A kijárási korlátozások nyomán általánossá váltak az online kollaborációk. Természetesen ez a gyakorlat korábban is létezett és terjedt, a karanténban viszont ez maradt az egyetlen lehetőség. Többen úgy látják, hogy a korlátozások feloldása után is ez marad majd a normális, bevett munkamódszer. Ez talán túlzás, de az legalábbis bizonyosnak látszik, hogy a korábbinál több digitális szerzői kollaborációt fogunk látni.
A Bandzoogle blogján Sammy Hakim amerikai dalszerző-multiinstrumentalista az online közös dalírás következő előnyeit szedte össze:
1) Nincs szükség utazásra, ami pénz- és környezetkímélő, valamint időt spórol.
2) A világ minden részéről lehet partnereket találni.
3) Rugalmasság: nem kell a drága stúdióidőre figyelni, ezért van idő arra, hogy kiforrjanak az ötletek, vagy arra, hogy „kiszellőztessük a fejünket”.
4) Segít abban, hogy átláthatóbbá, tisztábbá váljanak a szerepek. Hakim szerint éppen azért, mert az ide-oda küldözgetett fájlok között könnyű elveszni, a káosz elkerülése végett a dalszerzők – pl. az alapot író producerek és a dallamokért felelős topline szerzők – rákényszerülnek arra, hogy pontosan definiálják, kinek mi a dolga, ami persze aztán a jogdíjak felosztását is egyszerűbbé teszi.
5) Felgyorsult a munkafolyamat egésze: mivel minden digitálisan zajlik, hamarabb szét lehet küldeni a kész dalt a zeneműkiadónak, menedzsereknek és más partnereknek, és hamarabb megjön a visszajelzés is.
6) Több szabadidő, amit olyasmire lehet használni, amire korábban nem jutott idő: új szerző partnerek vagy inspirációk keresésére stb.
7) Kisebb a nyomás: a megszokott környezetünkben, saját tempónkban alkothatunk.
A Rolling Stone cikkében megszólaló dalszerzők azért számos hátrányát is felsorolták az online közös dalszerzésnek. Minden platformnak megvan a maga hátránya. Különösen zavaró lehet például az időeltolódás: „lejátszom a beatet, és látom, hogy a többiek bólogatnak rá, de időben eltolva” – mondja egy szerző. „A dalírásnak nagyon fontos eleme az, hogy valós időben hallgatjuk egymást és reagálunk. Akár egyetlen másodperces késlekedés is képes tönkretenni ezt a hangulatot.”
Ott van az a probléma is, hogy több videókonferencia alkalmazásban nem igazán lehet egyszerre beszélni, például mert (mint a Zoom) az app automatikusan a legújabb megszólalót emeli ki. Pedig „egy ötlet közös kidolgozása gyakran azzal jár, hogy egyszerre beszélünk, dobáljuk be a javaslatainkat”, ehelyett az online dalírásban inkább köröket kell futni.
A Rolling Stone-nak sok szerző azt mondta, hogy mindezek az akadályok könnyebben leküzdhetők, ha olyanokkal dolgoznak együtt, akikkel már korábban baráti viszonyban voltak. Több, sztárokkal is dolgozó szerző azt mondta, hogy inkább kivár, vagy hogy elkezdett újra egyedül dalokat írni. Noha az általános vélemény az, hogy az online kollaborációk a kijárási korlátozások után is a korábbinál fontosabb szerepet töltenek majd be, van, aki azt jósolja, hogy több olyan dalt fogunk látni, aminek egy vagy két szerzője van – mint a régi időkben. Kiderülhet, hogy mégsincs feltétlenül szükség arra, hogy hét-tíz szerzőt bevonjanak egy sláger megírásába.
A lap azért nem hallgatja el az előnyöket sem. A korábban említettek mellett ott van az esélyek kiegyenlítődése: nem kell Los Angelesben lenni ahhoz, hogy az ember az iparág nagyágyúival dolgozhasson együtt. Van, aki azt mondja, hogy a technológiai korlátok épp ahhoz vezettek nála, hogy jobban odafigyel arra, mi történik a session során, hogy nehogy elmulasszon valamit.Összességében úgy tűnik, hogy a dalszerzők közössége alkalmazkodik a helyzethez. Amint egyikük mondja: „nem mindig ideálisak a körülmények. De egy dalnak meg kell születnie, akármilyen módon is.”
A közös dalszerzés előnyeiről Smartisjus sorozatunknak ebben a részében szedtük össze a tudnivalókat.
Categories: Hírek
Leave a Reply