A 2020-as Grammy-díjátadót komoly botrányok előzték meg. Tíz nappal a gála előtt távozott a díjat odaítélő Recording Academy első női elnöke, Deborah Dugan, aki aztán nem sokkal később egyrészt azzal vádolta a szervezet előző elnökét, Neil Portnow-t, hogy megerőszakolt egy meg nem nevezett előadót, másrészt arról beszélt részletesen, hogy a Grammy jelölési és szavazási rendszere rendkívül korrupt. Az Akadémia nemcsak tagadja mindezt, hanem azzal vádolja Dugant, hogy 22 millió dollárral zsarolta meg szervezetet: ennyit kért azért, hogy hallgasson.
Magát a gálát pedig Kobe Bryant halála árnyékolta be. Ezzel együtt azért jutott a díjazottaknak is figyelem, a legtöbb persze Billie Eilishnek és bátyjának, Finneasnak: övék lett a három legjelentősebb kategória díja (az év felvétele, az év dala, az év lemeze), és Eilish lett az év felfedezettje is. (Arról, hogy a testvérpár hogyan ír dalokat, nemrég itt írtunk cikket.)
A mi szempontunkból különösen fontos az (elektronikus) tánczenei kategória, ahol mind az év dance felvétele, mind az év dance albuma díjat a Chemical Brothers nyerte Got To Keep On című számával, illetve No Geography című lemezével. Mindkettőn a keverési feladatokat Steve Dub végezte, akinek ez immár a negyedik és ötödik Grammy-je. (Mindkét kategória olyan, ahol nemcsak az előadót díjazzák, hanem a szerzőket, producereket és a felvételen vagy albumon dolgozó hangmérnököket is.)
A 2020-as, harmadik Dalszerző Expo kiemelt előadói közé tartozó Steve Dubról a Chemical Brothers tagjai egyszer ezt nyilatkozták: „Ha van titka a sikerünknek, akkor az az, hogy ha találunk valakit, akivel szeretünk együtt dolgozni, akkor amellett kitartunk. Három-négy ilyen kitartó társunk van, Steve Dub hangmérnök az egyik”. Rajtuk kívül a hangmérnök-producer-dalszerző az elektronikus zene sok más sztárjával is dolgozott (Prodigy, Moby, Underworld, Orbital, Leftfield), illetve olyanokkal, mint a Depeche Mode, New Order, The Stone Roses, Clean Bandit, Beth Orton és a Klaxons.
A Grammy-díj hatásáról egyébként a Music Business Worldwide írt elemzést. Korábban ismeretes volt a „Grammy bump” jelenség, vagyis a díjkiosztón a fontos díjakat besöprő albumok eladásai jelentősen megugrottak. A lap a stream adatok elemzésével arra jutott, hogy az elmúlt években voltak ugyan ugrások a gála utáni időszakban, de korántsem olyan mértékűek, mint akkor, amikor még nem a stream dominálta a zenefogyasztást.
A Dalszerző Expót március 2-án és 3-án tartják a Budapest Music Centerben; további információk, jegyvásárlás a honlapon.
Categories: Hírek
Leave a Reply