Milliók hallgatják a YouTube-on a relaxáló hiphopot, de pénzt csak a Spotify-on lehet vele keresni

Bizonyára sokan találkoztak már a YouTube-on a „lo-fi hiphop” vagy „chillhop” műfaji megjelöléssel futó, 24 órában „élőben” adó (livestream) csatornákkal. A Chillhop Music és hasonló csatornáknak többmillió követője van, és még többen hallgatják ezeket alkalmanként. A YouTube algoritmusa is láthatóan kedveli ezeket. A Hot Pod – alapvetően a podcast iparággal foglalkozó – oldalon Cherie Hu zeneipari elemző írt izgalmas cikket arról, hogy milyen zeneipari háttérrel működnek ezek a csatornák.

Az általában rövid, hangminta alapú, hangulatfestő zenéket egymás után sorakoztató csatornákat gyakran több tízezren hallgatják egyidőben, és mint Cherie Hu kiderítette, meglehetősen sokáig: egy-egy felhasználó átlagban több mint 50 percen keresztül hallgatja a zenét, amit a leírások gyakran relaxáláshoz és/vagy tanuláshoz ajánlanak. A csatornák úgy jogosítják a számokat, hogy nem exkluzív, viszont jogdíjakkal sem járó szerződéseket kötnek a kiadókkal vagy magukkal a producerekkel; bevétel helyett azt tudják ajánlani, hogy komoly közönség előtt mutatkozhat be az előadó.

Ezzel láthatóan senkinek sincs problémája, amit nemcsak az mutat, hogy soha nem akadt ebből jogi problémája a csatornáknak (kizárólag a vizuális aláfestés miatt fordult elő, hogy jogtulajdonosok el akartak távolítani egy-egy videót), hanem Cherie Hu több művésszel is interjút készített, és mint írja, mindenki azt mondta neki, hogy nem kapott pénzt a YouTube-on lejátszott zenéi után – és ez „ezzel fura módon mindenki teljesen elégedett is volt”. Ez részben az erre a műfajra jellemző „DIY hozzáállásnak” köszönhető: fontosabb a producerek számára, hogy a lo-fi hiphop iránt érdeklődő közönség hallja a számaikat, mint az, hogy pénzt keressenek vele.

Mi több, maguk a csatornák működtetői sem keresnek pénzt a YouTube-on, hiszen jellemzően legfeljebb akkor indul el egy-egy reklám, amikor a felhasználó megérkezik a videóhoz, később viszont nem szakítják meg az adást. Cherie Hu úgy becsüli az egyik csatorna részletes adatai alapján, hogy havonta néhány száz dollár lehet a reklámbevétel a csatorna működtetőivel megosztott hányada (amit tényleg értelmetlen volna szétosztani az egyes számok jogtulajdonosai között). Érdekes módon az erősen a YouTube-hoz kötődő műfaj kurátorai elsősorban úgy szereznek bevételt, hogy kiadókat indítanak és egyes számokra kötnek nem exkluzív szerződéseket – és jellemzően a stream oldalakon szerzik a jövedelmük oroszlánrészét.

Az említett Chillhop Music például a YouTube-on 2013-ban indult el, mára pedig egy 25 főt alkalmazó, kiadót és zeneműkiadót is működtető céggé nőtte ki magát. A katalógusuk 2019-ben több mint 1,1 milliárdos összesített hallgatottságot ért el a Spotify-on, ami nagyjából 5-8 millió dolláros bevételt jelenthet. A Chillhop Music vezetője így foglalja össze a helyzetet: „miközben a YouTube az egyetlen platform, ahol fel lehet építeni a közönséget és ahol kapcsolatot lehet velük tartani, kiadói szempontból sokkal kedvezőbb számunkra, ha a Spotify-on hallgatják a katalógusunkat.”

Emellett több csatorna/kiadó a közösségi finanszírozású vinylek megjelentetésében is sikereket ért el, illetve vannak olyanok, amelyek vizuális fókuszú „sub-brandeket” indítottak. A nagy nézőközönség azt jelenti, hogy befektetők is megjelentek ebben a világban.

Mivel ez a fajta lo-fi hiphop jellemzően háttérzene, az igazán erős brandek maguk a kurátorok, aggregátorok, és nem az egyes producerek. Jól mutatja ezt az, hogy a Spotify-on az előadók hallgattsága és a követőik száma között jóval nagyobb az aránytalanság, mint más műfajokban. Általában az számít jónak, ha a havi hallgatók számának 15-20%-a a követők száma. A Cherie Hu által kiválasztott producerek, akiknek a számait havonta több millióan streamelik a Spotify-on, néhány ezer követőt szedtek össze – vagyis az előbbi arány alig néhány %, vagy akár ezrelék. Az egyik csatorna működtetője szerint ha a producerek élőben akarnának fellépni, „tíz belépő eladása is gondot jelentene”.

Magyarországon egyébként leginkább a – nem kizárólag hazai előadókat megjelentető – Blunt Shelter kiadó képviseli a műfajt; kiadványaikból rendszeresen készül vinyl, miután összeszedik a kellő számú vásárlót a Qrates oldalon. Spotify-playlistjük alább hallgatható.



Categories: Hírek

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .