Magyarországon nem szabad száz fő fölötti beltéri rendezvényeket tartani, a klubok, zenekarok sorra jelentik be az egyes koncertek, vagy akár az összes tervezett program lemondását, elhalasztását. A koronavírus-járvány az élőzenei iparág – és ezáltal az egész zeneipar – egészére komoly hatással lesz, bár ennek a súlyát egyelőre még megbecsülni is nehéz. Először áttekintjük a nemzetközi fejleményeket, majd hazai szakmai szervezetek állásfoglalásait mutatjuk be.
Élőzene: lemondások, veszteségek, elbocsátások
„A helyzet napról napra változik. Amikor azt hiszed, hogy összeraktad a képet, történik valami, és a puzzle darabjai újra szanaszét szóródnak” – fogalmazott egy promóter az NME-nek a koronavírus-járvány a zeneiparra gyakorolt hatásáról. A legnagyobb kérdés az élőzene szempontjából most az, hogy a nyári fesztiválszezont hogyan érinti majd a járvány. Ráadásul a fesztiválokra minden más élőzenei eseménynél inkább jellemző, hogy más iparágakban is komoly hatásuk van, tehát a turizmust, a vendéglátóipart stb. is jelentősen érintené, ha még nyárra sem csengene le a járvány, és le kellene mondani a nagy eseményeket. További bizonytalanságot okoz, hogy a zeneipari szempontból nagyon fontos Egyesült Államokban a hatóságok megkésve reagálnak a járványra, és központi intézkedések hiányában az előadóknak maguknak kell dönteni arról, megtartják-e a turnéjukat.
Az egyedi koncert- és turnélemondásokon túlmutat, és e sorok írásakor a legfrissebb és eddigi legnagyobb horderejű hír, hogy a globális élőzenei ipar két legnagyobb promoter cége, a Live Nation és az AEG, valamint több, a legnagyobb sztárokkal dolgozó booking ügynökség közösen jelentette be, hogy március végéig minden nagyobb turnét felfüggesztenek. A cégek bejelentették egy munkacsoport létrehozását, amely a „a művészek, a rajongók, a zeneipari dolgozók és a nemzetközi közösség” érdekeit leginkább szolgáló protokollokat dolgoz ki.
A Forbesnak nyilatkozó szakértők 5 milliárd dollárra teszik azt a veszteséget, amit a járvány miatt elszenvedhet az élőzenei iparág. Az elemzők egyetértenek abban, hogy mindez különösen a kisebb koncertszervező cégeket, illetve másik oldalról a kisebb helyszíneket fogja érzékenyen érinteni, hiszen nekik nincsenek olyan pénzügyi tartalékaik, mint az óriáscégeknek. Azt, hogy milyen veszteségek érhetik az iparágat, jól mutatja, hogy a legismertebb showcase fesztivál, az austini SXSW a munkatársainak egyharmadát volt kénytelen elbocsátani azután, hogy lemondták az idei, márciusra tervezett eseményt.
A negatív hatásokat ráadásul a biztosítások sem igazán enyhítik. Ugyan itt sokféle szerződés létezik, de a Rolling Stone összefoglalója szerint a legjellemzőbb az, hogy csak akkor számíthat a biztosítójára az előadó, ha ő maga betegszik meg; ha a rajongóinak egészségéért aggódva mondja le a turnét, akkor nem. Mi több, a lap látott olyan, idén aláírt biztosítási szerződést, amely kifejezetten nevesíti, hogy a koronavírus-járvány miatti lemondások esetén nem fizet a biztosító.
A Rolling Stone egy másik cikkében egy turnézásból élő zenész, Caleb Caudle részletezi azt, hogy hogyan veszélyezteti a megélhetését a járvány. Jóval többről van szó, mint hogy az a gázsi, amire márciusban számított (amikorra a turnéját szervezte), később jön majd be. Caleb Caudle a turnét ugyanis az új album megjelenéséhez időzítette, és hét-nyolc hónapja tervezi az egészet. Az egy dolog, hogy már kifizette a merch legyártását (ezt remélhetőleg később még el tudja adni), de saját pénzéből finanszírozta a sajtóst, a rádiós promóciót, és minden úgy van időzítve, hogy a lemez megjelenésekor, a turné kezdetekor érje el a csúcspontját. A dolgok már beindultak, a részleteket összeegyeztették, most már nem mondhatja azt, hogy „jó, akkor ezt inkább néhány hónap múlva csináljuk meg”.
Összefoglalva: a turnézásból élő zenészek minden mozdítható pénzüket kiadják, lekötik a turné előtt, és ez a befektetés a turné alatt térül meg. Caleb Caudle arra buzdítja a zenerajongókat, hogy most vásároljanak lemezt, pólókat („még ha nincs is szükséged rájuk”), különben kedvenc zenészük nem tudja fizetni a számláit, és akár a lakását is elveszítheti.
A rögzített zene jobb helyzetben van
Sokkal jobb a helyzet a rögzített zenével foglalkozó cégeknél – bár a tőzsdék zuhanása, a gazdaság visszaesése ezeket is érinti. Azonban, mint a Rolling Stone cikkéből kiderül, az általánosnál jóval kisebb mértékben estek a „szórakoztatóipari tartalomgyártó” cégek részvényei (beleértve a kiadók, stream szolgáltatók mellett pl. a videojáték-gyártókat is.) Az, hogy rengetegen maradnak otthon, nem csökkenti, sőt, minden bizonnyal növeli majd a tartalomfogyasztás mértékét. Igaz, hogy a kiadók is érintettek az élőzenében, merch eladásban, de kisebb a kitettségük, illetve – spekulál a cikk – a sync terület akár fel is lendülhet. (Hozzá kell tenni, hogy az, ha sokkal többen streamelnek zenét, nem jelenti automatikusan a bevételek hasonló mértékű növekedését. Ha az előfizetők száma nem változik jelentősen, akkor ugyanannyi marad az elosztható bevétel. Pontosabban a reklámbevételek ekkor is emelkedhetnek, de a stream üzleti modelljében ez jóval kisebb súlyú tétel, mint az előfizetések.)
A Hipgnosis Songs Fund Ltd. cég, amely azzal szerzett nevet a zeneiparban az elmúlt időszakban, hogy felvásárlásokkal igen komoly katalógusok szerzői jogainak kezelését szerezték meg, mindössze 2,8%-os visszaesést volt kénytelen elkönyvelni, ami olyan jó teljesítmény, hogy a cég részvényei bekerült a londoni tőzsde FTSE 250 indexébe. Mint a Hipgnosis alapítója a Rolling Stone-nak mondta: „a dalok azon kevés dolog közé tartoznak, amelyeknek az értéke kevéssé függ a tőzsde általános teljesítményétől. Amikor az emberek jól érzik magukat, zenével ünnepelnek; amikor kihívásokkal néznek szembe, a zene nyújt nekik vigaszt. A zenefogyasztás mindig velünk marad.”
A cikk szerzője, Tim Ingham szerint az otthoni zenefogyasztásból élő cégek értékét tovább növekedhet, ha majd azok a befektetők, akik kimenekítették a pénzüket a járvány által érintett területekről, elkezdenek olyan befektetési lehetőségeket keresni, amelyekre nem hat ilyen mértékben a koronavírus.
Magyar szervezetek állásfoglalásai
A Magyar Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetsége nyilvánosságra hozott állásfoglalásai hangsúlyozzák, hogy „a rendezvényeken fokozott higiéniai, takarítási intézkedéseket, kézfertőtlenítő automaták kihelyezését javasoljuk.” A szervezet részletesen foglalkozik azzal, hogy „a vis maior alkalmazhatóságához” – amire vonatkozóan a legtöbb kérdést kapják – a következő feltételeknek kell teljesülnie:
- az a szerződéskötés időpontjában előre nem lehet látható
- az eseménynek (jog- szerződésszegés okának) az „ellenőrzési körén kívül esőnek” kell lennie,
- és nem elvárható, hogy azt elkerüljük, vagy a kárt elhárítsuk.”
A szervezet azt írja: „Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a koronavírus járvány vitán felül olyan ok, körülmény, amely alkalmas lehet vis maior elbírálásra, viszont annak 3-4 hónapos terjedését követően, a jelen helyzetben, mikor nemzetközi példákból jól látható, hogy ha felüti a fejét, akkor milyen korlátozásokra lehet számítani, kérdéses, hogy a ’szerződéskötés időpontjában előre nem láthatóság’ megállja-e a helyét vagy sem. Ezért a jövőben kötendő szerződésekben fontosnak tartjuk az elállás és elszámolás szabályait már most erre a járványra és esetleges hatásaira is figyelemmel megalkotni! Másrészt javasoljuk, hogy Tagjaink nézzék meg az élő biztosítási szerződéseiket, mert a járvány miatti elállás vélhetően nem felelősségbiztosítási ok, vagy a biztosítót vis maior mentesülés illeti, amely eredményként a tagok jóval körültek”.
A Magyar Fesztivál Szövetség azt közölte, hogy „elsődleges feladatának tekinti a tájékoztatást és az érdekegyeztető közvetítést”, például képviselik a szakmát „a témában heti rendszerességgel ülésező, országos szakmai szervezetek képviselőit tömörítő munkacsoport egyeztetéseken”. Továbbá adatszolgáltatásra kérik az iparági szereplőket.
Az NKA is kiadott egy fontos közleményt a pályázók számára. Így kezdődik: „A COVID-19 koronavírus terjedésének korlátozására irányuló intézkedések a Nemzeti Kulturális Alapból támogatott egyes programok eredetileg tervezett megvalósulását is befolyásolhatják. Tisztában vagyunk a rendkívüli intézkedések általunk kezelt támogatásokat is érintő következményeivel – számos rendezvény, program a támogatottakon kívülálló okok miatt nem megvalósítható az eredetileg tervezettek szerint.” A közlemény részletesen ismerteti, hogy azok, akiknek a pályázata érintett, hogyan nyújthatnak be módosítási kérelmet.
Nem hivatalos állásfoglalás, hanem önszerveződő mozgalom a Facebookon terjedő a „Ne válts vissza jegyet” felhívás, #neváltsvisszajegyet hashtaggel, amelynek lényege az, hogy támogassuk azzal a nehéz helyzetbe került kultúrát (a zenén kívül például a színházakat), hogy nem kérjük vissza az elmaradt előadásokra szóló jegyünk árát. A kezdeményezés feltehetően az alábbi a poszttól indult el:
Categories: Hírek
Leave a Reply