„A zene volt az egyik első szektor, amire csapást mért a járvány” – 37 európai zenei szervezet nyílt levele sürget EU-s és tagállami szintű segítséget

37, az európai zeneipar legkülönfélébb szektorait képviselő szervezet írta alá az EU intézményeinek és tagállamainak elküldött nyílt levelet A zenei szektor európai és nemzeti szintű befektetést igényel a válságkezeléshez és a sokszínűség megőrzéséhez címmel. Alább ennek fordítása olvasható; az angol nyelvű szöveg itt látható.

„A zene volt az egyik első szektor, amire csapást mért a precedens nélküli COVID-19 válság, és ez lesz az egyik, amelyben a legtovább lehet majd érezni a krízis hatását. Ahogy a határok lezárultak, az élőzenei helyszínek és fesztiválok felfüggesztették a működésüket, a koncertek elmaradtak, a csoportos tevékenységek leálltak, a boltok bezártak és az új megjelenéseket elhalasztották, a teljes kreatív értéklánc leállt. Művészek, menedzserek, előadók, zeneszerzők, zeneoktatók, karmesterek, ügynökök, lemezboltok, kiadók, zeneműkiadók, terjesztők, promóterek, gyárak, technikusok, rendezvényszervezők és a rendezvényeken dolgozó személyzet – a teljes ökoszisztéma számos szereplőjének megélhetése forog kockán.

A zenei ökoszisztéma működése olyan, hogy ez a kockázat még sokáig fenn fog maradni, azután is, hogy az egészségügyi vészhelyzetet megoldottuk. Ezért van szükség azonnali és fenntartható támogatásra, valamint strukturális szintű megoldásokra minden szinten: az Európai Unió, a tagállamok, a régiók és a települések szintjén egyaránt. Konszolidálni kell a zenei ökoszisztémát, és megteremteni a feltételét annak, hogy teljes sokszínűségében újraéledhessen.

Az alulírott szervezetek arra bíztatják az Európai Bizottságot és a tagállamokat, hogy álljanak ki a szektor mellett, és jelentősen emeljék meg általában a kultúrára, ezen belül pedig a zenére fordított nemzeti és uniós költségvetést. Másodszor nagyon fontos, hogy a Koronavírus-járvány elleni befektetési kezdeményezés keretében minden tagállam gyors és teljes hozzáférést nyújtson az európai kreatív szektornak a strukturális alapokhoz, a rövid távú károk enyhítésére.

Még hónapokig tart, míg a jelenlegi felfordulás teljes mértékben kibontakozik, és az áldozatok száma magas lesz. Még azután is, hogy az élet újraindul, a krízis folytatódni fog az erre az időszakra halasztott élőzenei események és új megjelenések által okozott túltelítettség miatt. Nem tudni, hogy erre hogyan fog reagálni a közönség. Mindez arra mutat, hogy az ágazat felépülése lassú lesz, kevesebb lesz majd a munkalehetőség, kevesebben vesznek részt a zenei életben, és kevesebben mernek művészi kockázatot vállalni. Mind a munkalehetőségek, mind a sokszínűség veszélyben forog.

Ugyanakkor az is látható, hogy a kulturális szektorok milyen fontos szerepet töltenek be a közösségek összehozásában és a szoldiaritás érzésének felkeltésében. Zenészek, DJ-k közvetítik otthoni előadásaikat, segítve a rajongókat abban, hogy megküzdjenek az izolációval, hogy online közösségek részének érezhessék magukat. Olaszország példáját követve szerte Európában kiállnak az emberek az erkélyekre, hogy együtt zenéljenek, és a közösségi cselekvés érzésében részesülhessenek. Ebből is látszik, hogy a zene milyen fontos eszköze a közösségek újraépítésének. A bezártság és a feszültség idején a zene hidat épít az egyének és a kultúrák között, átlépve a társadalmi, etnikai és kulturális határokon.

Európának nagy szüksége van a társadalmi és kulturális kötelékek megújítására, és ebben a zene és a kultúra nélkülözhetetlen szerepet tölt be.

Amikor a döntéshozók a válságkezelés módjait mérlegelik, a kultúrát a prioritást élvező szektorok közé kell, hogy sorolják.”

A nyílt levelet az alábbi szervezetek írták alá:

AEC, Association Européenne des Conservatoires, Académies de Musique et Musikhochschulen
CIME/ICEM, International Confederation of Electroacoustic Music
DME, Digital Music Europe
ECA-EC, European Choral Association – Europa Cantat
ECSA, European Composer and Songwriter Alliance
EFNYO, European Federation of National Youth Orchesta
EMC, European Music Council
EMCY, European Union of Music Competitions for Youth
EMEE, European Music Exporters Exchange
EMMA, European Music Managers Alliance
EOFed, European Orchestra Federation
ETEP, European Talent Exchange Programme
Europavox
EJN, Europe Jazz Network
EVTA, European Voice Teachers Association
FIM, International Federation of Musicians
GESAC, the European Authors Societies
IAMIC, International Association of Music Information Centres
IAO, International Artist Organisation of Music
ICAS, International Cities of Advanced Sound
ICMP, International Confederation of Music Publishers
ICSM, International Society for Contemporary Music
IFPI, International Federation of the Phonographic Industry
IMMF, International Music Managers Forum
IMPF, Independent Music Publishers International Forum
IMPALA, Independent music compagnies associations
INES, Innovation Network of European Showcases
JMI, Jeunesses Musicales International
JUMP, European Music Market Accelerator
Keychange
Live DMA, European network for music venues and festivals
Liveurope, the platform for new European Talent
Pearle*, Live Performance Europe
SHAPE, Sound Heterogenous Art and Performance in Europe
REMA, European Early Music Network
We are Europe
Yourope, the European festival Association



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.