A Music Ally izgalmas cikket közölt arról, hogy a járvány által először érintett Kínában – ahol a lakosság felét érintették kijárási korlátozások, bár nem volt mindenhol olyan szigorú karantén, mint Vuhan tartományban – mi történt a helyi zeneiparral. Az összkép az, hogy az iparág a várakozásoknál jobban vette az akadályt. A helyi szakértőkkel folytatott beszélgetések alapján négy fő pontot emel ki a Music Ally.
A stream adatok összességében kedvező képet mutatnak. Volt ugyan visszaesés is, főleg azoknál, akik már korábban is így hallgattak zenét, ugyanis – mint arról már írtunk – a munkába járás és hasonló tevékenységek, amikor jellemzően streameltek, ki- vagy visszaestek. Viszont megugrott azok száma, akik korábban ingyen használták a stream szolgáltatásokat, de a karanténban előfizetésre váltottak. Pontosabban ez a trend már korábban is jelen volt, de most magasabb fokozatra kapcsolt.
Talán a legfontosabb fejlemény az, hogy a bezártság alatt megugrott a zene körüli mindenféle online társas tevékenység: a dalok lájkolása, kommentek írása és hasonlók. Nagyon fontos tanulság, hogy az élő bejelentkezések sem pusztán zenei események voltak, hanem integráns részük volt a kapcsolattartás a rajongókkal, az interaktivitás, tehát például a chaten érkező kérdésekre válaszoltak az előadók.
Három fő módja alakult ki annak, hogy ebből a zenészek bevételt lássanak: virtuális „belépődíj”, kis összegű adományok („borravaló”) és az appok testreszabása a zenészhez kötődő vizualitással, vagyis pénzért megvehető skinek. A Music Ally szerint a kínai zeneiparban dolgozó szakértők egyetértettek abban, hogy ezek és más hasonló innovatív megoldások a karantén utáni időkben is megőrzik a jelentőségüket.
Fontos látni, hogy a kínai stream platformokba már korábban beépítették ezeket a lehetőségeket, és kialakult körülöttük az a gyakorlat, amit a karantén, a kijárási korlátozások csak felerősítettek. Ezzel szemben a vezető nyugati platformokból hiányzik mind az élő bejelentkezés, mind az interaktivitás lehetősége. A zenésznek juttatott közvetlen adomány is csak nemrég jelent meg például a Spotify-on; a fő monetizálási irány az előfizetés, amiből a felhasználó számára átláthatatlan módon jut pénz annak, akinek a zenéjét amúgy a platformon meghallgatja.
Az utolsó tanulság nem meglepő módon az, hogy az élőzene és a DJ-zés jó darabig a helyi előadókat fogja jelenteni, ami fontos lehetőség számukra – főleg úgy, hogy a kínai középosztály, amelynek számos tagja turistáskodott az elmúlt években, a pénzét most otthon költi majd el. Nem lehetetlen egyébként külföldről beutazni az országba, csak éppen a belépés után két hetes karantént kell vállalni, ami egy turnézó zenész számára nem túl vonzó lehetőség.
A Believe In The Future nagyszabású online jótékonysági koncertet a legnagyobb kínai netes cégek (Alibaba, Tencent stb.) szervezték
Categories: Hírek
Leave a Reply