Rovatunkban rendszeresen közzéteszünk olyan régi és új DEX-előadásokat és cikkeket, amelyek akár karantén idején, otthon is segíthetnek fejleszteni a szövegírói, zeneszerzői készségeket, vagy a zenei karrierépítést. Hetente nagyjából egy órában fejlesztheted magad, ha “beiratkozol” a Smartisjus óráira.
Cikksorozatunk hatodik számában a társszerzőség előnyeit gyűjtöttük össze. Miért jó másokkal együtt dalt írni, mit lehet belőle tanulni, és milyen módszereket választhatunk a közös alkotáshoz? Hiszen nem kell feltétlenül fizikailag egy helyen lennetek ahhoz, hogy közösen dolgozzatok! Ha eddig még nem tetted, iratkozz fel a blogra és kapj értesítést emailben.
- Mai témánk: A közös alkotás ereje – ezért írj másokkal dalokat! – ötletek és inspiráció (nem csak) karantén idejére.
- Ennyi időt szánj rá: 40 perc
PREMIER | Margaret Island – Csapatmunka a Hóvirág című dal mögött | DEX 2019
Hogyan inspirálják egymást a Margaret Island tagjai dalíráskor? Mi történik, ha elakadnak? Mikor vonnak be külső segítséget?
Telefonos hangjegyzetek, próbatermi demók, és a stúdióban feljátszott végleges változat. A kiindulási pont Füstös Bálint dalkezdeménye volt, amit Lábas Viki és Törőcsik Kristóf együtt formáltak tovább. A dalt próbateremben, az élő zenekarral hangszerelték meg, a dalszöveget és a a végső hangzást külső segítséggel tökéletesítették a stúdióban. A 2019-es DEX-en a Margaret Island elmesélte a 13 verzión átívelő csapatmunka történetét.
ÚJ | Dudorászástól a demóig – Szakos Krisztián és Rúzsa Magdolna hangjegyzetes munkamódszere | DEX 2020
Milyen editálásokra van szükség ahhoz, hogy egy tempó és hangnem nélküli telefonos hangjegyzetből jól felépített szerkezetű dal és demó szülessen? Milyen checklistet használ Szakos Krisztián és Rúzsa Magdolna a slágeríráshoz?
Egy egész album dalait készítették el a Rúzsa Magdi telefonján féltve őrzött hangjegyzetekből, ötletekből, dudorászásokból. Így született a Mona Lisa című rádiós sláger is. Az összeszokott szerzőpárosban Rúzsa Magdolna a topliner és szövegíró, Szakos Krisztián zenei producer pedig szerényen „Magdi hangszeres tudásaként” hivatkozik magára.
DEX Archív | Dina Mystris és Kozma Kata – A közös alkotás ereje | DEX2018 #VIDEO
A dalszerzés ma már nem ismer határokat – bárkivel lehet közösen dalt írni a világ bármely pontjáról. De miért is éri meg társszerzőket bevonni? Tényleg csak arról szól, hogy osztoznod kell a bevételeken másokkal, vagy új szintre emelheti a kreativitást?
Dina Mystris (zenei menedzser, ügyvéd) és Kozma Kata (dalszerző, zenei producer, zongorista) körüljárta, miként tudják inspirálni, tanítani és segíteni egymást az alkotók.
Ed Sheeran ellopott telefonjával együtt majdnem elveszett Fiona Bevan első nagy slágere
Hogyan viheti előre karriered egy régi ismertségből születő együttműködés? Milyen dalszerzői döntéseket kellett meghozni a One Direction gigaslágerének megírásakor?
Kalandos történet Fiona Bevan és Ed Sheeran dalíró sessionjéről, és arról, milyen hatással volt a dal sikere az eddig ismeretlen szerző karrierjére.
Vannak előnyei az online közös dalírásnak, de várható, hogy nő az egy-két szerzős dalok száma is
A kijárási korlátozások nyomán általánossá váltak az online kollaborációk. Mik az online közös dalírás előnyei és hátrányai?
Bizonyosnak látszik, hogy a jövőben a korábbinál több digitális szerzői kollaborációt fogunk látni, és az is lehet, hogy nem kell többé Los Angelesben lenni ahhoz, hogy az ember az iparág nagyágyúival dolgozhasson együtt.
Még több szerző kell egy slágerhez – de jönnek vissza az énekes-dalszerzők
Soha nem volt olyan fontos az iparágban, hogy kitűnjél a tömegből, mint ma – akkor meg miért választanád azt, hogy elvegyülsz a tömegben?
Cikkünk arról, hogy az egyedül vagy kettesben írt dalok kevésbé illeszkednek az éppen aktuális popzenei trendekhez – és sikerük oka pontosan ez. A streamingszolgáltatók amerikai playlistjein a top 10-ben egy-egy slágerre átlagban 9,1 szerző jutott 2018-ban, de a szóló énekes-dalszerzők új generációja talán visszavetheti a sokszerzős, homogenizált slágerek forradalmát.
Így dől el, hogy valaki “feat.” vagy “&”
Ki szerepel “és”-sel, ki csak featuring, esetleg hova kerül egy “vs”? És ami legalább ilyen fontos: ki marad ki innen, vagy kerül be csak az “apróbetűs részbe”, ha egy sokszerzős, sokelőadós számról van szó?
Cikkünkben körüljártuk a több előadós számok nómenklatúráját.
Nemzetközi dalszerző táborok Magyarországon
Az Artisjus célja, hogy beindítsa a hazai és a nemzetközi zenei élet tehetségei közötti aktív együttműködést. Az elmúlt években több dalszerző tábort is támogattunk/szerveztünk Magyarországon.
Itt olvashatók blogunkon az eddigi táborokon résztvevő szerzők beszámolói.

További Smartisjus cikkeinkért kattints ide.
Categories: smartisjus
Leave a Reply