Ezt kell tudnod zenészként a jogaidról | smartisjus #8

Rovatunkban rendszeresen közzéteszünk olyan régi és új DEX-előadásokat, cikkeket, amelyek akár karantén idején, otthon is segíthetnek fejleszteni a szövegírói, zeneszerzői készségeket, vagy a zenei karrierépítést. Hetente nagyjából egy órában fejlesztheted magad, ha “beiratkozol” a Smartisjus óráira.

Sorozatunk nyolcadik számában könnyedén sajátíthatod el a zenészek számára fontos szerzői jogi alapokat. Közérthető és lényegretörő cikkeinkből gyorsan képbe kerülhetsz a jogaidat illetően. 

Az ötödik tag, a menedzser! című könyvből az Artisjus üzleti transzformációs igazgatója, Tóth Péter Benjamin írását hoztuk. Hogyan alakult ki és mire jó a közös jogkezelés? Milyen jogaid vannak, ha nem csak szerző vagy, de a dalodat te is adod elő, és a stúdiófelvételt is te szervezted és fizetted? Mikor érdemes zenemű- vagy hangfelvételkiadóval szerződnöd?

Ha eddig még nem tetted, iratkozz fel a blogra és kapj értesítést emailben.

  • Mai témánk: Ezt kell tudnod zenészként a jogaidról – hasznos tudás (nem csak) karantén idején
  • Ennyi időt szánj rá: 35 perc

A zenei szerzői jog alapjai I. –  Új kihívások a zenészek előtt

Hogyan változott meg a zenészek körüli üzleti világ az elmúlt évtizedekben? Miért kell ma egy zenésznek sokkal tudatosabbnak és tájékozottabbnak lennie? Hogyan tehető pénzzé a szellemi tulajdon?

Az internet majd közvetlen kapcsolatot tesz lehetővé az előadók és a rajongók között, tehát „nem lesz szükség a kiadókra” – hangzott az ígéret. A valóság, mint megtapasztaltuk, nem lett ilyen egyszerű.

A zenei szerzői jog alapjai II. – Az alkotási folyamathoz kapcsolódó jogok

Mi történik szerzői jogi értelemben, amikor csinálunk egy számot, meg hozzá egy klipet? Kit milyen jogok illetnek meg, és hogyan érdemes ezeket áruba bocsátani, ha további zeneipari szereplőkkel, például kiadóval szerződnénk?

Ebből a fejezetből az is kiderül, hogyan érdemes bejelenteni a többszerzős dalokat az Artisjushoz, és ki számít vezető előadónak és ki közreműködőnek az EJI-s regisztrációnál.

A zenei szerzői jog alapjai III. – A zenei közös jogkezelés története és jogdíjak a gyakorlatban

Hogy pattant ki a zeneszerzők fejéből az ötlet, hogy közös jogkezelőket alapítsanak? Hova regisztrálj, ha szerző, előadó vagy hangfelvétel-tulajdonos vagy? Milyen elhangzás után milyen jogdíj jár?

Az utolsó fejezetben végigvesszük, kik fizetnek be jogdíjakat, és ezek a pénzek hogyan jutnak el a zenészekhez és kiadókhoz.

Leiratkozás: Az email alján az “Unsubscribe” feliratra kattintással.

További Smartisjus cikkeinkért kattints ide.



Categories: smartisjus

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .