fogadja el a feltételeiket, az nem jelenti azt, hogy nem fognak vele dolgozni.

A zeneszerzők amiatt is aggódnak, hogy a csatornák a kezdő szerzőkre rá tudják kényszeríteni a feltételeiket, hiszen ők egyrészt örülnek, hogy munkához jutottak, másrészt gyakran nem tudják, hogy mi a tét, hiszen nem tapasztalták még, hogy milyen fontos tételt jelentenek a jogdíjak. Ezért indítottak Your Music, Your Future címmel egy honlapot. A szerzők közösségéhez már több mint hétezren csatlakoztak, köztük olyan hírességek is, mint Hans Zimmer és John Powell.

Forrás: Your Music, Your Future

Az oldalon látható ábrák szerint egy sikeres tévésorozat, amiből három évad készül, és az Egyesült Államokon kívül is adásba kerül, tíz év alatt majdnem kétmillió dollárt jövedelmezhet a zeneszerzőnek, aminek csak a negyede a megbízási díj. Egy film, amit szintén különböző országokban vetítenek, a filmzenéjét külön kiadják, tévés forgalmazásba is bekerül, nagyjából egymillió dollárt jövedelmezhet tíz év alatt, és ennek szintén kb. negyede a megbízási díj. Fontos, hogy ezzel tisztában legyen egy zeneszerző, amikor dönt, hogy „egy megbízás most, vagy egy hosszútávú karrier?”

A FAQ szerint ha a stúdió olyan szerződést ajánl, amiben a szerző lemond a jogdíjakról (vagyis nem az egyik, hanem az egyetlen opcióként beszélnek arről), akkor általában meg lehet velük beszélni, hogy a szerző ragaszkodik a jogdíjakhoz. Gyakran érdemes egy film vagy egy sorozat produceréhez fordulni, ha ilyen szerződést ajánlanak, mert ők hajlandóak kiállni a zeneszerzők mellett, hiszen „a legjobb zenét akarják a projektjük számára”.



Categories: Hírek

Tags: , , ,