2019 legnagyobb szenzációja a popzenében a 17 éves Billie Eilish volt. Sokan tudják róla, hogy bátyjával, a 22 éves Finneas O’Connell-lel közösen írják a dalaik nagy részét, és Finneas a producer is. Azonban ahhoz képest, milyen sok szó esett róluk, az alkotófolyamat részleteiről csak decemberben, a Variety cikkében lehetett bővebben olvasni.
A dalszerzésbe édesanyjuk, Maggie Baird színész és „amatőr dalszerző” vezette be őket: mindkettejüknek tartott egy-egy rövid „kurzust”, amikor 12 évesek lettek. „Mivel még gyerekek voltak, le kellett egyszerűsítenem: meghallgattuk az I Want To Hold Your Handet, és nevet adtunk a dal különböző részeinek” – mondta a Variety-nek. Bár „csak az alapokat tanítottam meg nekik”, a fogékony gyerekek közül Finneas pár hónap múlva már zenekart is alapított. Idősebb testvérként ő írt hamarabb dalokat; Billie Eilish első sikere, a 2015-ben a Soundcloudon elhíresült Ocean Eyes is bátyja szerzeménye volt.
A közös dalírásról ezt mondják: „nem döntöttük el, hogy ezt fogjuk csinálni, hanem csak úgy elkezdtük.” Mint mondják, a dalok nagy része „úgy születik, hogy egymás mellett ülünk, gitározunk, zongorázunk, együtt énekelünk nem létező szavakat”. Aztán persze csiszolják, amire rátaláltak. „Olyan ez, mint a váltófutás: mindketten úgy érezzük, hogy a legjobbat kell kihoznunk magunkból a saját részünkben, hogy célba érhessünk.”
Dalaik egyik jellegzetessége, hogy legtöbbször nem illeszkednek a hagyományos struktúrákba. Billie Eilish bele is zavarodott, amikor a Variety újságírójának le akarta írni egyik legismertebb dala, a Bury A Friend szerkezetét. Édesanyjuktól is azt tanulták, hogy „ha már ismered az alapszabályokat, akkor eltérhetsz tőlük”, és ezt meg is fogadták. Kettejük közül Finneas az, aki „nagyon jól tudja hozni a verse-chorus-verse-chorus-bridge alapot” – mondta húga, hozzátéve: „én viszont olyan zenéken nőttem fel, amiknek mintha nem is lenne struktúrájuk, Frank Oceanön, Imogen Heapen – olyan dalokon, amiknek elvileg nem kéne működniük, de működnek”.
Amennyire megy nekik a közös dalszerzés, annyira nem működött a professzionális dalszerzőkkel való együttműködés, amit a menedzsment és a kiadó kérésére próbáltak ki. „Én 14 voltam, Finneas 18, és ott ültünk egy stúdióban negyvenes fickókkal, akik megpróbáltak velünk közösen írni egy dalt. Felnőttekkel összezárva dalt írni? Fúj!” – emlékszik vissza érzéseire Billie, aki szerint azért jó volt ez a tapasztalat, hogy tudják, mi az, amit nem akarnak. Hozzá kell tenni, hogy olyan dalszerzőkkel, akik egyben előadók is, több számot is írtak; valamint megjelentek single-ként is olyan dalok, amelyekben professzionális szerzőkkel dolgoztak.
A készülő új dalokkal kapcsolatban fontos számukra, hogy – mint Finneas fogalmaz – „tudjanak a múltjukról”, vagyis az album dalai „tudtak” a megelőző EP létezéséről, például a szövegek is utaltak egymásra. A következő lemez pedig arról fog szólni, hogy „mi történik ezután azzal az emberrel, aki átélte azt, amiről az első album szólt.”
Finneas egyébként szólóelőadóként is sikeres, szerzőként, producerként pedig már olyanokkal dolgozott, mint Selena Gomez, Camila Cabello és John Legend (bár ez utóbbi kollaboráció „valószínűleg sosem fog megjelenni”). Mint mondja, sokan azért keresik meg, mert olyan dalokat akarnak, amiket Billie Eilish sikerre vitt – ő viszont pont olyasmit szeretne csinálni húgától függetlenül, „ami a lehető legtávolabb áll ettől”. A hírnév nem érdekli, talán zavarná is, de mivel „szenvedélyem a zene, nagyon büszke vagyok a dalaimra, és szeretném, ha minél többen hallanák őket”, ezért ha ennek a hírnév az ára, akkor akár azt is elfogadja.
Categories: Hírek
Leave a Reply