Pénzt keresni élő online zenéléssel? A Twitch szerint ők tudják a megoldást

Amikor a kijárási korlátozás bevezetése után összeszedtük, hogy milyen lehetőségek vannak az online világban a kieső bevételek legalább részleges pótlására, akkor említettük a Twitchet. Az Amazon tulajdonában lévő platform elsősorban arról ismert, hogy gamereket lehet rajta követni játék közben, de a karantén idején számos zenész megjelent itt, köztük olyan sztárok, mint John Legend, Charlie Puth és Diplo. 2019 áprilisához képest 2020 azonos hónapjában 385%-kal nőtt a zenés tartalmak nézettsége, bár ez még mindig csak az összes, a Twitchen eltöltött idő 1%-át teszi ki.

Mégis, a platform nyíltan megpróbálja úgy pozicionálni magát, hogy az élő bejelentkezéseknél a zenében is az alapnak számítson, mégpedig azzal, hogy mindenki másnál módokat jobb kínál a monetizálásra. (Ami persze gyakran nem nehéz, mert például a Facebook nemrég annyit jelentett be, hogy lesz majd valami online belépős rendszerük.)

Így lehet keresni a Twitchen

A platform számos lehetőséget kínál arra, hogy egy csatorna működtetője pénzt szerezzen, már amennyiben megkapja az Affiliate státuszt. Ehhez egy hónap alatt legalább 500 perc adás (minimum 7 különböző napon) és 50 követő kell – bővebben lásd itt. Egy nemrég létrejött partnerség jegyében a Soundcloud Pro és Premier előfizetői gyorsítva kaphatják meg ezt a státuszt.

Ezután sokféle módon lehet pénzt keresni. Az egyik az előfizetők gyűjtése: egy felhasználó havi 4,99 vagy 9,99 vagy 24,99 dollárért lehet előfizető (1500, 3000 vagy 7600 forint), ennek a felét kapja a csatorna működtetője. Ezért cserébe speciális hangulatjelek (emote-ok) járnak, és esetleg egyéb előnyök, amikről a csatorna működtetője dönt, például csak az előfizetők számára elérhető tartalmak, videók, beszélgetések. A másik legfontosabb módszer a Bitek gyűjtése: a rajongók nagyobb csomagokban vásárolt virtuális pénz átküldésével „tapsolhatják meg” (cheer) a streamelőt, aki ennek az összegnek a 70%-át kapja. Emellett reklámokkal, szponzorációval, illetve az Amazonra átirányított felhasználók után is lehet pénzt keresni. Ezekről bővebben itt lehet olvasni.

A Twitch oldalon további tanácsok is olvashatók, például az, hogy ne hangsúlyozzuk túl a pénzküldést a közvetítések alatt, és ne keltsünk bűntudatot azokban, akik nem tudnak vagy akarnak fizetni – ám közben „ne féljünk a pénzről beszélni”, hiszen „lehetséges, hogy a nézők szívesen támogatnának, de nem tudják, hogyan tegyék.” Továbbá ne felejtsük el megköszönni a támogatást. A zenészeknek egyébként külön tanácsadó aloldal szól itt, és itt tudnak belépni a rendszerbe.

„A Twitch megtalálta a kulcsot: élő, interaktív, közösségi”

Ez a rendszer eddig főleg a gamereknél működött, de a Rolling Stone zeneipari rovatában megjelent cikk szerint a Twitch most rámegy arra, hogy az élő videózásba (többnyire kényszerből) belevágó zenészek számára az első számú platform legyen. Számos magas rangú vezetőt szereztek más, a zenében régóta működő cégektől, például a zenei részleg vezetője, Mike Olson a Pandorától jött, de a Spotify For Artists platform fejlesztőjét is megszerezték.

A Rolling Stone szerint a Twitch egyértelműen arra hajt, hogy a gamereknél működő modellt a zenére is kiterjessze. Olson szerint „ha az elérhető piac méretét nézzük, akkor a videojátékozás és a zene nagyjából hasonló méretű. A kulcs az, hogy hogyan tud egymásra találni a zenész és a rajongó, és a Twitch megtalálta ezt a kulcsot.” A platform zenei vezetője szerint „a szórakoztatóipar jövőjét” három tulajdonság határozza meg: „élő, interaktív és közösségi.” A rajongók számára fontos, hogy részt vehessenek az eseményekben, legyen módjuk arra, hogy ők is hozzájáruljanak. Például számot kérhetnek, kérdezhetnek – de az Illenium és T-Pain producer-rapper páros még az alkotási folyamatba is bevonta a Twitch chaten keresztül a rajongókat.

