Digitális marketing: ötletek a bezártság idejére

A francia Believe Digital az egyik legnagyobb online terjesztő (a cég tulajdonában van a TuneCore platform is), valamint több kiadó tulajdonosa (pl. a metal világában megkerülhetetlen Nuclear Blast vagy a neves francia független kiadó, a Naive). Ők készítették kifejezetten a jelenlegi helyzetre, a bezártság korára fókuszálva a Creative Marketing Playbook című rövid kiadványt, amit ingyenesen letölthető pdf-ben a Music Business Worldwide honlapjáról, illetve prezentáció formájában itt nézhető végig.

Sok mindent, amit itt tanácsolnak a szakértők, már elkezdtek a magyar zenészek is alkalmazni, de azért bőven vannak a kiadványban kevésbé kézenfekvő ötletek is, illetve azért is jó ez az összefoglaló, mert sokféle platformot áttekint.

A zene, a művészet ezekben az időkben kulcsfontosságú; „egyre több ember dolgozik otthonról, és látható, hogy a digitális csatornák forgalma növekszik: a közösségi oldalaké, a videó és zenei stream platformoké egyaránt” – írja a bevezető. „Az ember társas lény; attól még, hogy nem hagyjuk el az otthonunkat, továbbra is kapcsolatban szeretnénk maradni a barátainkkal, családtagjainkkal és a kedvenc művészeinkkel. Ezért most annak van az ideje, hogy közelebb kerüljünk a rajongókhoz, fenntartsuk és megerősítsük a velük kialakított kapcsolatot.” A zenészek arra kell, hogy használják a jelenlegi helyzetet, hogy maximalizálják és sokszínűbbé tegyék online jelenlétüket, valamint új dolgokat próbáljanak ki.

Új és régi-új megjelenések

Még zajlik annak a felmérése, hogy pontosan hogyan változnak a zenefogyasztási szokások a bezártság ideje alatt. Egyelőre az új megjelenésekre vonatkozóan a következő tanács tűnik a legjobbnak:

  • akinek komoly online rajongótábora van, az ne halassza el a tervezett megjelenéseit. Különösen akkor ne, ha megvannak az eszközei arra, hogy a közösségi médiában kommunikáljon és tartalmakat állítson elő.
  • azok, akik elsősorban a fizikai eladásokra támaszkodnak, halasszák el a megjelenést, viszont fontolják meg, hogy addig is rendszeresen kihozzanak digitális single és EP megjelenéseket.

Sok előadó az első pillanattól kezdve követi azt a gyakorlatot, hogy újabb számokkal, pl. otthon is elkészíthető akusztikus verziókkal állnak elő, vagy online együttműködések keretében írnak új dalokat. Akinek nincs lehetősége ilyesmire, az is előbányászhat az archívumból meg nem jelent dalokat, vagy akár demóverziókat, élő felvételeket stb. Érdemes megfontolni azt is, hogy a hivatalos YouTube-csatornánkra korábban fel nem került számokat töltsünk fel valamilyen könnyen elkészíthető vizuális körítéssel.

Egy szórakoztató online együttműködés Rözge Maximtól (Meteo), aki Mindennap új zene címmel indított sorozatot a YouTube-on:

A Believe Digital vezérigazgatója, Denis Ladegaillerie a Music Business Worldwide-on megjelent cikkében azt tette ehhez hozzá, hogy különösen fontos most új megjelenésekkel előállnia a független zenészeknek, hiszen a major kiadók számos nagy megjelenést halasztottak el. Mivel a stream bevételek felosztása (jelentősen leegyszerűsítve) úgy működik, hogy az összes bevételt osztják fel az összes lejátszás alapján, ezért a „mindent vivő” nagy megjelenések hiányában egy-egy lejátszás értéke megnőhet.

Abban a korántsem egyszerűen megválaszolható kérdésben, hogy hogyan alakulnak a streamelési szokások a járvány alatt (lásd korábbi cikkünket is), Ladegaillerie azt írja, hogy ugyan vannak területek, ahol a lejátszások száma visszaesett, de a jövedelmek szempontjából igazából nem ez a fontos kérdés, hanem az előfizetők számának alakulása. A Believe partnereitől (Spotify, Apple Music, Deezer) úgy értesült, hogy az előfizetések száma nő, van, ahol még gyorsult is az emelkedés. A járvánnyal leghamarabb megküzdő kínai stream szolgáltatók is ezt tapasztalták.

Mindenesetre nem árt figyelni a zeneipari híreket, és ha komoly változás áll be, akkor a megjelenési stratégiát is ehhez igazítani. „A következő időszakban a rugalmasság kulcskérdés.” Mivel a Spotify-részvényekkel a tőzsdén kereskednek, a cégnek elszámolási kötelezettsége van a befektetők felé, így ha komoly visszaesésre számítanak, akkor arról a nyilvánosság is értesülni fog.

Stream platformok: playlistek

A stream platformok előtérbe helyezték az olyan playlisteket, amelyek a jelenlegi szituációban különösen nagy érdeklődésre tarthatnak számot. Ilyenek az otthoni munkát segítő összeállítások (Home Office, Focus), illetve a nyugtató, felemelő, optimizust sugárzó playlistek (Optimism, Chill, Relax, Feel Good stb.). Érdemes a katalógusból összeszedni azokat a számokat, amelyek illeszkedhetnek egy-egy ilyen playlistre, és ezeket ajánlani a szolgáltatóknak. (2018 óta a Spotify For Artists zenészeknek és menedzsmenteknek szóló platformon van hivatalos lehetőség a kurátoroknak dalokat ajánlani.)

Természetesen a zenészek a saját playlistjüket is összeállíthatják, és nemcsak a járvány-karantén stb. témákban, hanem örök vagy aktuális kedvenceiket, inspirációikat is megmutathatják a rajongóknak. Egy kiegészítés a Believe anyagához: itthon a Kerekes Band ennél is tovább ment. Spotify-csatornáján nemcsak a saját kedvenc magyar zenéiket osztották meg a #mertkelladal kampány keretében, hanem csináltak egy olyan playlistet is, ami nyitott, tehát a rajongók hozzáadhatják a maguk kedvenc magyar zenéiket.

Jelenlét a közösségi médiában

Az alapvető tanács az: posztoljunk többet! Bár nagyon sokszor elmondták, azért még mindig nem árt hangsúlyozni, személyes tanácsokkal, mémekkel stb. kiemelni az otthon maradás, a kézmosás fontosságát.

Az előadók és a rajongók közötti kapcsolatot erősíti, ha az előbbiek megmutatják, hogy a zenén kívül még mi mozgatja őket, mik a szenvedélyeik: megoszthatják kedvenc filmjeik, videojátékaik listáját (vagy akár játszhatnak is együtt). Aki rendszeresen edz otthon, ebbe is bevonhatja a követőit.

Lehetőség van online „találkozókra” a rajongókkal – ezt ajánlott rendszeres időközönként megtartani, mondjuk minden héten. Sőt, a Christine And The Queens naponta, este 6 körül várta rajongóit az Instagramon. Különféle „kihívások” is terjednek a közösségi oldalakon, például a kézmosáshoz kapcsolódó témákban; ezekhez zenészek is könnyen csatlakozhatnak. Akinek lelkes online rajongótábora van, az maga is indíthat egy ilyet egy jól kitalált témában.

Az egyik elhíresült kihívás: Gloria Gaynor az I Will Survive-val csatlakozott a 20 másodperces kézmosás fontosságára figyelmeztető #WashYourHands challenge-hez:

Élő közvetítések

Nem kell magyarázni, hogy a különféle platformokon az élő bejelentkezések, közvetítések mennyire megszaporodtak. A Believe Digital gyűjteménye azért ad ötleteket, amik nem biztos, hogy mindenkinek eszébe jutottak: az akusztikus koncertek, DJ-zések mellett közvetíthetjük azt, ahogy éppen összerakunk egy új számot; lehet freestyle-ozni (legalábbis bizonyos műfajokban); kihívásokban, versenyekben részt venni, ilyeneket indítani; feldolgozásokat előadni. Mindegyik platform lehetőséget nyújt arra, hogy a rajongók kérdezhessenek a zenésztől, illetve számot kérhessenek.



Categories: Hírek

Tags: , , ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .