Ha mindenki otthon marad, többet streamelnek zenét? Nem ilyen egyszerű

Sokan arra számítottak, hogy a több milliárd ember kényszerű otthon maradása a stream számok megugrását hozza majd magával. Miközben a Netflix és a YouTube forgalma annyival növekedett, hogy a hatóságok kérésére korlátozták a képminőséget, aközben a zenére vonatkozóan a kép már korántsem ilyen egyértelmű.

Az első, nagy figyelmet keltett hír az volt, hogy Olaszországban a kijárási tilalom bevezetése utáni hétben a Spotify top 200 összesített hallgatottsága 23%-kal visszaesett. A Music Business Worldwide a globális Spotify top 200 adatait nézte meg, és itt tapasztalt ennél kisebb, de határozott, 11,4%-os csökkenést. Az amerikai összesített számokról (vagyis nemcsak a top 200-ról) több elemzőcég is közölt adatokat, amelyek szerint kb. 8%-os visszaesés volt tapasztalható.

Ugyanakkor az MBW arra is emlékeztet, hogy a kérdéses időszakban nagyon kevés volt az igazán nagy figyelmet kiváltó, új megjelenés: mindössze Lil Uzi Vert amerikai rapper Eternal Atake című albumát övezte nagy érdeklődés, ennek számait leszámítva alig került fel új dal a globális top 200 listára. A vizsgált időszak után megjelent új The Weeknd-album, az After Hours nagyon erősen nyitott a Spotify-on és az Apple Musicon is. A MBW azt is hozzáteszi, hogy még ha vissza is esnének a stream számok, a jogtulajdonosoknak akkor sem kell feltétlenül aggódniuk, hiszen a stream szolgáltatók a bevételeket osztják szét a hallgatottság arányában, és amíg az előfizetők száma nem esik vissza, addig nincs nagy gond. (A cikk illusztrációja az egyik The Weeknd-videóból van.)

Vannak arra mutató jelek is, hogy amellett, hogy a toplisták összesített hallgatottságai zuhantak, a katalógusok más részeit viszont többet hallgatják. A Hit Daily Double cikke sajnos adatok nélkül, „belső információkra” hivatkozva azt közli, hogy nem a legújabb slágereket hallgatják az otthon ragadt emberek, hanem a legnagyobb kedvenceikhez fordulnak, akiknek a zenéje megnyugvást hoz nekik a nehéz időkben. Az R.E.M. It’s The End Of The World As We Know It (And I Feel Fine) című száma például még a Billboard listára is visszakerült. A klasszikus zenére specializált stream szolgáltatások forgalma is nőtt.

Emelkedtek továbbá a rádiók hallgatottságai, az online adásokéi is. A BBC adóit például 18%-kal hallgatják többet a neten, és a brit kereskedelmi rádiók is hasonló mértékű növekedést tapasztaltak. Ez nemcsak annak köszönhető, hogy nagyon sokan akarják követni a legújabb híreket: „a zene, a szórakozás is fontos, és az, hogy társaságot nyújtsunk az embereknek” – fogalmazott a BBC egyik vezetője. Mint a Music Ally írja, most különösen fontos, hogy a rádióműsorban élő, emberi hang szól.

Mark Mulligan a Music Industry Blogon arról ír, hogy a helyzet olyan összetett, hogy makroszinten nincs értelme nézni. Különféle országok különféle piaci szegmenseiben egészen másként hat a zenefogyasztásra a járvány miatti otthon maradás. Így például Olaszországban sok munkahelyen nem volt szabad napközben zenét hallgatni, ezért sokan a munkába menet közben tették ezt, ami most értelemszerűen kiesett. Ráadásul az olasz piacon amúgy sem volt igazán elterjedt a stream, sokak számára nem ez az első dolog, ami otthon eszükbe jut, amikor zenét akarnak hallgatni. Az olyan piacokon, ahol már jórészt a stream jelenti a zenefogyasztást, több kiadó is a számok emelkedését tapasztalta.

Ugyanakkor, szól Mark Mulligan jóslata, a rádióból szóló hírekből is elege lesz az embereknek, a tévék pedig kifogynak az új tartalmakból, elkezdik régi műsorok ismétlését adni, ezért lehet, hogy a stream várt megugrása később ugyan, de bekövetkezik.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.