Ha megvan ez a speciális kapcsolat a művész és a rajongó között, akkor Olson szerint komoly bevételt is hozhat az online játékoknál régóta működő prémium modell, vagyis az, hogy „a felhasználók egy kisebbsége generálja a bevételek túlnyomó részét”. Ez olyan komoly lehet, hogy még az élő koncertek újraindulása után is jelentősen hozzájárulhat a zenészek bevételeihez, főleg akkor, ha olyasmire használják a platformot, amire csak itt van lehetőség (vagyis nem az élő fellépések kényszerű pótlására). Olson szerint további előnye a Twitchnek, hogy egy rajongó nemcsak saját maga számára vásárolhat előfizetést, hanem ezt ajándékozni is lehet akár korlátlan számban, ami azt jelenti, hogy az anyagi támogatás „plafonja” eltűnik.

Kérdés, hogy hogyan áll a Twitch a jogosítással. Miközben Olson azt hangsúlyozza, hogy „tiszteljük a szerzői jogot és a jogtulajdonosokat”, addig az amerikai zeneműkiadók szövetsége szerint a platformnak „csak bizonyos részei” vannak kielégítően jogosítva, „más részei viszont komoly mennyiségben tartalmaznak jogsértő zenei tartalmakat”.

Magyar zenész a Twitchen: Saya Noé

A magyar zenészek – legalábbis egyelőre – nincsenek fent nagy számban a Twitchen, van viszont egy énekes-dalszerző, Saya Noé, aki ugyan első lemezére készül a Hangfoglaló Program támogatásával (az induló előadókat bemutató Playlistünkben szerepelt is), viszont a platformon már 20 ezer követője van. A BuSH videósorozatában itt szerepelt és beszélt bőven a tapasztalatairól. Aki kicsit is érdeklődik a Twitch iránt, annak érdemes megnéznie.

Saya Noé többek között elmondta, hogy ha valaki itt akar pénzt keresni, akkor számítson rá, hogy a kezdeti néhány hónap kemény munka lesz, amit alig néhány néző fog csak követni – igaz, később ők lesznek majd a kemény mag. Neki nagyon sokat segített a platform egyik sajátossága, a raid, vagyis az, hogy az élő közvetítés végén át lehet irányítani a követőket egy másik csatornára. Mivel tudja, hogy ez milyen fontos, mostanában ő is nagyon kevés nézővel bíró videókat keres ilyen raidekhez.

Beszélt arról is, hogy a Twitch ritkán hangsúlyozott, fontos jellemzője, hogy a videók alatt nemcsak az előadóval, vagy általában a streamelővel kommunikálnak a nézők (mint ahogy azt a Facebookon, Instagramon közvetített fellépéseknél látjuk), hanem egymással is, vagyis tényleg közösség tud összekovácsolódni egy-egy előadó körül. Mint mondta, az említett emote-ok, amelyeket az előfizetők kapnak csak meg, nagyon fontosak; komoly vonzerő, ha ezek között vannak olyan figurák, amelyekről a felhasználók azt gondolják: nagyon jól kifejeznek bizonyos érzelmeket, hangulatokat, így tényleg tudják majd ezeket használni a chatelés közben. Ezért Saya Noé egy grafikus segítségét kérte ezek elkészítéséhez, és persze a bevételből adott neki is.

Fontos, hogy a Twitches közvetítéseknél jól ki lehet használni a – feltehetőleg sok zenésznél már meglévő – technikai eszközöket, vagyis például egy telefonos Instagram-bejelentkezésnél sokkal jobb minőség, teljesebb élmény érhető el. Sajátos szokás még a platformon, hogy néha egy bejelentkezés sok-sok óráig eltart. Ezt nem lehet persze csak zenével megtölteni; Saya Noé azt mondta, hogy előre írt egy listát arról, mit fog csinálni, mert amikor az ember fárad, akkor nem biztos, hogy eszébe jutnak kreatív ötletek.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .