Mint arról részletesen itt írtunk, a Music Business Worldwide alapítója, Tim Ingham zeneipari elemző vette észre azt az új jelenséget, hogy csökken a szupersztárok súlya; ha nem is az abszolút hallgatottságuk, de az összes zenehallgatásból való részesedésük mindenképpen – és a „középkategória” az, ami a stream növekedését igazán hajtja.
Ezt a megfigyelést alátámasztja a BuzzAngle 2019-es, az Egyesült Államok piacáról szóló jelentése. Sok lap azt emelte ki ebből, hogy az éves összesített hallgatottság meghaladja az egybilliót: 1 010 000 000 on-demand számlejátszás az összesítése a különféle platformok adatainak. Ebből 706 milliárd az audio stream, ami 32% növekedés 2018-hoz képest. (Kerek rekordokat döntött 2019-ben a stream a német és az angol piacon is: mindkettőn meghaladta az évi 100 milliárd lejátszást.)
A Music Business Worldwide cikke az előbbi megfigyelésnek megfelelően azt elemzi, hogy ebből mennyit tettek ki a legnépszerűbb előadók számai. Az év győztese Amerikában Post Malone, 5,47 milliárd meghallgatással – ami jóval kevesebb, mint az előző évi rekorder Drake eredménye: 7,74 milliárd. (Ez csak az audio stream platformokra vonatkozik.) Teljesebb képet ad, ha nem csak az első helyet nézzük, hanem a szupersztárok hallgatottságait vetjük össze:
2019:
Post Malone 5,47 milliárd
Drake 5,33 milliárd
Billie Eilish 3,81 milliárd
Ariana Grande 3,72 milliárd
Youngboy Never Broke Again 3,49 milliárd
Összesen: 21,82 milliárd
2018:
Drake 7,74 milliárd
Post Malone 4,93 milliárd
XXXTentacion 4,27 milliárd
Travis Scott 2,76 milliárd
Eminem 2,58 milliárd
Összesen: 22,28 milliárd
A top 5 előadó tehát enyhe visszaesést mutat; a top 10 összesített hallgatottsága 33,58 milliárdról 35.94 milliárdra nőtt; a top 15-é 43,11 milliárdról 47,55 milliárdra. Ez az emelkedés viszont eltörpül a teljes hallgatottság ennél jóval magasabb arányú növekedése mellett. Ez azt jelenti, hogy a top 5-be, 10-be és 15-be tartozó szupersztárok hallgatottságának aránya csökken. Az öt legnépszerűbb előadó 2018-ban még a teljes hallgatottság 4,17%-áért felelt, 2019-ben ez már csak 3,09% volt ez; a top 15 részesedése 8,06%-ról 6,74%-ra esett vissza egy év alatt. Ilyen visszaesés már 2017-ről 2018-ra is megfigyelhető volt, de jóval kisebb mértékben (a pontos adatok az MBW cikkében megtalálhatók).
A Music Business Worldwide szerint ennek megvan az anyagi vonzata is: a cikkben olvasható becslés szerint a top 10 előadó által generált bevétel 224 millió dollárról 210 millióra, vagyis egy év alatt 14 millió dollárral eshetett vissza.
Categories: Hírek
Leave a Reply